Turha nyt sitä on ajatella, kun tuosta tilanteesta olisi selvinnyt ihan hyvin ilman mitään vahinkoja vaikka nyt asia ei ollut niin. Helpostihan tuon lusikan olisi jättänyt vaikka pöydälle ja ilmoittanut tyypille että ei aio tehdä asioita hänen puolestaan, varsinkin kun kyseinen henkilö sattui olemaan aikamoinen kurkku tilanteessa.Mikael K. kirjoitti:Minä, minä, minä... Ei elämä näin etene. Toki on paikallaan puolustaa itseään mutta rajansa kaikella kuten sanoin. Puolustautuminen kääntyi po. tilanteessa pelleilyksi ja se taas aiheutti lisävahinkoja. Sitä sietäisi pohtia eikä sitä kuinka minä ja minun etuni ovat kaiken muun edellä. Minä kysyn: ovatko ne?Mailia kirjoitti:Ei ole mitään järkeä alkaa palvelemaan kaiken maailman mulkeroita jos ei palvele omia intressejä. Oppivat vielä sysäämään kaiken niiden harteille, jotka mukisematta tekevät mitä käsketään.
Koulussa ja välitunnilla
-
Re: Koulussa ja välitunnilla
Viesti Kirjoittaja Mailia »
-
Viesti Kirjoittaja iPadi »
No on siinäkin henkilökunta jos loukkaantuu siitä, että joutuu siivoamaan toisten vahingot. Siitähän niille maksetaan.Mikael K. kirjoitti:Oletko varma? Koulukeittiön henkilökunta joutui siivoamaan teidän kohelluksenne jäljet. Oletko varma ettet sinä tai kaverisi loukannut heitä holtittomalla käytöksellänne? Se taas vaikuttaa siihen millaista ruokaa saatte jatkossa.iPadi kirjoitti: Alkuperäinen tarkoitus oli viskaista se noin metrin päässä olevan kaverin tarjoittimelle. Ja ei kukaan loukkaantunut jos sitä lautasta ei lasketa.
-
Viesti Kirjoittaja Mikael K. »
Ensinnäkin, oliko kyseessä vahinko vai tahallisesta tunaroinnista aiheutunut tilanne? Minä tulkitsen sen vastuuttomaksi koheltamiseksi. Koulun henkilökuntaa ei ole palkattu tällaisia vastuuttomuuksia varten. Toivottavasti kasvat ja otat opiksi tässäkin suhteessa. Kysypä vaikka vanhemmiltasi miltä tuntuu maksaa lisää veroja sitä varten, kun sinun ja muiden töpeksinnät pitää korjata. Miltä tuntuisi jos joutuisit kaverisi kanssa maksamaan yhteisvastuullisesti rikkoutuneen lautasen? Sehän olisi oikeus ja kohtuus kyseisen tilanteen jälkiseurauksena.iPadi kirjoitti:No on siinäkin henkilökunta jos loukkaantuu siitä, että joutuu siivoamaan toisten vahingot. Siitähän niille maksetaan.Mikael K. kirjoitti:
Oletko varma? Koulukeittiön henkilökunta joutui siivoamaan teidän kohelluksenne jäljet. Oletko varma ettet sinä tai kaverisi loukannut heitä holtittomalla käytöksellänne? Se taas vaikuttaa siihen millaista ruokaa saatte jatkossa.
-
Viesti Kirjoittaja Harkoosi »
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
Ei tuo koulussa syömättämyys mun mielestä oo vaikuttanut mihinkää keskittymiseen tai muutenkaan koulunkäyntiin. Hyviä on arvosanat ilman syömistäkin
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Tauvo »
Oikein. Älä anna periksi. Minä toimin ikäisenäsi samalla tavalla (toimisin edelleenkin, jos joku noin tekisi.) Toki voin auttaa, jos joku pyytää, mutta kettuilut maksetaan kerrottuna toiseen potenssiin takaisin.iPadi kirjoitti:Ei henkiselle iälle voi mitään!iDock kirjoitti:Olkaa jo vähän vanhempia. Ihan oikeasti!iPadi kirjoitti:Tänään oli menoa ruokalassa
Ruokana oli riisipuuroa. Kun oltiin syöty niin vastapäässä oleva kaverini heitti lusikkansa tarjottimelleni ja sanoi että sä viet ton. Noh sitten se lähti nousemaan tuolilta. Heitin lusikkansa tai siis yritin heittää sitä sen tarjoittimelle takaisin. Siinä kävi sitten niin, että se yritti väistää likaista lusikkaansa. Lopputulos: Kaveri kaatui, lusikkansa sotki hupparinsa ja lautanen meni rikki + kamalasti naurua![]()
Ai että olisin kiltisti vienyt lusikkansa? En ikinä!iDock kirjoitti:Antaisit kaverisi olla sellainen pelle kuin on, älä itse syyllisty sellaiseen.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
Ajattelu ei ole koskaan turhaa. Se säästää ruumiin vahingoilta, kun on etukäteen miettinyt minne päätään ei pistä. Mainitussa tilanteessa tuskin kumpikaan käyttäytyi älykkäästi saati sitten viisaasti. Jos koulun resurssit vain riittäisivät niin tuostakin hölmöilystä pitäisi langettaa siivoustyö ja valvoa sen tekeminen kunnolla. Vain näin voi nähdä sen vaivan mitä kohellus aiheuttaa ja vastuullisuus samalla kasvaisi, kun mielessä ei olisi vain oma etu.Mailia kirjoitti:Turha nyt sitä on ajatella, kun tuosta tilanteesta olisi selvinnyt ihan hyvin ilman mitään vahinkoja vaikka nyt asia ei ollut niin. Helpostihan tuon lusikan olisi jättänyt vaikka pöydälle ja ilmoittanut tyypille että ei aio tehdä asioita hänen puolestaan, varsinkin kun kyseinen henkilö sattui olemaan aikamoinen kurkku tilanteessa.Mikael K. kirjoitti: Minä, minä, minä... Ei elämä näin etene. Toki on paikallaan puolustaa itseään mutta rajansa kaikella kuten sanoin. Puolustautuminen kääntyi po. tilanteessa pelleilyksi ja se taas aiheutti lisävahinkoja. Sitä sietäisi pohtia eikä sitä kuinka minä ja minun etuni ovat kaiken muun edellä. Minä kysyn: ovatko ne?
-
Tauvo, senkin kasvattajaTauvo kirjoitti: Oikein. Älä anna periksi. Minä toimin ikäisenäsi samalla tavalla (toimisin edelleenkin, jos joku noin tekisi.) Toki voin auttaa, jos joku pyytää, mutta kettuilut maksetaan kerrottuna toiseen potenssiin takaisin.

-
Harkoosi kirjoitti:Mä olen käyny viimeksi kouluruokalassa syömässä viime talvena.
Meidän koulussa oli paljon oppilaita ja vähän aikaa syödä. 10 min. ei riittänyt muuhun kuin kahden näkkileivän viipaleen syöntiin. Kouluruokailua pitäisi kehittää paljon, niin että olisi aikaa syödä ja ruoka olisi maistuvaa. Lisäksi valvonta on välttämätöntä, että jokaisella olisi ruokarauha.
-
Se on kyllä täysin turhaa ajatella jokaista tilannetta siltä kannalta, että se voi olla vaarallista. Jos tuossa tilanteessa pitäisi alkaa auttamaan kaiken maailman laiskoja paskoja jonkinlaisen vahingon pelossa, niin pitäisi kyllä jäädä aika usea asia elämässä tekemättä. Suihkuun meneminenkin olisi liian kova riski, kerta siinäkin tilanteessa voi sitten liukastua ja halkaista pääkoppansa kunnolla.Mikael K. kirjoitti:Ajattelu ei ole koskaan turhaa. Se säästää ruumiin vahingoilta, kun on etukäteen miettinyt minne päätään ei pistä. Mainitussa tilanteessa tuskin kumpikaan käyttäytyi älykkäästi saati sitten viisaasti. Jos koulun resurssit vain riittäisivät niin tuostakin hölmöilystä pitäisi langettaa siivoustyö ja valvoa sen tekeminen kunnolla. Vain näin voi nähdä sen vaivan mitä kohellus aiheuttaa ja vastuullisuus samalla kasvaisi, kun mielessä ei olisi vain oma etu.Mailia kirjoitti:Turha nyt sitä on ajatella, kun tuosta tilanteesta olisi selvinnyt ihan hyvin ilman mitään vahinkoja vaikka nyt asia ei ollut niin. Helpostihan tuon lusikan olisi jättänyt vaikka pöydälle ja ilmoittanut tyypille että ei aio tehdä asioita hänen puolestaan, varsinkin kun kyseinen henkilö sattui olemaan aikamoinen kurkku tilanteessa.Mikael K. kirjoitti: Minä, minä, minä... Ei elämä näin etene. Toki on paikallaan puolustaa itseään mutta rajansa kaikella kuten sanoin. Puolustautuminen kääntyi po. tilanteessa pelleilyksi ja se taas aiheutti lisävahinkoja. Sitä sietäisi pohtia eikä sitä kuinka minä ja minun etuni ovat kaiken muun edellä. Minä kysyn: ovatko ne?
-
Mailia kirjoitti: Se on kyllä täysin turhaa ajatella jokaista tilannetta siltä kannalta, että se voi olla vaarallista. Jos tuossa tilanteessa pitäisi alkaa auttamaan kaiken maailman laiskoja paskoja jonkinlaisen vahingon pelossa, niin pitäisi kyllä jäädä aika usea asia elämässä tekemättä. Suihkuun meneminenkin olisi liian kova riski, kerta siinäkin tilanteessa voi sitten liukastua ja halkaista pääkoppansa kunnolla.
Ei, ajattelun pitää olla monipuolisempaa kuin vain vaarojen pohdinta. Jos sitä soveltaa vain kaikkeen negatiiviseen niin kohta saa rakentaa itselleen jonkin muovikuplan. Kuitenkin ajattelua kannattaa laajentaa ja kehittää jatkuvasti, niin että osaa nähdä jo etukäteen mitä on tulossa. On pelkkää viisautta osata kiertää vaara kuin sännätä suin päin hajottamaan itsensä. Samoin siitä on hyötyä, kun osaa ratkaista eteen tulevat tilanteet jo hieman ennen kuin ne ovat kohdalla. Kyse on ennakoinnista ja sen hallitsemisesta.
-
Millä tavalla sitten ajattelit nähdä sen, että kaveri tuossa päättää lähteä harjoittamaan tanssia tarjottimen kanssa ja sitten päätyy lattialle? Helppo on olla viisas sitten tilanteen jälkeen (kuten olet nyt osoittanut), mutta hankala tuota on sitten hahmottaa siinä ajassa ja paikassa.Mikael K. kirjoitti:Ei, ajattelun pitää olla monipuolisempaa kuin vain vaarojen pohdinta. Jos sitä soveltaa vain kaikkeen negatiiviseen niin kohta saa rakentaa itselleen jonkin muovikuplan. Kuitenkin ajattelua kannattaa laajentaa ja kehittää jatkuvasti, niin että osaa nähdä jo etukäteen mitä on tulossa. On pelkkää viisautta osata kiertää vaara kuin sännätä suin päin hajottamaan itsensä. Samoin siitä on hyötyä, kun osaa ratkaista eteen tulevat tilanteet jo hieman ennen kuin ne ovat kohdalla. Kyse on ennakoinnista ja sen hallitsemisesta.Mailia kirjoitti: Se on kyllä täysin turhaa ajatella jokaista tilannetta siltä kannalta, että se voi olla vaarallista. Jos tuossa tilanteessa pitäisi alkaa auttamaan kaiken maailman laiskoja paskoja jonkinlaisen vahingon pelossa, niin pitäisi kyllä jäädä aika usea asia elämässä tekemättä. Suihkuun meneminenkin olisi liian kova riski, kerta siinäkin tilanteessa voi sitten liukastua ja halkaista pääkoppansa kunnolla.
Tilannehan oli kyllä oikeastaan loistavan onnistunut. Kaveri kaatui ja sai sitten jälkeenpäin nauttia olostaan sotkuisissa vaatteissa. Tuollaisella menolla pitäisi pikkuhiljaa oppia viemään omat tavaransa pois.
-
Jälkiviisaus se on aina parasta viisautta. Etkö tiennyt sitä? Ei; vaan tilanteen eskaloituminen on se ydinkysymys. Jos sen haarukan tai mikä lieneekään olisi vain jättänyt pöydälle niin tällaista jälkikalabaliikkia mikä nytkin on meneillään ei olisi edes syntynyt. Ei ehkä myöskään mitään oppimista jos sellaista tapahtui.Mailia kirjoitti: Millä tavalla sitten ajattelit nähdä sen, että kaveri tuossa päättää lähteä harjoittamaan tanssia tarjottimen kanssa ja sitten päätyy lattialle? Helppo on olla viisas sitten tilanteen jälkeen (kuten olet nyt osoittanut), mutta hankala tuota on sitten hahmottaa siinä ajassa ja paikassa.
Tilannehan oli kyllä oikeastaan loistavan onnistunut. Kaveri kaatui ja sai sitten jälkeenpäin nauttia olostaan sotkuisissa vaatteissa. Tuollaisella menolla pitäisi pikkuhiljaa oppia viemään omat tavaransa pois.
Koululaisten välisissä kinasteluissa syntyy vain mustelmia, jotka eivät ole edistystä suuntaan tai toiseen. Siksi niissä kouluissa on opettajia, jotka ovat päiväkotien tätien jatke jossakin suhteessa. Koulussa opitaan kaiken teorian lisäksi myös normaalia elämää. Se on kasvatuslaitos toisesta näkökulmasta katsottuna. Siellä ei ole tarkoitus vain kaataa tietoa päähän niin kuin vettä ämpärillä hanhen selkään vaan kasvattaa lapsista nuoria ja aikuisia, niin että he voisivat saada elämästä edes jonkinlaisen käsityksen.
-
Viesti Kirjoittaja Kain »
-
Viesti Kirjoittaja arisel »
Tahallaan sotkeminen ei ole vahinko - ja vahingossa sotkenut on pahoillaan aiheuttamastaan sotkusta, eikä suinkaan retostele sillä.iPadi kirjoitti:No on siinäkin henkilökunta jos loukkaantuu siitä, että joutuu siivoamaan toisten vahingot. Siitähän niille maksetaan.Mikael K. kirjoitti:Oletko varma? Koulukeittiön henkilökunta joutui siivoamaan teidän kohelluksenne jäljet. Oletko varma ettet sinä tai kaverisi loukannut heitä holtittomalla käytöksellänne? Se taas vaikuttaa siihen millaista ruokaa saatte jatkossa.iPadi kirjoitti: Alkuperäinen tarkoitus oli viskaista se noin metrin päässä olevan kaverin tarjoittimelle. Ja ei kukaan loukkaantunut jos sitä lautasta ei lasketa.

Toivonpa totisesti, että päädyt tarjoilijaksi, siivoojaksi tai talonmieheksi...

Tai päätät lähteä amikseen suurtalouskokkilinjalle!
![Pirullinen [6]](./images/smilies/icon_twisted.gif)
Ensihoitajakin olisi hyvä valinta - pääsisit tappelemaan housuihinsa paskoneiden juoppojen kanssa!
-
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Mitä ihmettä, henkilökunta siivosi??arisel kirjoitti:iPadi kirjoitti:No on siinäkin henkilökunta jos loukkaantuu siitä, että joutuu siivoamaan toisten vahingot. Siitähän niille maksetaan.
Kyllä kaikissa kouluissa joissa itse olen oppilaana ollut, on siivottu itse omat sotkunsa. Henkilökunta korkeintaan tarjosi välineet, useimmiten nekin sai hakea itse.
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
-
Viesti Kirjoittaja tuomaril »
Samoin meillä oli.kallekilponen kirjoitti:Mitä ihmettä, henkilökunta siivosi??arisel kirjoitti:iPadi kirjoitti:No on siinäkin henkilökunta jos loukkaantuu siitä, että joutuu siivoamaan toisten vahingot. Siitähän niille maksetaan.
Kyllä kaikissa kouluissa joissa itse olen oppilaana ollut, on siivottu itse omat sotkunsa. Henkilökunta korkeintaan tarjosi välineet, useimmiten nekin sai hakea itse.
-
tuomaril kirjoitti:Samoin meillä oli.kallekilponen kirjoitti: Kyllä kaikissa kouluissa joissa itse olen oppilaana ollut, on siivottu itse omat sotkunsa. Henkilökunta korkeintaan tarjosi välineet, useimmiten nekin sai hakea itse.
Saattaa olla, että säännöt ovat muuttuneet. Kaikissa kesätyöpaikoissa, joissa olen ollut en ole saanut kassakaapin ja siivouskomeron avaimia. Kassakaapin ymmärrän mutta siivouskomero herättää aina ajatuksia. Saattaa olla, että siellä olevat kemikaalit ovat sellaisia, jotka väärin käsiteltyinä ovat vaarallisia.
-
Viesti Kirjoittaja Thoth »
-
Kato se opettaja ei tiennyt että kaatuminen oli minun syytä, vaan luuli, että se kaveri oli kaatunut omin nokkineenkallekilponen kirjoitti:Mitä ihmettä, henkilökunta siivosi??iPadi kirjoitti:No on siinäkin henkilökunta jos loukkaantuu siitä, että joutuu siivoamaan toisten vahingot. Siitähän niille maksetaan.
![Enkeli [a]](./images/smilies/angel_smile.gif)
Kouluruokailuun liittyen yksi tarina ala-asteelta:
Homma oli niin, että piti syödä salaattia. Minähän en sitä koskaan ottanut, tosin ei sitä valvottu kamalan tarkasti. Noh, siinä kun olin ottanut ruuan koulun rehtori tuli (oli siis laittamassa astioita ja lähdössä): "Otatko itse salaattia vai laitanko minä?". Tietenkin vastasin että ite otan. Venasin siinä hetken että se lähtisi ja sitten se lähti. En tietenkään ottanut sitä salaattia.
![Pirullinen [6]](./images/smilies/icon_twisted.gif)
Noh, syödessäni se yllätti minut, tuli kippaamaan salaattia ja sanoi että tule puhutteluun kun oot syönyt. Menin sitten kun olin syönyt. Siellä se sano että saat ensi välitunnin kerätä roskia pihalta. Ja se sanoi myös että joudun isona vankilaan kun jo nyt kieroilen
![Pettynyt [:/]](./images/smilies/icon_eek.gif)
Mikäs siinä roskia kerätessä. Pääsin jopa sen takia 15min etukäteen välkälle 8)
-
Viesti Kirjoittaja Harkoosi »
![Pettynyt [:/]](./images/smilies/icon_eek.gif)
-
Ihme nirso sinäkin! Ja salaatti on pahaa!Harkoosi kirjoitti:Salaattihan on yleensä se ainoa osa ruuasta jota voi syödä
Kouluruoka on yleensä ihan syötävää, vaikka ei olekkaan mitään viiden tähden mössöä. Mielummin syön sitä kuin olen nälissäni. Ja ei viereistä S-Marketistakaan saa järkevään hintaan mitään oikeaa ruokaa, siis jonka voi syödä, ilman mitään paistovehkeitä.
-
Viesti Kirjoittaja tuomaril »
iPadi kirjoitti:Ihme nirso sinäkin! Ja salaatti on pahaa!Harkoosi kirjoitti:Salaattihan on yleensä se ainoa osa ruuasta jota voi syödä
-
Jos ruokasi on pelkästään vaaleanruskeaa ja kellertävää, jäät heikkopeikoksi. Ei taida paljoa tuon toisen mopojonnen ruokavaliosta erota sinun. Toinen hakee mäkkäriltä beigeä ja toinen pelkää kasviksia.iPadi kirjoitti:Ihme nirso sinäkin! Ja salaatti on pahaa!Harkoosi kirjoitti:Salaattihan on yleensä se ainoa osa ruuasta jota voi syödä
Kouluruoka on yleensä ihan syötävää, vaikka ei olekkaan mitään viiden tähden mössöä. Mielummin syön sitä kuin olen nälissäni. Ja ei viereistä S-Marketistakaan saa järkevään hintaan mitään oikeaa ruokaa, siis jonka voi syödä, ilman mitään paistovehkeitä.
-
![Enkeli [a]](./images/smilies/angel_smile.gif)

-
Hehee...iPadi kirjoitti:Olin ruotsin tunnilla. Opettaja sanoi: "Ottakaa kirjat esiin, käyn kohta kiertämässä oletteko tehneet läksyt". Siinä vaiheessa muistin että apua, mä en ole tehnyt. Noh, sitten sanoin opettajalle että menen terottamaan kynää (terotin on toisessa nurkassa). Sitten kun se opettaja lähti kiertämään niin siinä terottelin kunnes opettaja oli mennyt paikkani ohi huomaamatta kävelin sinne ja otin kirjat esiin. Ei se opettaja sitten jaksanut tulla paikalleni tarkistamaan läksyjäni kun oli jo kerran mennyt siitä ohi joten vältin merkinnän![]()
Tulee omat kouluajat mieleen (ei fingerporilaisitain). En kyllä luottaisi liikaa hyvään tuuriin. Olisi voinut käydä niinkin, että opettaja olisi pyytänyt sinua käymään hänen luonaan näyttämässä läksyt.
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka