ozone kirjoitti:Repe Ruutikallo kirjoitti:Pbman kirjoitti:Ja muistathan että vaikka koulusurmaaja olisi tekonsa jättäen jälkeensä Tarja Halosta ihannoiva tekstejä ja hän olisi kovaan ääneen sanonut tekevänsä kaiken Halosen nimissä ei teolla tarvitse olla mitään tekemistä tasavallan presidentin kanssa.
Mauton ja typerä vertaus. Vanha testamentti vilisee Jumalan vaatimia ja käskemiä raakuuksia, kun taas Tarja Halosen elämä, puheet ja teot ovat johdonmukaisesti olleet väkivaltaa vastaan. Jumala on Raamatussa itse ilmaissut olevansa (tai ainakin joskus olleensa) hyvin julma ja säälimätön niitä luotujaan kohtaan joista hän ei tykännyt.
No ehkä hivenen mauton, mutta ok siihen nähden, että Ppman vastaa CaptainNapalmin ravanheittoon - uupuuhan nyt vähemmästäkin sylkemisestä. CaptainNapalm on ilmeisesti mies, joka olettaa maailman olevan vain ja ainoastaan se, mitä tieteellisesti voi todistaa. Hänen ajatuksensa ilmeisesti on, että kaikki yliluonnolliset kokemukset ovat aivojen kypsymättömyyttä. Aivot eivät ole kypsyneet lapsuuden tasolta aikuisuuden tasolle, ja kuvittelee liikoja - huoh... Eli suurimmalla osalla maailman väestöstä olisi siis lapsen tasolle jääneet aivot. Jotenkin tulee mieleen parikymppisen anksti, jossa ihminen olettaa tietävän kaikesta kaiken. Kun ikää tulee lisää, jää mustavalkoisuus taaemmas ja huomaa, niiden kahden sävyn välissä olevan myös useita harmaasävyjä. Tästä nyt ei tarvitse ottaa herneitä nenään, näin vain tulkitsen CaptainNapalmin esiintymisen.
On se taas luetun ymmärtäminen vaikeaa.
Minä, jos joku, olen tässä keskustelussa väittänyt ettei kaikkea voi tietää ja todistaa. Useaan kertaan olen sanonut. Yleisesti juuri tiedemiehet ovat niitä, jotka tunnustuvat tietonsa rajat. Uskovaiset sensijaan kuvittelevat voivansa keksiä tiedon aukkoihin seliselityksiä minkä päästään keksivät ja että näiden selitysten esittäminen totena olisi jotenkin ok ja arvostelun yläpuolille, koska eihän uskontoja saa mollata. Ei turhaan puhuta "aukkojen jumalasta". No, minä nyt vain olen sitä mieltä, että se teidän jumala on siellä teidän aukossanne syvällä ja poikittain.
Mitä tulee tuohon lapesentasoisiin aivoihin niin se on kyllä täysin tutkittu ja todistettu asia joskin esitin sen hieman tarpeettoman lyhyesti ja tylysti, kun oletin sen olevan tunnettua:
Ihminen on sosiaalinen eläin ja ihmisen aivot ovat kehittyneet sosiaaliseen kanssakäymiseen. Lähinpään sukulaiseemme simpanssiin verrattuna ihmisellä on enemmän kuin simpanssilla juuri sitä aivokapasitettia, jolla tunnistetaan toimijoita ja motiiveja. Simpanssi ei kykene ajattelemaan mitä joku toinen simpanssi ajattelee hänen ajattelevan siitä, mitä se toinen ajattelee tietäessään hänen ajattelevan sen toisen ajatuksista koskien hänen ajatteluaan sen toisen ajattelusta. Ihminen kykenee tähän.
Pienten lasten lausahduksia on hauska lueskella: "aurinko haluaa lämmittää minua, tähdet vilkuttavat minulle jne... Tässä kehitysvaiheessa lapsi ei kykene tekemään ero ihmisen ja auringon välille ja niinpä lapsi kuvittelee, että aurinko kipuaa aamulla taivaalle, koska se haluaa lämmittää ihmisiä. Juuri tällaiseen toimijoiden ja motiivien tunnustamiseen aivomme ovat kehittyneet. Kun lapsi kasvaa hän alkaa erottaa elottoman ja elollisen luonnon ja ymmärtää, ettei kaikkien tapahtumien takana ole tietoinen toimija - oli se sitten aurinko, jumala tai aurinkojumala.
Uskonnoissa on kyse siitä, että uskovat ihmiset ovat palanneet tai ovat taipuvaisempia etsimään ja löytämää toimijoita ja motiiveja sieltäkin missä niitä ei ole. Tämä lapsenomainen taipumus on meillä kaikilla. Joilla se vain on vahvempi. Korostan vielä, ettei sillä ole mitään tekemistä älykkyyden kanssa eikä asiaan vaikuta koulutus.
Tämä näkyy myös erinomaisesti tässä keskustelussa. Uskovaiset näkevät teitoisen toimijan, jumalan, siellä missä tapahtuu ehkä selittämättömiä asioit tai vielä useammin täysin tavalliset tapahtumat tulkitaan tietoisen olennon tahdon alaiseksi tavoitteelliseksi toiminnaksi. Kun esimerkiksi lukee ihmikertomuksia parantumista tai vaikkapa ufoista niin silmiinpistävää on, etteivät ko ihmiset yleensä ole nähneet yhtään mitään ihmeellistä. Ainoastaan heidän tulkintansa tapahtuneesta on ihmeellinen.
Tässä on se veteen piirretty viiva. Aikuiset ihmiset ymmärtävät havainnon ja tulkinnan eron eivätkä ole taipuvaisia keksimään tarkoituksia vaan asettavat totena pitämilleen asioille 4 vuotiasta lasta tiekummat kriteerit. Näiden kriteerien mukaan asia ei ole tottavain siksi, että olisi kiva, jos niin olis, ekä myöskään silloin, jos se tuntuu järkevälle.
Oleellisena osana tähän liittyy myös ihmisille lapsuudessa kehittyvä kyky olettaa näkymättömiä/näkyvistä possa olevia asioita todeksi. Esimerkiksi juuri nyt en voi nähdä autoani pihalla mutta kuitenkin "tiedän" sen olevan siellä. Jos joku tulisi inttämään vastaan, voisin suutta. Kun tämä kyky yhdistetään kyvyttömyyteen erottaa elollinen uonto ihmisestä saadaan uskovainen.
Totuus ei ole teologissa. Kannattaa tutustua myös tapakulttuurin ja uskomusten historiaan sekä psykologiaan ja erityisesti sosiaalipsykologiaan.