Luulisi poliisinkin tuntevan tieliikennelakia edes auttavasti. Pyörätiellä on sovitettava vauhti sellaiseksi ettei se aiheuta vaaraa muille tienkäyttäjille. Mitään numeroin ilmaistua rajoitusta ei ole.Erño kirjoitti:Mulle poliisi kertoi vuosia sitten, että keyven liikenteen väylällä on 45km/h nopeusrajoitus. Pari kertaa ovat pysäyttäneet ylinopeudest, polkupyörällä.
Liikenne
-
- Viestit: 1156
- Liittynyt: 17.9.2012 klo 11.57
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja Kauppalopo »
-
- Viestit: 735
- Liittynyt: 22.6.2006 klo 6.06
- Paikkakunta: Espoo
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja To_Ok »
-
- Viestit: 2342
- Liittynyt: 6.4.2011 klo 7.54
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja thoug »
Minä en ainakaan oleta, edut tulee nimenomaan siitä että voi käyttää kevyenliikenteen väyliä, jotka lyhentävät matkaa, liikennevaloista, töyssyistä ja nopeusrajoituksista jotka ovat vain autotiellä ja tähän päälle pysäköinti. Nämä on kaikki realistisia etuja mitä pyöräilystä saa autoiluun nähden. Ymmärtääkseni kaupungin intra tulee ottaa huomioon kun vertailee liikkumista eikä laittaa kahta kullkuneuvoa vain kiihdytyssuoralle ilman muuttujia.tuomas92 kirjoitti:No mutta jos puhe oli 7 km matkasta niin silloin oletan että se pyörätie myös on sen mittainen
Ja korjatkaa jos olen väärässä, mutta kyllähän tuo viereiselle ajokaistalle asetettu nopeusrajoitus koskee myös kevyenliikenteenväylää.
Nikon D500, Nikkoreita +
-
- Viestit: 7872
- Liittynyt: 15.7.2009 klo 3.11
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja Mailia »
-
- Viestit: 4915
- Liittynyt: 26.11.2007 klo 16.27
- Paikkakunta: Hamina
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja tuomas92 »
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
-
- Viestit: 21480
- Liittynyt: 27.11.2005 klo 22.21
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja arisel »
-
- Viestit: 3514
- Liittynyt: 22.7.2010 klo 0.14
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja khaosaming »
----------------------------------JHA kirjoitti:Se että resurssiin yksinoikeuden omaava taho sanelee hinnoittelun kilpailuttomassa ympäristössä monopoliaseman turvin ei todellakaan edusta markkinatalouden periaatteita.khaosaming kirjoitti:----------------------Carde kirjoitti:Ja kommunismikin on varmaan hieno aate.
Olet nyt ymmärtänyt asian väärin. Kyse on kapitalistisen markkinatalouden periaatteiden soveltamisesta liikenteeseen. Hinta määräytyy kysynnän mukaan. Samalla vapautuu kapasiteettia sitä tarvitseville ja käyttäjäkokemus paranee ruuhkien hellittäessä.
Se että tämä toimija rahoittaa itsensä todellisuudessa verotusmonopolin kautta ja rakentaa tällä taloudellisen esteen kilpailun syntymiselle vie asian vielä kauemmas markkinataloudesta.
Se että sama toimija vielä oman kaavoitusmonopolinsa kautta omaa myös hallinnollisen esteen kilpailulle pitää huolen siitä että aiheessa ei ole kyllä mitään markkinataloutta.
Lisäksi markkinatalouden irvikuvaksi aiheen tekee se että "kysyntä" on todellisuudessa yhteiskunnan normien kautta muodostunutta pakollista tarpeen keskittymistä aamuun ja iltapäivään jota ohjailee se että työt alkavat about kaikkialla aamulla ja loppuvat iltapäivällä.
Olipas pitkä jaaritus, joka osoittaa, että et ole lukenut yhtäkään linkittämääni artikkelia. Heittelet omasta päästäsi omiin ennakkoluuloihisi perustuvia kantoja kaskeen.
Se, mistä puhut edellä, on siis nykytilanne. Road pricing -järjestelmällä pyritään tästä eroon.
Lue nyt vaikka nämä ensin.
http://www.cato.org/pubs/pas/pa-231.html
http://www.transport-pricing.net/downlo ... report.pdf
Ehkä on pakko alkaa pohtia, onko tieverkosto ns. luonnollinen monopoli, vai voisiko sen korvata ainakin osittain rinnakkaisella järjestelmällä tai paikallisittain julkis-yksityis-yhteishankkeina. Kyseeseen tulevat pääosin vain sellaiset reitit tai alueet, joilla tieresursseille on kysyntää ja tästä kysynnästä aiheutuvia ongelmia (niin sanottuja ulkoisia kuluja, 'external costs'). Pahoin pelkään, että vähänkin syrjemmälle ei riitä halukkaita yksityisiä sijoittajia. Näillä alueilla valtion tai kunnan tai kansalaisjärjestön yhteenliittymien tulisi hoitaa infran rakentaminen ja hoito (vrt. postin kilpailijat ja internet-palveluntarjoajat). Kannattaa lukea tuo ruotsalaisten raportti. Se on hyvin kiihkoton esitys asiasta, ja siinä käsitellään asiaa useasta eri näkökulmasta. Raportin teesi on, että tienkäyttäjien enemmistö asettuu road pricingin puolelle edellyttäen että heille esitetään perusteet ja samalla luovutaan 'haitallisista' veroista. Tämän olisit jo tietänytkin, jos olisit lukenut edes lainaamani kappaleet.
Itse olen avoin kaikille kysymyksille. Yksi on varma -- nykyinen järjestelmä ei voi olla pystyssä ikuisesti. Sen kaatumista odotellessa on hyvä miettiä vaihtoehtoisia malleja.
Edelleen ihmettelen sitä, että tieliikenteessä yksityistäminen koetaan isona mörkönä, kun taas muualla elämän osa-alueilla huudetaan kilpailun, paremman palvelun ja tehokkuuden perään. Ehkä emme olekaan niin pesunkestäviä kapitalisteja kuin älämölö antaisi aiheen olettaa. Voi olla, että pieni ripaus sosialismia tekee sopasta maukkaamman.
-
- Viestit: 2928
- Liittynyt: 28.11.2004 klo 14.14
- Paikkakunta: Espoo
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja JHA »
Kerrotko vielä hyvän idean sille miten maankäytöllinen ongelma aiheessa ratkaistaan. Ainakaan pääkaupunkiseudulla ei enää ole kaavoituksessa Kehä-II:n ja keskustatunnelin tilavarausten lisäksi tyhjää tilaa yksityisen tieverkon toteuttamiselle joten minne tämä yksityinen toteuttaja vetäisi reittinsä ?khaosaming kirjoitti: Ehkä on pakko alkaa pohtia, onko tieverkosto ns. luonnollinen monopoli, vai voisiko sen korvata ainakin osittain rinnakkaisella järjestelmällä tai paikallisittain julkis-yksityis-yhteishankkeina. Kyseeseen tulevat pääosin vain sellaiset reitit tai alueet, joilla tieresursseille on kysyntää ja tästä kysynnästä aiheutuvia ongelmia (niin sanottuja ulkoisia kuluja, 'external costs').
Ja jos olemassaoleva infra on jo toteutettu ja rahoitettu valmiiksi verorahoilla ja ei vaadi enää merkittäviä investointeja niin miten mikään vaihtoehtoinen nollasta lähtevä hanke kykenisi taloudellisesti kilpailemaan tätä infraa vastaan.
Miten minusta tuntuu tuon epäilyksesi kautta että heittelet pöytään ulkolaisia raportteja ratkaisuksi Suomeen ilman että edes tiedät miten asiat täällä ovat. Haja-asutusalueilla yksityinen tienhoito on ollut täällä tapana ns aina eikä mikään uudelleenkeksimistä odottava pyörä:Pahoin pelkään, että vähänkin syrjemmälle ei riitä halukkaita yksityisiä sijoittajia. Näillä alueilla valtion tai kunnan tai kansalaisjärjestön yhteenliittymien tulisi hoitaa infran rakentaminen ja hoito (vrt. postin kilpailijat ja internet-palveluntarjoajat). Kannattaa lukea tuo ruotsalaisten raportti.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1962/19620358
En löydä kyllä aiheesta yhtään tutkimusta mutta olen kyllä omistamassa paria tuollaista tietä.
-
- Viestit: 3514
- Liittynyt: 22.7.2010 klo 0.14
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja khaosaming »
-----------------------JHA kirjoitti:Haja-asutusalueilla yksityinen tienhoito on ollut täällä tapana ns aina eikä mikään uudelleenkeksimistä odottava pyörä.
En ole esittänyt tähän saakka juuri yhtään uutta ajatusta mistään, en edes omaa mielipidettäni, vain ihmettelyn siitä, kuinka teiden sosialismi on OK, mutta julkinen (puoli-) ilmainen terveydenhuolto, valtion posti tai rautatiet eivät ilmeisestikään ole. Mikä tekee liikenteestä tai autoilusta erilaisen tuotteen kaikkiin muihin markkinatalouden tuottamiin palveluihin verrattuna?
Kaikki ajatukset ovat jo pitkään olleet esillä eurooppalaisessa dokumentaatiossa ja lainsäädäntötyössä. EU:ssa on sitouduttu kestävään liikennepolitiikkaan, jonka yhtenä osa-alueena on road pricing.
Haja-asutusalueiden tai syrjäseutujen infran rakentaminen ja ylläpito pysyy ennallaan tai valtion kontolla. En esitä tätäkään uutena ajatuksena, vaan totean vain, että road pricing ei toimi siellä, missä ei ole kysyntää, jolloin valtion tai tienhoito-osuuskuntien on hoidettava homma.
Nyt niitä omia ajatuksia ja heittoja...
Aloitetaan vaikka Helsingin Länsi- ja Itäväylästä, kehäteistä ja sisääntuloväylästä. Vuokrataan ne yksityisille tahoille ja laitetaan tullipuomit pystyyn. Keskustaan maksullisia tunneleita kiireellisille automiehille, samoin Tampereen rantatien tunnelille tietulli. Uusia teitä pohjoisemmaksi. Jyväskylä--Tampere-motari yksityisenä hankkeena tai valtion ottamana lainana Norjan malliin. Maksumiehiksi käyttäjät. Aivan hölmöä rakentaa pikku pätkissä suomalaisilla verovaroilla nopea baana Pietariin venäläisille. Pikavauhtia suora motari pystyyn rajalle saakka ja sille tiemaksu. Kaikille ulkomaan rekistereissä ajeleville autoille maksutarra tuulilasiin Sveitsin tapaan.
-
- Viestit: 703
- Liittynyt: 7.5.2005 klo 7.49
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja hot »
Laskekaas samantien liikenteessä loukkaantuneiden hoitokulut, riittääkö liikenteen verot siihen?CrashDummy kirjoitti:Tuota noin. Mistä ne ilmaiset tiet ovat tulleet? Taivaalta putkahtaneet?
Unohdetaanko tässä taas se, että liikenne maksaa veroina 7 miljardia euroa vuodessa ja liikenteen hyväksi palautuu 1 miljardi? Tieliikenne maksaa siis tiet, rautatiet ja muut väylät 7-kertaisina.
Autoveron vuosituotto on nykyisellä autokaupan tasolla yli 900 miljoonaa ja ajoneuvovero suunnilleen saman verran. Siis kumpi tahansa näistä veroista riittäisi yksinään kattamaan valtion liikenneväyliin käyttämän rahamäärän. Polttoainevero tuotti yli 2,9 miljardia euroa viime vuonna - kuka sen maksaa, elleivät ne, jotka ajavat? Arvonlisäveron tuottoa en jaksa kaivaa.
Entäs liikenteessä kuolleiden ihmisten hinta? Eläimille on laskettu hinta, esim siilin tappaminen noin satasen, liito-oravan noin tonni. Onkos ihmisellekin laskettu hinta?
-
- Viestit: 1156
- Liittynyt: 17.9.2012 klo 11.57
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja Kauppalopo »
Loukkaantuneiden hoitokulut tulevat varmasti katettua liikenteen maksamilla veroilla. Onhan niillä sitten työllistävä vaikutuskin...
Kyllä liikenne on ihan fiskaalisesti maksajan roolissa, ei sitä pysty kiertämään millään.
-
- Viestit: 3514
- Liittynyt: 22.7.2010 klo 0.14
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja khaosaming »
http://www.racfoundation.org/assets/rac ... r-2011.pdf
The objective of road pricing, from the transport economist’s perspective, is
to charge drivers for the costs they impose on other road users (and indeed
on non-road users through the generation of greenhouse gases, pollution and
noise), in order to optimise the use of (scarce) road space. As already stated,
the objective is NOT to price people off the roads. Nor is it necessarily to
get people to switch from cars to public transport – which is only one of the
options (see Table 32). From the transport planner’s perspective, it is a tool to
encourage people not to use certain roads at certain times of day.
-
- Viestit: 7872
- Liittynyt: 15.7.2009 klo 3.11
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja Mailia »
Mutta nyt autoilija ei vain maksa muille autoilijoille, mutta myös kaikille muille. Ja tämä siis vaikka ei aiheuta mitään kuluja ja haittoja. Autoilija maksaa toiminnastaan veroja ihan helvetisti ja silti siitä menee vain pieni osa takaisin liikenteeseen.khaosaming kirjoitti:autoilija maksaa muille tienkäyttäjille (myös toisille autoilijoille) aiheuttamistaan kuluista tai haitoista.
-
- Viestit: 3982
- Liittynyt: 6.3.2010 klo 18.19
- Paikkakunta: Kempele
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja iDock »
- iPhone 12 Pro - 128 Gt
- iPad Pro 2. gen - 128 Gt - WiFi
-
- Viestit: 2325
- Liittynyt: 30.8.2007 klo 20.35
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja Lihapipo »
Suomen Viherstalinistien (ent. Suomen Tiedosta Riippumaton Oikeassaolijoiden Kerho) tutkimusten mukaan suomalainen autoilija on syyllinen kaikkeen mahdolliseen, etenkin maailman saastumiseen. Imagosyistä on toki hiukan harmillista, että Suomen tieliikenteen aiheuttamat hiilidioksidipäästöt ovat noin 0,04% koko maailman hiilidioksidipäästöistä, ja yksityisautoilu aiheuttaa tästä 0,04%:sta noin 60% osuuden. Toisin sanoen suomalainen hirviöautoilija luonnontuhoaja antikristus aiheuttaa maailman hiilidioksidipäästöistä noin 0,024%. Mutta viis siitä. On siis sanomattakin selvää, että kun päästään vihdoin Viherstalinistien päämäärään, eli autottomaan Suomeen, niin maailma pelastuu kertalaakista. Loppuu saasteet ja iliman päivänkakkara.
Kun autoilu on saatu kiellettyä ja autoilijat hirtettyä luomuhamppuköyteen (materiaali tähän saadaan muuten Viher-Japin vaatekomerosta Helsingin Kalliosta), voidaan keskittyä kutomaan villasukkaa päreen valossa, koska luonnollisesti tähän mennessä myös teollisuus ja energiantuotanto on lakkautettu, koska niiden päästöt olivat moninkertaiset autoiluun nähden.
-
- Viestit: 181
- Liittynyt: 13.6.2013 klo 19.57
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja CrashDummy »
Argumentiksi eivät tässä asiassa kelpaa ulkomaiset kirjoitelmat eivätkä tutkimukset. Ne eivät päde Suomen olosuhteissa.
Ihan siksi, että Suomi verottaa jo nyt liikkumista niin, että olemme maailman kärjessä. Vain Tanska, Norja ja Hollanti ovat yhtä kalliita tai kalliimpia. Siis Suomessa on osattu hinnoitella liikenne tappiin ihan ilman erillisiä tienkäyttömaksuja. Miksi tämä fakta aina sivuutetaan ikään kuin liikkumista ei Suomessa verotettaisi lainkaan?
Tämä ei minulle aukene. Asiaa voidaan teoretisoida vaikka miten kauas reaalimaailmasta, jossa ihmisten on päästävä liikkumaan mahdollisimman vaivattomasti ja halvalla, jotta talous pyörii. Miksi taas sivuutat ne 7 miljardia, jotka tieliikenne veroina kulkemisestaan maksaa?khaosaming kirjoitti:
autoilija maksaa muille tienkäyttäjille (myös toisille autoilijoille) aiheuttamistaan kuluista tai haitoista.
Veroina kansalaisilta viedyt rahat ovat poissa ostovoimasta, jolla työllistetään ihmisiä. Eli olemme nyt jo Himasta mukaillen pahan kierteessä, jota edelleen halutaan kiristää. Mikään ei kuitenkaan todista, että maailma olisi yhtään parempi paikka, vaikka Suomi pysähtyisi kuin seinään. Henkilöautojen osuus Suomen CO2-päästöistä on 10%. Raskaan liikenteen osuus on saman verran. Siis 80% syntyy jossakin muualla, mutta mitä sen vähentämiseksi tehdään? Poltetaan kivihiiltä, kun ydinvoimaloita ei haluta. Johdonmukaisuus puuttuu koko touhusta.
Eikä aukene myöskään tämä:
Oletko kuullut tai muuten tietoinen siitä, että jokaisessa moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on oltava lakisääteinen liikennevakuutus, joka maksaa onnettomuudessa syntyneet henkilövahingot? Edelleen: 6 miljardia, joka liikenteeltä kerätyistä veroista käytetään kaikkeen muuhun kuin liikenteen hyväksi, riittää kyllä reilusti. Saivartelun puolelle mennään, jos aletaan sitä pottia tässä jakamaan.hot kirjoitti:
Laskekaas samantien liikenteessä loukkaantuneiden hoitokulut, riittääkö liikenteen verot siihen?
Entäs liikenteessä kuolleiden ihmisten hinta? Eläimille on laskettu hinta, esim siilin tappaminen noin satasen, liito-oravan noin tonni. Onkos ihmisellekin laskettu hinta?
Helsingissä asuminen on tänä päivänä niin kallista, että monien pieni- ja keskituloisten on pakko muuttaa kehyskuntiin. Muuten on haettava asumis- ym. tukia, jotka maksetaan...verovaroista. Muutto pois Helsingistä tarkoittaa automaattisesti omaa autoa, koska julkisella liikenteellä ei töihin kohtuudella pääse, monin paikoin ei mitenkään. Auton omistaminen maksaa, autolla ajaminen maksaa ja iso osa tästä on veroa. Elintasoa ei saa päästä nostamaan työssäkäyvä ihminen, ei Suomessa. Muualla maailmassa siihen pyritään, mutta Suomessa pitää keksiä uusia veroja, jos keskiluokka vaurastuu liikaa.
Valtio maksaa suoraan tukea joukkoliikenteelle yli 111 miljoonaa euroa (2013) - verorahoista. HSL:n piirissä olevat kunnat maksavat noin puolet HSL:n liikenteen kustannuksista suorana tukena verovaroista, loppu katetaan lipputuloilla. Autoilija osallistuu näihinkin kustannuksiin kunnallisveron ja kuntien valtionosuusjärjestelmän kautta.
Tämä HSL:n ehdotus on malliesimerkki julkisen sektorin tehottomuudesta ja kyvyttömyydestä toimia markkinaehtoisesti ja asiakaslähtöisesti. HSL:n johto ei kykene pyörittämään sosialistista "bisnestään" edes pienellä tappiolla, vaikka palveluntarjoajat on kilpailutettu henkihieveriin: kalusto on osin heikkokuntoista ja halvempia kuljettajia haetaan jatkuvasti maahanmuuttajien joukosta. Joten otetaanpa ratkaisuksi veronmaksajien syvät taskut ja yritetään pakottaa ihmiset julkisen kyytiin ryöstämällä yhteisillä rahoilla rakennettujen teiden käytöstä. Koska se on liian halpaa, my ass.
-
- Viestit: 1156
- Liittynyt: 17.9.2012 klo 11.57
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja Kauppalopo »
Ei helvetissäLihapipo kirjoitti:. Loppuu saasteet ja iliman päivänkakkara.
![Salaisuus [:#]](./images/smilies/47_47.gif)
-
- Viestit: 2928
- Liittynyt: 28.11.2004 klo 14.14
- Paikkakunta: Espoo
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja JHA »
Kuten tässä moneen otteeseen onkin todettu niin autoilijat yllättäen maksavat jo nyt muille käyttäjille ja jos esimerkiksi Kehä-1:n liikennettä haarukoi liikennemäärien, tien pituuden, viikonpäivien luonteen ja polttoaineen verotuksen kautta kerää valtio jo nyt luokkaa 10 - 15 miljoonan euron verran rahaa tililleen yksinomaan pelkän Kehä-I:n tienkäytöstä.khaosaming kirjoitti:Road pricing -mallissa oleellinen ajatus on, että autoilija maksaa muille tienkäyttäjille (myös toisille autoilijoille) aiheuttamistaan kuluista tai haitoista. Päälle tulevat sitten muut ulkoiset kulungit, kuten saasteet, melu ja kaupunkimiljöön viihtyisyyden lasku.
Ja uskottavuutta herättävä linkki käytetyn lähestymistavasta:
http://en.wikipedia.org/wiki/Fermi_problem
-
- Viestit: 703
- Liittynyt: 7.5.2005 klo 7.49
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja hot »
Heh, kun lakisääteistä vakuutuksesta maksetaan hoitokulut sairaalassa, maksaako vakuutusyhtiö Sairaalan hoitopäivämaksun, enintään 34,80 euroa vuorokaudessa (Sosiaali- ja terveysministeriö, Terveydenhuollon maksut) vai ne todelliset hoitopäivän kulut? Paljonkohan ne todelliset hoitopäivän kulut sairaalassa on?CrashDummy kirjoitti:Oletko kuullut tai muuten tietoinen siitä, että jokaisessa moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on oltava lakisääteinen liikennevakuutus, joka maksaa onnettomuudessa syntyneet henkilövahingot? Edelleen: 6 miljardia, joka liikenteeltä kerätyistä veroista käytetään kaikkeen muuhun kuin liikenteen hyväksi, riittää kyllä reilusti. Saivartelun puolelle mennään, jos aletaan sitä pottia tässä jakamaan.
-
- Viestit: 2928
- Liittynyt: 28.11.2004 klo 14.14
- Paikkakunta: Espoo
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja JHA »
13 a § (30.12.2004/1363)hot kirjoitti:Heh, kun lakisääteistä vakuutuksesta maksetaan hoitokulut sairaalassa, maksaako vakuutusyhtiö Sairaalan hoitopäivämaksun, enintään 34,80 euroa vuorokaudessa (Sosiaali- ja terveysministeriö, Terveydenhuollon maksut) vai ne todelliset hoitopäivän kulut? Paljonkohan ne todelliset hoitopäivän kulut sairaalassa on?CrashDummy kirjoitti:Oletko kuullut tai muuten tietoinen siitä, että jokaisessa moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on oltava lakisääteinen liikennevakuutus, joka maksaa onnettomuudessa syntyneet henkilövahingot? Edelleen: 6 miljardia, joka liikenteeltä kerätyistä veroista käytetään kaikkeen muuhun kuin liikenteen hyväksi, riittää kyllä reilusti. Saivartelun puolelle mennään, jos aletaan sitä pottia tässä jakamaan.
Lakisääteisen tapaturmavakuutuksen ja liikennevakuutuksen perusteella korvattavaa sairaanhoitoa koskeva maksu
Jos palvelun käyttäjällä on oikeus korvaukseen hoidosta tapaturmavakuutuslain, maatalousyrittäjien tapaturmavakuutuslain, sotilastapaturmalain (1211/1990), valtion virkamiesten tapaturmakorvauksesta annetun lain (449/1990), liikennevakuutuslain, tapaturmavakuutuslain perusteella korvattavasta kuntoutuksesta annetun lain (625/1991), liikennevakuutuslain perusteella korvattavasta kuntoutuksesta annetun lain (626/1991) tai ammattitautilain (1343/1988) nojalla taikka muun lain perusteella, jossa säädetty korvaus määräytyy tapaturmavakuutuslain säännösten mukaan, hoitopalvelun järjestämisestä vastaavalla kunnalla tai kuntayhtymällä on oikeus saada mainittujen lakien perusteella korvausvelvolliselta vakuutuslaitokselta tai Valtiokonttorilta mainituissa laeissa säädetyin edellytyksin maksu, joka vastaa enintään hoitopalvelun järjestämisestä aiheutuneiden kustannusten määrää vähennettynä palvelun käyttäjältä perityllä asiakasmaksulla.
-
- Viestit: 2325
- Liittynyt: 30.8.2007 klo 20.35
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja Lihapipo »
edit: pieni korjaus lukuihin...
-
- Viestit: 3514
- Liittynyt: 22.7.2010 klo 0.14
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja khaosaming »
----------------CrashDummy kirjoitti:Argumentiksi eivät tässä asiassa kelpaa ulkomaiset kirjoitelmat eivätkä tutkimukset. Ne eivät päde Suomen olosuhteissa.
Ongelma on se, että suomalaisia tutkimuksia ei juuri ole*. Se ei tietenkään voi estää road pricing -mallin soveltamista myös suomalaisiin olosuhteisiin. Jos luit ruotsalaisen raportin, niin tiedät jo, että road pricing -mallin yleisperiaatteet ovat sovellettavissa kaikkiin urbaaneihin olosuhteisiin. Ruotsi on hyvin samankaltainen kuin Suomi, joten tuon raportin voi ottaa melkein sellaisenaan odotellessa suomalaisten omaa selvitystä asiasta. On myös luonnollista, että kunkin alan uusimmat tuulet puhaltavat myös peräpohjolaan. Joidenkin toiveissa globalisaatio ei sekään kosketa meitä suomalaisia ilmastonmuutoksesta puhumattakaan. Voimmeko vain ummistaa silmät ja leikkiä, että maailma ei muutu?
Road pricing on jo vanha idea, mutta sen soveltamista ovat aiemmin haitanneet järjestelmän suuret kulut. Digitalisaatio on nyt mahdollistamassa oikudenmukaisemman ja läpinäkyvämmän ja ennen kaikkea halvemman keinon säädellä liikennettä ja sen tuottoja. Näinhän on käynyt jo joka saralla, miksi tieliikenne olisi poikkeus.
Auton omistamisen verotus on riippakivi, josta on päästävä eroon. Valtio tarvitsee verotuloja. Suurimmista tai vilkkaimmista teistä on suuri houkutus tehdä maksullisia, koska polttoaineveron ja autoveron tuotto laskee ja tien rakentaminen ei ainakaan halpene. Liikenne myös jatkuvasti lisääntyy, ja sitä täytyy ohjailla kapasiteetin ja haittojen tasapainottamiseksi.
*Miksi muuten Ollilan työryhmän selvitys ei kelpaa?
Suora linkki selvitykseen.
-
- Viestit: 5445
- Liittynyt: 8.7.2012 klo 10.08
- Paikkakunta: Ilmajoki
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja jakovski »
Näitä tutkimuksia tehdessä ajatellaan vain sitä mitä meillä ei vielä ole maksulistalla. Koskaan ei ole tullut sellaista tutkimusta, jossa kannatetaan sellaisen maksun poistamista, mikä ei ole muissa Euroopan maissa käytössä/on halvempi.
Ollilaa suunnitelmat ovat vain oman navan ympärillä. Sehän tästä puuttuisi että esim kilometriperusteinen vero tässä vielä tulisi. Ai miksi huono? Siksi koska koskaan minään verotuspäätös ei ole tullut halvemmaksi. Tilalle on tullut vain vastaava tilalle, ja niitäkin nostetaan kun valtion kassassa on reikä.
-
- Viestit: 7872
- Liittynyt: 15.7.2009 klo 3.11
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja Mailia »
Tuo road pricing sopii ihan hyvin sitten Suomeen jos oikeasti alamme soveltamaan Ruotsin mallia. Eli siis otamme siis kaikkiin muihin autoiluun liittyviin maksuihin käyttöön saman verotuksen tason kuin Ruotsissa. Nimittäin jos se toimii Ruotsissa, sen on pakko toimia myös täällä.khaosaming kirjoitti:Jos luit ruotsalaisen raportin, niin tiedät jo, että road pricing -mallin yleisperiaatteet ovat sovellettavissa kaikkiin urbaaneihin olosuhteisiin. Ruotsi on hyvin samankaltainen kuin Suomi, joten tuon raportin voi ottaa melkein sellaisenaan odotellessa suomalaisten omaa selvitystä asiasta.
Ehkä sitten Suomeen saataisiin hieman parempia autoja liikenteeseenkin. Uusi BMW 420i xDrive olisi vain about 40 900 euroa Ruotsin mallilla kun taas se nykyisillään maksaa 52 639,79 euroa Suomessa. Ehkä ihmisiä ei harmittaisi jäädä maksamaan tietulliin jos alla olisi tuollainen auto.
-
- Viestit: 181
- Liittynyt: 13.6.2013 klo 19.57
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja CrashDummy »
Ulkomaiset tutkimukset eivät edelleenkään päde Suomessa, koska Suomi verottaa liikkumista enemmän kuin yksikään maa, jossa noita tutkimuksia on tehty. Siksi niitä voi käyttää vessapaperin korvikkeena, jos sattuu Pravda loppumaan.
Vasta sitten, kun kaikki autoilun verotus on samalla tasolla kuin noissa maissa, voidaan asiaa tarkastella uudelleen. Koska Suomessa mm. liikkumisen verotus on - kuten aikaisemmin esitin - maailman kireimpien joukossa, ei mitään lisäveroja enää kaivata. Riippumatta siitä, millä menetelmällä ne kerätään. Se on kaikki pois ostovoimasta eikä luo yhtään tuottavaa työpaikkaa, vain ja ainoastaan julkiselle sektorille muutamia kovapalkkaisia suojatyöpaikkoja.
Mikä hinku on viedä suomalaisilta vielä lisää rahaa tehottoman julkisen talouden pönkittämiseen keksimällä uusia verotusmuotoja ja kiristämällä jatkuvasti entisiä? Sosialismi on kuollut ja kuopattu sen pesäkkeissä Neuvostoliitossa ja DDR:ssä 25 vuotta sitten, mutta Suomessa sitä halutaan pitää hengissä vaikka maalla ja kansalaisilla menisi miten huonosti. Hallituksen sopeutustoimista on 80% veronkorotuksia ja 20% menoleikkauksia, eikä yhtään paremmalta näytä Suomen tulevaisuus.
Einstein aikoinaan sanoi, että on hulluutta tehdä kerta toisensa jälkeen sama asia ja odottaa erilaisia tuloksia. Pätee myös Suomeen, mutta täällähän ei ole Einsteinin veroisia ajattelijoita ainakaan hallinnossa. Veroja nostetaan koko ajan, mutta verotulot putoavat. Entäs jos alennettaisiin veroja? Ja jaettaisiin rahat valtion budjetissa eri tavalla?
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit