Haluat siis yksiselitteisen vastauksen kysymykseen
Miksi avohakkuita vastustetaan?
Kun ei forumiltamme varmaan löydy kategorista avohakkuiden vastustajaa, niin esimerkiksi
Avohakkuut historiaan -kansalaisaloitteen kotisivulta löytyy muutama avohakkuiden vastustajien perustelu:
- avohakkuut tuhoavat metsämaiseman (olen osittain samaa mieltä)
- avohakkuut uhkaavat luonnon monimuotoisuutta (olen samaa mieltä, metsäyhtiöt ovat hakanneet ihan takapuoli ja todella vastuuttomasti, yksi esimerkki: UPM hakkasi 2017 suurelta osin paljaaksi Metsän tarina -elokuvastakin tunnetun kuukkelimetsän Ruokolahden Oritsuon Petrankankaalla. Alue kuului myös osana esitettyyn 100 suomalaista luontohelmeä –verkostoon Etelä-Karjalassa.)
- avohakkuut kiihdyttävät ilmastonmuutosta (olen osin eri mieltä, sillä tilalle istutettava kasvava metsä tulee 20 vuoden päästä sitomaan hiiltä enemmän kuin vanha hakattu)
- avohakkuisiin liittyvä metsämaan myllerrys kiihdyttää ilmastonmuutosta (olen samaa mieltä, sillä kiistaton fakta on, että kantojen möyriminen maasta vapauttaa co2 samantien ilmakehään sen sijaan että sama kanto lahoaisi 50-70 vuotta ja tarjoaisi samalla öttiäisille kodin ja ravintoa)
Lisänä tähän, että turvemaille tehtävät avohakkuut rasittavat vesistöjä:
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/met ... a-1.157330
Tosin tässä Avohakkuut historiaan -ajattelussa on yksi ongelma: metsän Suomessa eivät ole samanlaisia keskenään, vaan metsätyyppejä on lukemattomia. Lisäksi unohdetaan se, että meillä on "aina" metsä uudistunut poistamalla vanha metsä; joko metsä on palanut, se on poltettu kaskeksi, raivattu laitumeksi, raivattu pelloksi ja pantu pelto pakettiin ja kasvatettu koivua - ja hakattu sekä istutettu uutta.
Jyväskylän Mustamäessä - siinä kaatopaikan naapurissa - sienestäessäni törmäsin avohakkuun vieressä luonnontilaiseen metsään, jossa oli runsaasti lahopuuta ym.
Mutta tätä luontoväen unelmaa eli koskematonta koheesion päätepisteessä olevaa vanhaa suomalaista metsää ei voi sanoa kovin monimuotoiseksi parhaalla tahdollakaan; kuuset siellä keskenään riitelevät ja muuta puustoa ei enää näy, vai sinnitteleekö yksi yksinäinen koivu tuolla oikealla!