Sleepperi kirjoitti:Lisäksi minua kiinnostaisi, mitä tämä tiedostavien etiketti sanoo Seikon Spring Drive -kelloista. Niissähän käyttövoima generoinnista viisarinliikkeeseen asti on siis mekaaninen, mutta ajoitukseen käytetään kvartsikidettä johon tarvittava sähkö generoidaan myös siitä jousesta. Oletan, että Kinetic-kellot joissa viisarin liikuttamiseen käytettävä mekaaninen voima ujutetaan myös sähkömoottorin kautta ovat ainakin pannassa.
Suoraan sanottuna en tiedä mutta veikkaan, että tässä liikutaan ns. harmaalla alueella.
Itseltä löytyy Seikon Spring Drive ja olen itse mieltänyt sen mekaaniseksi kelloksi. Varmasti tästä löytyy myös vastakkainen mielipide eikä tuo mekaaninen puhtaasti olekaan. Mielestäni kuitenkin oleellisin asia, kellon liike, luodaan mekaanisesti jolloin minun mielestäni kello on mekaaninen. Samaisen merkin Kinetic taasen lataa ainoastaan akkua/kapasitoria/mikäsenyoli sähkömoottorin liikuttaessa viisareita, miellän sen ei-mekaanikseksi kelloksi.
SD:ssä sähkö syntyy hammaspyörien liikkeestä ja syntynyt sähkövirta taas jarruttaa hammaspyöriä, jotta ne eivät pyörisi hallitsemattomasti. Eräänlainen liipottimen korvike siis. Pitkäikäisyydestä kukaan ei vielä osaa sanoa mitään varmaa, mutta mielestäni tervetullut uudistus kellomaailmaan sekä itseä erityisesti lämmittävä täysin tasainen sekuntiviisarin liike.
Mielipiteet ovat kuitenkin p*rsreikiä: jokaisella on omansa ja muiden mielestä se haisee. Itse olen mekaanisen kellon kannattaja ja se on ainoa herrasmiehen kello, mutta jollain tavalla myös ymmärrän myös hieman niitä, joita kello ei kiinnosta pätkän vertaa. Itse kuitenkin suhtaudun kellottomuuteen/kvartsikelloon "vieroksuvasti" (hieman väärä termi, mutten jaksa selittää pitkästi) formaalin pukeutumisen kanssa (lue: business -pukeutuminen).