Sannuli kirjoitti:Ihmettelen vaan mikä motivaatio Soneralla on liittää määräaikaiseen laitesopimukseen toistaiseksi voimassa oleva laskutusliittymä, jolla ei ole mitään todellista käyttöä vaan se on pelkästään olemassa sen laitteen maksamista varten? (laskutusliittymä = ei sim-korttia, ei mitään palveluita, avattu ainoastaan laitteen maksamista varten, kun puhelinnumero siirtyy kytkystä toiselle operaattorille, ts. laskutusliittymän kk-maksu on tavallaan yhtä kuin laskutuslisä - näin se aspassa aikoinaan selitettiin).
Noh, ehkä se on Soneran kannalta kiva tienata muutama ylimääräinen euro kuukaudessa, kun asiakas ei ymmärrä määräaikaisen laitesopimuksen päättyessä erikseen irtisanoa siihen liitettyä laskutussopimusta.
Moro Sannuli,
Hyvää pohdintaa aiheesta
Lakimuutos numeronsiirrettävyyden suhteen toi muutoksen myös näihin tilanteisiin jos asiakas on vaihtamassa meiltä pois. Meillä on nykyään 2 vaihtoehtoa; joko asiakas maksaa kerralla loput velvoitteet + maksun sopimuksen ennenaikaisesta irtisanomisesta, tai laitesopimus siirretään mainitsemaasi laskutusliittymään.
Molemmat tavat ovat keino saada "omamme" pois mitä tulee määräaikaisiin sopimuksiin. Koska, jos lähdetään siitä että asiakas olisi meillä koko oletetun sopimuskauden ajan, laitemaksut ja sama liittymän kk-maksu (jos liittymässä oli paketteja, ne otetaan pois laskutusliittymästä, joten usein asiakkaan maksama kk-maksu pienenee näissä tilanteissa) menisi joka tapauksessa.
Laskutusliittymä on itseasiassa asiakkaan näkökulmasta ajateltuna edullisempi vaihtoehto, ja useat valitsevat laskutusliittymän ja sen kautta laitesopimuksen maksamisen, koska he eivät halua maksaa kerralla (isoa) loppulaskua ja muita kuluja.
Laskutusliittymä irtisanoutuu automaattisesti laitesopparin sopimuskauden päättyessä, sitä ei tarvitse asiakkaan itsensä muistaa erikseen sulkea.
Vastasiko tämä kysymyksiisi
Tero@SoneraPartio