vesku kirjoitti:Hipsuissa ollut lause on aika suoraan EK:lta. Sitäpaitsi EU:ssahan me ollaan. Kait meidän ensiksi pitää sinnepäin verrata. Itse en ainakaan ole valmis kiinalaiseen elintasoon.
No, miksi esität lauseen niinkuin minä olisin sen esittänyt? Nimimerkkini ei ole "EK". Voinhan tietysti minäkin alkaa napsia netistä lauseita, ja esitellä ne sinun ajatuksinasi.
Nythän puhutaan sivukuluista, se ei ole rahaa joka sinulle maksetaan suoraan. Palkaa on taas erikseen, ja mitä siitä jää käteen. Useilla se ei ole hääviä. Työnantajalle oleellista on palkka + sivukulut. Molempien absoluuttista tasoa nostaa korkea kulurakenne, johon pitäisi tehdä korjauksia.
Jokainen voi tykönään miettiä sitäkin, mitä seuraisi siitä, että irtisanoa saisi vasta kun yritys on tappiollinen. Eli kurssia saisi korjata vasta, kun köli ruopii pohjaa. Meilläkin tilanne on koko ajan sitä, että kovassa tilanteessa pitäisi jäädä tuottoakin, hintaa ei voi nostaa, ainoastaa kulujaan alentaa. Muuten loppuu myynti tykkänään. Tuo SAK:n mainos ei tätä puolta hiffaa, että samassa veneessä työnantajan kanssa ollaan.
Kyllä pääosa yrityksistä hoitaa hommansa OK, ja niiden on koko ajan pidettävä itsensä timmissä kunnossa. Varsinkin vientiyritysten. Itse olen tätä joutunut funtsimaan, sillä kyllä monoa voi tulla mullekin, vaikka tulos on plussalla. Mutta, se voi tarkoitta myös sitä, että kolleegan työ säilyy. Pakko se on ottaa vastaan, jos kohdalle sattuu, ja pyrkiä sitten uusiin hommiin.