Osanotto Vinoumalle.
sinitiainen kirjoitti:hatey kirjoitti:Yleensä tulee hienovarainen muistutus ensin tyyliin:
"kirjanpitomme mukaan maksusuorituksenne puuttuu, toivomme maksua siihenjasiihen mennessä (yleensä viikko aikaa) mutta jos olette jo maksun suorittaneet niin on tämä huomautus aiheeton..."
Eihän noin voi edes toimia, että muistutus, jossa uhkataan perintätoimistolla, tulee juuri viikon viimeisenä arkipäivänä ja maksun pitäisi olla perillä sunnuntaina. Jos ei ole nettiä, niin eihän tuota edes pysty makasamaan säädetyssä ajassa. Ja kyllä muistutus pitää tulla ensin, ainakin se kuuluu hyvään kauppatapaan. Tuollainen toiminta antaa huonoa kuvaa ko firmasta.
Muistutusta ei ole tullut, olen siitä ihka varma. Jollei tuuli ole matkalla postilaatikolta kotiin sitä vienyt tai harakka napannut tai rusakko syönyt tai jotakin tuommoista tapahtunut, mutta luettavakseni en ole sellaista saanut.
Ja onko niin, että jos perintätoimiston kanssa joutuu tekemisiin, siitä tulee merkintä luottotietoihin ja mahdolliset luottokortit menettää, tai sellaisten saaminen estyy, ja muutakin, ihan todellista vaikeutta elämään aiheutuu ?
Tähänhän on jo tullutkin kommenttia, mutta kerron nyt kuitenkin oman kokemuksen.
Maksoin sähkölaskun vahingossa noin kahdeksan euroa liian pienellä summalla, ja koska sähköliittymä on sekä minun että avokkaan nimissä, saimme
molemmat perintäkirjeen
Intrum Justitialta...
Kummassakin kirjeessä sama summa, joten siinä hetki sitten mietittiin, että pitääkö ne molemmat myös maksaa!?
No, ei tietenkään tarvinnut, mutta hiukan oudolta tuntui saada kaksi karhua yhdestä laskusta; tosin voi olla, ettei perintäyhtiöllä ole tuossa tilanteessa edes valinnanvaraa. Olisi ehkä kuitenkin fiksua laittaa kirjeeseen jokin selvitys asiasta, ettei tule lisää sotkua - jokuhan saattaa maksaa molemmat...
Sotkua muuten tosiaan tuli kerran kun ensin unohdin maksaa laajakaistalaskun ja sitten maksoin vahingossa sen tuplana kahteen kertaan...
Jossain vaiheessa mukaan tuli myös pikku summavirhe, eli maksoin liian vähän, ja siitähän tuli Soneralta muistutuslasku:
0,10 €uroa
Lakattuani nauramasta yritin maksaa laskun, mutta pankin järjestelmä moitti summaa liian pieneksi...
Soitin sitten Soneralle ja tiedustelin voitaisiinko homma hoitaa niin, että lisäävät sen 10c johonkin tulevaan laskuun, niin päästäisiin kaikki vähemmällä; onneksi ymmärsivät.
Luottotietojen menetyksestä ei ole minulle kukaan kertonut, ja kortti tuntuu kelpaavan kaupassa edelleen.
Anniel kirjoitti:Jotkut yritykset ovat antaneet koko tuon maksumuistutusasian perintätoimiston hoidettavaksi. Ja onhan se yksinkertaisempaakin kun heillä on valmiit systeemit eikö yrityksen tarvitse seurata yhden laskun etenemistä. Mutta eipä siinä paljon maksuhistoriaa katsella jos maksu on myöhässä. Varsinkin isossa organisaatiossa sitä on ihminen vain numero reskontran järjestelmässä. Eikä se lasku-uhkailu vielä tarkoita että luottotietoihin tulisi merkintä, ei edes jos sieltä perintätoimistosta lasku tulee. Kaikki saa hoidettua ja maksuaikaakin antavat jos sitä tarvitaan, jos hyvin käy niin saattaa saada perintäkulutkin sovittua. Luottotietoihin taitaa tulla merkintä vasta siinä vaiheessa jos ei siihen perintätoimiston kirjeeseenkään mitenkään reagoi.
Valkeakosken Energia on toiminut juuri noin, mutta onhan siinä vähän eri sävy, kun karhukirje tulee perintäyhtiöltä eikä Energialta - tosin saattaahan olla, että juuri tuota vaikutusta on tavoiteltukin.
Noin yleensäkin kannattaa ottaa yhteyttä jos jotain epäselvää on, ei pääse tapahtumaan enempiä ikäviä...