Jahas, vaikka Eduskunta edellytti, että muutos uuteen päästömittausjärjestelmään on
veroneutraali, eli että autoverotus ei kokonaisuuten kiristy, niin kappas vaan; autoverotus kiristyy 1.9. alkaen käytännössä koko autokannassa, pl. ihan siellä kanakoppi-hybrideissä ei. Tämä on tätä suomalaista kannustavaa verotuksella ohjaamista; vähäpäästöisten hybridien tai kaasuautojen autoveroa tai hintaa ei suinkaan voida laskea, mutta muiden uusien verotusta voidaan sentään toki kiristää.
Laiskottaa niin, että joku innokas voisi kaivaa paljonko Suomen liikenteen tuottamat päästöt pitää tästä päivästä vuoteen 2030 laskea, jotta Kioton sopimuksen sitoumukset liikenteen päästöistä saavutetaan.
Luin joskus jokunen (eli varmaan 5 v.) vuosi sitten, että päästöjen pitäisi n. puolittua, mitä ei yksinkertaisesti nykyisellä autojen uudistumisvauhdilla tapahdu - vähän epäilen, että Suomella alkaa olla vitsit vähissä, mikäli tämä idioottien valtakunta aikoo 11,5 vuoden aikana tipauttaa liikenteen tuottamia päästöjä Kioton sopimuksen edellyttämiin arvoihin.