Oikeasti sellainen 30- tai 40-wattinen hehkulamppu ei kovin hyvin keittiötä valaise. Kuten eräässä vastauksessakin sanottiin, wattimäärä ei kerro millään lailla valon määrää. Se kertoo virrankulutuksen määrän ja lämmöntuoton määrän - hehkulamppuaikakautena tietenkin tuon äkkiä mielsi valoyksiköksi, koska "kuuskytwattinen lamppu" oli aina suunnilleen yhtä kirkas. Näissä uusissa lampuissa asia on todella erilainen, enemmän valoa vähemmillä wateilla. Lamppujen laatu sitten tietenkin vaihtelee, samoin valon laatu. Värintoistokyky ja muu vaikuttaa asiaan. Tästä oli jossain kesksuteluakin täällä offtopicissa, sellainen muistikuva olisi.kuriton kirjoitti:Kiitoksia vastauksista Don Mc ja paulaw !![]()
Minä aikoinaan ruuvasin tuohon 30 watin tavallisen hehkulampun, kun ei muuta kotona ollut käsillä, ja himmee hän se on. Ihmettelinkin jo, että mitenkäs siihen voidaan jossain suositella max 60 wattia, ja mulla tuommonen tuikku (mukamas 35W).![]()
Täytyypä tänään ostaa siihen tuo oikeenlainen loistelamppu.
Mutta, tarkistetaan nyt vielä: tämä sinun Kuplat on siis tämä valaisin: http://www.innojok.fi/klassikko/duo.php
Tuollainen roikkuu omassakin keittiössä. Ja sen pakkauksessa oli tuo 60w mainittu (itse pakkaus ei ole tallessa, joten ollaan muistin varassa siltä osin), mutta siinä on ollut täysspektrinen päivänvaloesli nyt olemassaolonsa ajan, sellainen 32-wattinen. Joo, näissä normaalienergiansäästölampuissa tuo 32w saattaa olla "ihan hirveän kirkas", täysspektrisiä pitää hieman ylimitoittaa valon värin takia . Mutta yhtä kaikki, vaihda siitä 30-wattisesta hehkulampusta energiansäästölamppuun, saat enemmän valoa samoilla wateilla.