Erño kirjoitti:
Ja tuo liikenneympyröissä ajaminen on kyllä hankalaa, kun kevyen liikenteen kulkijat pysähtyvät varomaan autoja, vaikka olisi etuiluoikeus. Itse en pysähdy, mutta yleensä hidastan hyvissä ajoin ja tarkkailen autoilijan reaktiota. Osa kun jättää jarrutuksen ihan viime tippaan, osa ei hidasta ollenkaan ja osa jää pähkäilemään mitä pyöräilijä/ kävelijä tekee. Ns. Noloja tilanteita.
Liikennesuunnittelu herättää tällaisissa tilanteissa kiukkua. Koskaan ei voi tietää etukäteen miten jokin risteys on suunniteltu ellei se ole entuudestaan tuttu. Joskus pyörätiellä on kolmio ja joskus ei. Silloin jos kolmiota ei ole niin pyöräilijät syöksyvät kulman takaa vauhdilla ja autoilija ehtii toivottavasti tekemään muutakin kuin vain säikähtämään. Autoille on kyllä merkitty kolmiot mutta joskus ei ole selvää miksi kolmio on jossakin. Monesti liikenneympäristö on sellainen, että ei tiedä missä on pyörätie ja missä taas ei. Tässä olisi hyvä kohentamisen kohde turvallisuuden kannalta.
Minä liikun sekä autolla että pyörällä ja osaan nähdä sellaista mikä ei ole ainoastaan pyöräilijöille tai autoilijalle itsestään selvää. Autosta ei edes näe aina pyörää jos se on sopivassa kulmassa. Siihen tarvitaan vain yksi pyöräilijän ajorataan sopiva liike niin silloin voi sattua pahasti. Pyöräilijän ajorata taas on aivan erilainen kuin mikä on tuttu autoilijalle. Tästä syystä pyrinkin ajamaan pyörällä mahdollisimman loogisia ratoja pitkin, niin että autoilijalla olisi mahdollista havaita minut.
Lisäksi on huomattava, että pyörä liikkuu eteenpäin yllättävän suurella vauhdilla. Yleensä juuri silloin, kun autoilija kääntää päätään niin juuri katsottuun alaan tulee pyöräilijä. Jos hän on vieläpä auton pilarin takana niin silloin ei ole juuri mitään tehtävissä ellei pyöräilijällä ole tervettä itsesuojeluvaistoa. Parasta on saada katsekontakti autoilijaan niin tietää mitä tapahtuu seuraavaksi.
En nyt kirjoita jalankulkijoista. He ovat jossakin suhteessa vielä mahdottomampia nähdä autosta kuin pyöräilijä, kun liikerata saattaa muuttua silmänräpäyksessä.
Tällä kaikella tahdon sanoa sen, että liikenteessä kannattaa olla varovainen. Jyrkkä omista oikeuksista kiinni pitäminen on vaarallista ja aiheuttaa vihaa eri liikennemuotojen välillä. Se taas heikentää turvallisuutta, jolloin onnettomuuksien riski kasvaa. Suosittelenkin toisten huomioimista ja liikennesilmän kasvattamista. Näin kaikki mahtuvat paremmin kaduille ja teille.
Mac mini M2, 16 Gt, MacOS Sonoma 14.3.1, Magic Mouse, Magic Trackpad ja 24" Eizo ColorEdge CG2420, iPhone SE 64G, iOS 17.0.2 sekä iPad A16 128G, iOS 18.5.