Paljosta se lähtee, minnekkään se ei johda. Em. maininta taitaa päteä tähänkin ketjuun. Kyllä se on niin että kun suurimmalla osasta viruksia tavoitellaan taloudellista hyötyä vaikka muuttamalla kone roskapostireitittimeksi tai puhkotaan reikiä että saadaan tunnareita varastettua. Niin kauan se suosituin käyttöjärjestelmä kiinnostaa eniten viruskirjoittajia. Toden totta, microsoftilla on suurin markkinaosuus ja se johtaa siihen että tottakai sille kannattaa ne kirjoittaa. Kyse on siis ilmiöstä jossa heitetään harvat verkot lampeen jossa on pikkukaloja. Kun taas Ciscon IOS ja *nix tietoturvaongelma johtavat corporaatiotason ongelmiin (vaikka sielläkin on niitä windows koneita mutta ->) koska silloin pyritään käyttämään yhden koneen havoittuvuutta jotta saadaan esim. root tason pääsy ja sitä kautta muualle vaikka tietovarkaisiin. Molemmissa skenarioissa on omat tietoturvaongelmansa, mutta niiden luonne on eri. OSX sijoittuu osittain näiden välille mikä on tavallaan hyvä, eli kyse on pääasiassa työasemakäytöstä, mutta alusta on *nix pohjainen (freebsd tiedän...).
Näissä keskusteluissa usein sorrutaan vertaamaan kahta saman väristä autoa, sitä roska-autoa ja ferraria. Sitten vaan väitellään että kumpi menee nopeampaa ja kumpaan mahtuu enemmän roskia.
B:n antama kapulavastaus oli hieno yritys pistää threadi hiljaiseksi, tai niin yleensä käy kun annetaan asiantuntevalta kuulostava vastaus mutta taas toisaalta sellainen jota kukaan tai harva kohderyhmästä ymmärtää. Ne vaan ohitetaan helposti tai sitten luullaan että "ei mulla ole tähän enää mitään sanottavaa". Kyllä siellä seassa oli kuitenkin normaali postauksen viesti vaikka hienosti se oli puettu.
Windows on hyvä joissain asioissa ja OSX toisessa. OSX enemmän niissä parissa avainkohdassa kuten tietoturva ja UI. Mutta win taas monissa muissa (en listaa koska joku "haluaa" tarttua siihen ja vesittää). Itse toivoisin sitä aiemmin peräänkuulutettua avoimmuutta. Mikä maanalaisen paikan pakko on haukkua niin avoimesti suomen suurimmalla macpalstalla kun vastassa on koko muu maailma ja sitten vielä samalla toivotaan että monet siirtyisi macciin. Joo joo, onhan se taas yksilökohtaista, että ei kaikki täällä niin tee mutta niin kauan kuin minä olen täällä ollut ja jutellut niiden ihmisten kanssa jotka ei ole rekisteröityneet mutta hakevat esim. random vastauksia kysymyksiinsä, niin pahassa suossa ollaan. Kaksinaamaista sanon minä. Noh happamia sanon minä.
Minä en palaa windows maailmaan ja haluan pysyä osx maailmassa. Silti tartun hampaillani takuulla kiinni jos ei ihmisiltä löydy objektiivista suhtautumista asioihin "höhö windows on paska" jne. Mielelläni sitten keskustelen ihan detaljitasolla molemmista järjestelmistä, mutta ihan varmasti minusta saa tappeluvastusta idioottimaisilla kommenteilla ja vastuuttomilla lausahduksilla. Niin huumorintajua? on sitä toki mutta se vaan loppuu jossain kohtaa kun sata ja taas sata kertaa argumentoidaan yhtä apinamaisesti ja itse yritän levittää joviaalia sanomaa macin paremmuudesta niin saan foorumin ulkopuolisilta kuulla että "ne on aika sulkeutuneita siellä, mutta harmi kun sieltä kuitenkin sitä tarvittavaa suomenkielistä mac-apua saa". Pikkuisen pistää hävettämään. Ei paljoa kiinnosta selitellä klovnien puolesta. Tämä ei ollut henkilökohtaista saati kaikkiin kohdistuvaa. Jos luit viestini ja ymmärsit sen niin tiedät.
Niin siitä itse Vistasta. Tottakai ms on pakotettu muuttamaan longhorn vistaksi kun longhornin kehitys ja launch venyy, niin vaihdetaan nimeä ja paria featurea, niin voidaan puoliksi nollata pitkä kehitys. Se mitä viruksiin jo tässä vaiheessa tulee, niin maanalainen paikka soikoon! kukapa viruskirjoittaja ei haluaisi olla eka joka tekee viruksen alustalle jossa se on ollut naurettavan helppoa ennenkin! vaikka tietoturva olisi hyvä KUN KÄYTTÖJÄRJESTELMÄ TULEE ULOS! se on BETA nyt! Tällä hetkellä Vistan beta on jakelussa kehittäjille jotta lopullinen versio saadaan ulos. Tottakai lehdet haluavat antaa lukijoilleen esimakua mitä tulevan pitää, miksi ei jos siihen on mahdollisuus. Varmasti kiinnostaa että mitä sieltä tulee 90% tietokoneen käyttäjistä käyttöön jatkossa (ainakin välillisesti). Jos maine on mennyt tietoturvan puolesta, niin varmasti ms tappelee sen asian kanssa kovemmin kuin kukaan muu koska heillä on alunperin huonosti koodattu kernel ja sen liitännäiset (sivuhuom. vaikea puhua suomeksi näistä asioista). Niin ja varmasti ms haluaa laittaa osx tyylisiä toimintoja vistaan, why the hell not?! Niin tekisi applekin jos asetelmat olisi toisinpäin.
Jatketaan taas ja hymyillään
![Iskee silmää [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)