Jone kirjoitti:NeliX4 kirjoitti:miks lähes kaikki miksaajat on ihan paskoja! Monta hyvää keikkaa ja bändiä on pilattu huonolla mikaajalla. Eilen juuri Reino&Rhinos oli kyllä eka ja vika live"kokemus" mulle. Ostakaa levy, mutta älkää menkö livenä.
Puutteellinen koulutus ja kokemus on isossa roolissa. ... ...Sieltä niitä "huonoja" miksaajia tulee.
Eilisen Rhinos keikan pahin virhe oli, kun paikalle (200 hlo baari) oli roudattu ihan menevä Aura-Audion 12 Kw systeemi (joka riittää 400-1000 hlo tilaan) ja Yamahan digitiskin main out pomppi ihan punaisen rajalla. Paitsi, että äänenpaine oli infernaalinen, niin muutenkin bändistä lähtevä ääni oli sellainen yksi massiivinen humina joka täyttää tilan. Yksitysikohdista tai soundeista ei mitään pystynyt erottamaan. Siinä tilanteessa on ihan sama mitä bändi soittaa. Miksaaja itse diggaili ilman tulppia kympillä noin 110 dB tasoilla olevassa kohdassa. Kamat oli paikan ja uskon, että hänkin saa sen saman 250€ keikkapalkkion kuin muukin bändi. Toinen yleisin ominaisuus on laittaa basso ihan saakutti kovalle (ja sitä se olikin). Edeltänyt Kaikukasti reggaebandi oli ihan kohtullisella tasoilla edukseen.
Monella miksaajalla tuntuu juuri olevan perusrokkibändin miksaus ihan ok hanskassa, mutta kaikki torvet (saatikka jouset) ovatkin sitten jo aivan mahdottomia kädet pystyyn tilanteita. Moniäänisen laulun ulostaminen kanssa on niitä yleisimpiä säälin tilanteita. Yhtenä suurimpana ongelmana pidän, että miksaajat ei tunne riittävästi erilaista musaa ja käy itse kuuntelemassa huippuhyvin miksattuja keikkoja (eri musiikkilajeissa). Miksaajalla ei tällöin edes periaatteessa ole minkäänlaista kuvaa, miltä musiikin edes suunnilleen pitäisi kuulostaa. Monella miksaajalla vielä (suht yksinkertaisten) PA laitteiden peruskäytössä on ongelmia - mikkien valinta, kompurat&efektit ja ihan huolellisten perussäätöjen tekeminen.