Aika monesta. Jos verrataan vaikka Jeesuksen elämää johonkin aikalaiseen on Julius Cesar hyvä kontenderi. Nythän ei puhuta mistään nobodystä haastajana, vaan itse Jumalan Pojasta.Mikael K. kirjoitti:Kysyn ihan mielenkiinnon vuoksi. Monestako (historiallisesta) henkilöstä on riippumattomia todisteita, jotka ovat kiistattomia?
Väitän, että kun Jessus kohta rykäisee pilviverhon läpi toisessa tulemisessaan, niin sekä Ilta-sanomissa, että Ilta-lehdessä Jessus paistattelee lööpeissä. Voipa olla jopa New York Timesissäkin. Eli kiinnostusta on.
Gaius Julius Caesarin (100 - 44 eaa.) historiallisuus ei ole millään tavalla epäilyksenalainen eikä siihen ole mitään perusteltua suhtautua agnostisesti. Caesarin elämästä, teoista, ulkonäöstä ja esimerkiksi epilepsiasta sekä Caesarin ajan Roomasta on olemassa paljon tietoa useissa eri kirjallisissa lähteissä.
Cesarista on tehty veistoksia. Ensimmäisenä roomalaisena Caesarin kuva lyötiin jo hänen eläessään Rooman rahoihin. Caesar oli myös kirjailija.
Caesaria arvostettiin suuresti proosakirjoittajana ja pidettiin eräänä taitavimmista puhujista Itse Cicero arvosti Caesarin kirjallista lahjakkuutta. Caesarin kirjoittamista teoksista on säilynyt Anticato, Commentarii de bello Gallico, Commentarii de bello civile, jotka ovat varmasti Caesarin tekemiä, Tosin suurin osa hänen kirjallisesta tuotannostaan on kadonnut.
Mitä on joku kirjoja kirjoittava Caesar on Jumalan pojan rinnalla? Aivan, ei mitään. Hän joka herättää kuolleet ja tekee vedestä viiniä, joka tekee jatkuvasti käsittämättömiä ihmetekoja? Luulisi kiinnostavan ympäristöä ja dokumentaareja, eli ilman muuta Jumalan Pojan elämä on vähintään yhtä tarkkaan dokumentoitu kuin Caesarin? Vai onko? No ei ole.
Päinvastoin kuin Julius Caesar,
- 1. Jeesus ei ole kirjoittanut itse mitään. (sulkakynä kateissa)
2. Jeesuksesta ei ole kuvia missään muodossa (pelkäsi että sielu varastetaan?
3. Jeesuksesta ei ole mitään aineellisia todisteita (hmmm....)
4. Jeesukseen liittyvät tekstit ovat historiallisuudessaan kyseenalaisia epätodennäköisiä ja epäuskottavia.
5. Evankeliumit pursuavat historiallisia ja maantieteellisiä virheitä sekä ristiriitoja. Esim. Jeesuksen ristiinnaulitsemisen ajankohta esitetään Markuksen ja Johanneksen evankeliumeissa eri tavalla - kumman evankelistan antama ajankohta on oikea vai onko kumpikaan?
6. Evankeliumeissa väitetään Jeesuksen tehneen hyvin paljon sellaista, mikä on vastoin havaintoja ja kokemuksia siitä, millainen maailma on ja mitkä asiat ovat mahdollisia, kun taas Caesar ei tehnyt mitään, mikä olisi ihmiselle mahdotonta ja luonnon tunnettujen säännönmukaisuuksien vastaista.
7. Jeesuksen vastustajat tai puolueettomat tarkkailijat eivät todista Jeesuksen tehneen niitä asioita, joita evankeliumeissa kerrotaan.
Lisäksi
- 1. Uuden Testamenti evankelistat ovat nimettömiä eivät historioitsijoita, eivätkä myöskään silminnäkijöitä.
2. Markuksen evankeliumin maantieteelliset ja muut virheet tekevät mahdottomaksi sen, että sen kirjoittaja olisi ollut Jeesuksen lähipiiristä.
3. Evankelistat eivät mainitse mitään lähteistään, vaikka ovat kirjotusajankohdan huomioon ottaen ovat kaikki täysin riippuvaisia ulkopuolisista lähteistä, joiden varassa he ovat kirjoittaneet.
4. Heidän luotettavuudestaan ja oppineisuudestaan ei ole mitään tietoa, ei mitään kirjallista vertailumateriaalia.
5. Ei ole mitään todisteita evankelistojen kriittisyydestä lähteitään kohtaan. Päinvastoin evankeliumit ovat uskonnollista ilosanomaa, joka tähtää käännyttämiseen ja käännynnäisten opettamiseen itse kunkin evankelistan edustaman alkukirkon ryhmittymän kannattaman kristinuskon version mukaisesti.
6. Ei ole mitään todisteita Jeesukseen neutraalisti tai vihamielisesti suhtautuvien lähteiden käytöstä. Luulisi sellaisiakin olevan kun kerran kyseessä oli moinen kansanvillitsijä.
7. Ensimmäiset historioitsijat, jotka mainitsevat Jeesuksen ylösnousemuksen ovat kristittyjä ja hekin ovat kirjoittaneet vasta 3. ja 4. vuosisadalta.