Jarnilan suun saa minustakin tukkia. Korhonen töihin ja asialle piste.
Ehkä ollutkin täällä jossain jo, mutta
löysin artikkelin, jossa kaksi lakimiestä (joista toinen nainen) vääntää pykälän 36 sisällöstä. Kummasti lapsiasiamiehen lakikirjasta löytyy lisäselvennyksillä terästetty versio.
Erittäin poikkeuksellisissa, vakavissa häiriötilanteissa opettajalla on mahdollisuus poistaa opetusta häiritsevä oppilas voimakeinoin. Opettajan ärsyttäminen ei ole peruste poistamiselle vaan kyseessä on oltava turvallisuutta uhkaava tai vakavaa häiriötä aiheuttava tilanne. Voimakeinojen käyttö edellyttää lisäksi, että oppilas pyrkii välttämään poistamisen tekemällä vastarintaa. Näissä tilanteissa opettaja voi oppilaan rauhoittamiseksi pitää hänestä kiinni tai taluttaa pois tilanteesta.
Timo Lustig, varatuomari, vastaa:
Kurinpitoa koulussa säätelee perusopetuslain 36 §, jonka 2 momentissa on säädetty, että opetusta häiritsevä oppilas voidaan määrätä poistumaan jäljellä olevan oppitunnin ajaksi luokkahuoneesta tai muusta tilasta, jossa opetusta annetaan, taikka koulun järjestämästä tilaisuudesta.
Lainkohdan sanamuoto ei siis ole "vakavasti häiritsevä", vaan "häiritsevä" oppilas, jonka opettaja voi määrätä poistumaan.
Edelleen perusopetuslain 36b §:n 1 momentissa on mm. säädetty, että rehtorilla ja opettajalla on oikeus poistaa luokkahuoneesta tai muusta opetustilasta taikka koulun tilaisuudesta oppilas, joka ei noudata 36 §:n 2 momentissa tarkoitettua poistumismääräystä.
Sanamuodot ovat siis "oikeus poistaa", ja "oppilas, joka ei noudata ... poistumismääräystä."
Esimerkiksi ruokailu koulun ruokalassa on koulun järjestämä tilaisuus. Oppilas, joka ei noudata ruokalassa koulun sääntöjä, esimerkiksi kieltäytyy ottamasta pipoa päästä, varsinkin kun opettaja häntä siihen kehottaa, käyttäytyy siten häiritsevästi ja opettajalla on oikeus määrätä hänet 36 §:n 2 momentissa tarkoitetulla tavalla poistumaan ruokalatilasta.
Opettajalla on edelleen 36b §:n 1 momentin nojalla oikeus poistaa poistumiskäskyn noudattamatta jättänyt oppilas ko. tilasta.
Lain sanamuotoa "poistaa oppilas" ei voi tulkita muuten kuin siten, että se käsittää myös opettajan oikeuden pitää hänestä kiinni tai taluttaa pois tilanteesta. Oppilaan poistamiseksi ylimitoitettuna toimenpiteenä ei varmastikaan voida pitää sitäkään, että opettaja työntää oppilaan pois ko. tilasta, mikäli hän ei tee elettäkään totellakseen opettajan antamaa poistumiskäskyä.
Opettajan tahallinen ärsyttäminen suusanallisesti ei voi olla häiritsemättä opetusta ja muuta koulun toimintaa. Mikäli sanalliset kehotukset eivät tehoa, vaan oppilas jatkaa häiritsevää toimintaansa, opettajalla täytyy olla paitsi oikeus, ennen kaikkea velvollisuus muita oppilaita ja heidän työrauhaansa kohtaan määrätä häiritsevä oppilas poistumaan ko. tilasta.
Ellei oppilas poistu, opettajalla on oikeus poistaa hänet.
Poistamisen edellytys ei siis ole lain sanamuodon mukaan "erittäin poikkeuksellinen, vakava häiriötilanne", eikä myöskään ”turvallisuutta uhkaava tai vakavaa häiriötä aiheuttava tilanne”, vaan pelkästään poistumiskäskyn noudattamatta jättäminen.
Kysymys ei mielestäni ole edes mitenkään tulkinnanvarainen, vaan lain sanamuoto on täysin selvä ja yksiselitteinen.
Muu tulkinta on paitsi lain selvän sanamuodon vastainen, myös johtaa siihen, että koulussa aletaan toimia sekä perusopetuslaissa säädettyjen, että koulun ja opettajan asettamien ehtojen sijasta häirikköoppilaiden ehdoilla. Tämä taas on väärin paitsi työtään tekevää opettajaa, myös ja ennen kaikkea asiallisesti käyttäytyvää oppilaiden enemmistöä kohtaan, ja lopulta myös häirikköä itseään kohtaan.
Eihän asia voi niin olla, että muutaman häirikköoppilaan oikeusturvan maksimointi, joka ei edes perustu lakiin, ajaa kaikkien muiden oppilaiden oikeuksien edelle.
Ledru-Rollin: "There go the people. I must follow them, for I am their leader."