exlex kirjoitti:Itseäni ei kiinnosta miten muut käyttävät mediaansa, mutta se kiinnostaa varastaako joku vaikka itse tehtyäni musiikkia, ohjelmiani jne. Näin ei kuitenkaan ole, omallakohdallani, koska en tee mitään noista. Mutta tiedän, että ihmiset jotka näitä tekevät, niin heitä harmittaa varmasti.
Mitä tulee sivistyneisyyteen, niin todellakin tämän voi määrittää usealla tavalla ja itse pidän korkeaa moraalia yhtenä sellaisena.

Mitä se korkea moraali sitten on? Ymmärrän periaatteen, mutta käytäntö on vähän niin ja näin. Esim. jonkun korkea kristillinen moraali saa jonkun toisen arvostelemaan henkilön vaikkapa "juntiksi", koska tällä on korkea kristillinen moraali.
"Varastaminen" on huono sana, koska kyseessä on kopio. Ei tauluväärennöksistäkään puhuttaessa puhuta varastamisesta vaan väärennöksestä. Piraattiohjelman kohdalla ei voida puhua väärennöksestä, koska kyseessä on usein 1:1 alkuperäisen kanssa vastaava ohjelma (ei aina!), joten täytyy puhua kopiosta.
Annat tarpeeksi hyvän perustelu miksi latailu olisi oikein ja sillain, että se ei riko useaa eri asiaa, niin varmasti usea ihminen on valmis muuttamaan kaikessa kantojaan.
Maailmassa on ihan helvetisti asioita mitkä ei ole "oikein". Sen sijaan, että itkisi niistä täytyy pyrkiä muodostamaan malleja, joilla asioita voidaan realistisesti muuttaa. Yksittäisten ihmisten tunteisiin ja moraaliin vetoamalla ei varmasti saavuteta haluttua lopputulosta. Minä esim. haluaisin kieltää turkistarhauksen, mutta sillä reunaehdolla, ettei Suomeen tuoda muualtakaan maailmasta tarhattua turkista. Luonnosta laillisesti metsästetyn turkin sallisin. Se että minä jätän turkikset ostamatta ei vaikuta käytännössä mitään tämän elinkeinon olemassaoloon. Vaaditaan valtion päätös, jossa se kieltää elinkeinon harjoittamisen riittävän suurilla sanktioilla vahvistettuna. Valtio on nyt tilassa, jossa sen on joko kovennettava piraattien käytöstä annettavia tuomioita suunnilleen kuolemanrangaistukseen asti, tai sitten sen on löysennettävä tekijänsuojia. Ei voi jatkua kovin kauan sellainen tilanne, jossa joillekin räpsäistään elämän tuhoavia lähes miljoonan euron sakkoja ja toiset jatkavat normaalisti piraattimedioidensa hankintaa.
Faktahan tässä on se, että maailma on muuttunut. Tekniikka on mennyt eteenpäin niin, että kopioimisesta on tullut entistä halvempaa ja helpompaa. Teknistä kehitystä vastaan pyristely ei taida olla koskaan auttanut. Aina on maailma mennyt menojaan. Ongelma ei ole tekniikan kehitys, vaan pöhöttynyt teostomafia lakimiesarmeijoineen, jotka ovat tottuneet loisimaan itse itselleen järjestämän teostorakenteen päällä. Täytyy kehittää uusia ansaintamalleja, vanhoilla ei voi aina mennä ikuisuuteen asti. Niitähän on myös kehitetty esim. Steam, iTunes ja Spotify. Nämäkään eivät tosin tunnetusti kaikille kelpaa. Teostomafia kerää veroja nykyään esim. ulkoisista kovalevyistä, koska ei ole valmis kehittämään uusia positiivia ansaintamalleja. Kyllä pitäisi hälytyskellot soida siellä ja täällä, jos yhteiskunnan sisälle pääsee tällainen järjestäytynyt rikollisuus syntymään, joka pystyy vaikuttamaan lainsäädäntöön ja verottamaan kulutustuotteiden kautta kansalaisia.
Musiikkiteollisuus syntyi joskus 50-luvulla ja jos se kuolee 2010-luvulla niin sitten se kuolee. Se on normaalia kehitystä, että aiemmin kannattaneet teollisuusmuodot eivät aina enää tulevaisuudessa olekaan kannattaneet syystä tai toisesta. En näe mitään syytä miksi musiikkiteollisuutta pitäisi tekohengittää väkisin. Itse näkisin musiikkiteollisuuden kuoleman positiivisena ilmiönä. Onko musiikki ollut olennaisesti parempaa 50-luvulta lähtien, kuin sitä ennen? En usko. Sitä paitsi kyse on vain musiikista, tiedän että se on joillekin ihmisille maailman tärkein asia, mutta heille suosittelisin aikuiseksi kasvamista

. Musiikki ei kuole, jos musiikkiteollisuus nykymuodossaan kuolee. Musiikki voi jopa parantua ja kukoistaa entistä paremmin, varsinkin jos radiosaaste vähenisi. Maailma ei tarvitse enää yhtään idolsia. Mistä kertoo vinyylien kasvanut suosio? Ihmiset ovat kyllästyneet digitaaliseen teollisuustuotantoon ja haluavat jotain aitoa, mikä vielä tuntuu jollekin. Tästä ollaan myös valmiita maksamaan.
On täysin perverssi tilanne, että joku Paul McGartney on niinkin tärkeä henkilö, kuin hän tänä päivänä on, ainoastaan sen takia että on sattunut poikasena soittamaan suositussa pop-musiikkibändissä. Näitä "idoleita" on synnytetty todenteolla vasta 50-luvulta lähtien ja ne on tietoisesti synnytetty musiikkiteollisuuden palvelukseen. En ymmärrä miten tätä sairasta systeemiä kukaan viitsii puolustaa.
Aikuismediasta, ymmärsin väärin aiemman juttusi liittyen siihen. Pahoitteluni siitä.