Lare kirjoitti:Joku tuossa laskussa mättää. Henkilöauto ei todellakaan sinkoa minnekään lähes 200:taa, vaan jää yleensä kiinni rekan keulaan / alle. Ei ole ns kimmoinen törmäys. Jos olisi kimmoinen, voisi singahtaa huitsin nevadaan. Ja todellisesta nopeuden muutoksesta päästään elimistön kohtaamaan kiihtyvyyteen, nopeusmuutos tapahtuu alle metrin matkalla, sillä matkalla jonka pelti antaa periksi.
Kyseessä on nopeuden muutos eikä törmäyksen jälkeinen vauhti.
Raskaampi työntää taaksepäin. Jos ajat autolla seinään 50 km/h nopeudella on nopeuden muutos 50 km/h.
Viimeksi muokannut Jone, 25.6.2007 klo 22.48. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Jone-51K kirjoitti:
Vähennetään rekan liike-energiasta auton like-energia, niin tiedetään millainen energiamäärä jatkaa matkaa.
[/b]
Tässä päävirhe. Törmäyksessä energiaa häviää. Nopeus jolla jatketaan rekan keulassa ihmetellen pieleenmennyttä ohitusta lasketaan liikemääristä (massa x nopeus). Yhteinen massa jatkaa nopeudella jonka liikemäärä (yhteinen massa x yhteinen nopeus) on alkuperäinen liikemääräsumma. Ja energia on pienempi, koska energia riippuu nipeuden neliöstä. Hävinnyt energia on lähinnä metallin uudelleen muokkausta.
Enivei.. LTK Seppo Olkkonen kertoi tutkimuksesta, jossa selvitettiin ns. tavallisen kuljettajan kohtaamisonnettomuuksia tavallisella tiellä. Tässä kolariväkivallassa auton turvavarustelu tai uutuus ei ole auttanut vaan törmäyksen suurissa energiapurkauksissa rajana on ihmisen oma keho eli esim. aivot kestävät vain 30 g:n kiihtyvyysvoimat. Eli kyllä ruottalaisilla on ajatusta siinä että ne estää keskikaiteilla noita tilanteita joissa ei auta itku eikä maamme-laulu..
No, ajattelin kuitenkin kertoa, miten kuuluu laskea: jos lasketaan 1300kg & 100km/h ja 50.000kg & 90 km/h, niin
- rekan liikemäärä 50.000 x 90 = 4500.000 ("yksikköä").
- auton liikemäärä 1300kg x 100 = 130.000 "yksikköä".
Yhteensä 4630.000. Törmäyksen jälkeen liikemäärä säilyy, joten uusi nopeus 4630.000 / (50.000 + 1300) = 89,90km/h rekan liikeradan suuntaan. Eli jos etuakseli pysyisi paikallaan, niin edes kampaus ei menisi sekaisin.
Henkilön "kokema" nopeuden muutos 100 + 89,90 km/h.
Tällä menetelmällä voi laskea myös niillä 140km/h. Muutos yhteiseen nopeuteen aika pieni, mutta rekan nopeus muuttuu vähän. Henkilöautossa sitten kiihtyvyysero onkin huima.
En jaksanut muuttaa nopeuksia ms/s, koska lopputulokseen se ei vaikuta.
Johan sen nyt sanoo kaupunkilaisjärkikin että jos h-auto ajaa 140km/h, ja rekka 90km/h, niin rekan suuntaan lähetään korkeintaa 90km/h. Ja katto nopeuden muutokselle on 140 + 90 = 230. Kukaan ei ole jäänyt kertomaan, mutta takapakki lienee raju. Jos kaavat kertoo muuta niin ne on väärin. Menee inttämiseksi....
Joku tuossa minunkin kaavassa mättää, ilmeisesti liikemäärän suunta pitäisi huomioida. Jos se oli oikea viilaus, niin 2t auto ja 20t rekka jatkaisivat 69km/h. Tuo e.m. kaava antaa 95km/h joka ei voi olla oikein. Keulaan tuleva auto voi "kiihdyttää" kuskia muttei rekkaa...
Yhdyn Jone-51k kommenttiin, että asiallista väittelyä, vaikka eri mieltä ollaan tässä asiassa.
Edit: Joo, suuntahan pitää huomioida. Jos h-auto törmäisi rekan perään 140km/h noilla massoilla, yhdessä jatkettaisiin 95km/h. Alkaa ruostua lukiotaidot.
Jos joku osaa paremmin niin voisi yrittää auttaa ja laskea. Itse on oikein väitä tässä mitään vaan olen puhtaasti tiedoa janoava ja kun omat taidot on tässä hyvin rajalliset niin turvaudun muiden väittämään joka äkkiseltään tuntuu "oikealta". Selvennän siis ettei nuo esittämäni laskelmat ole minun vaan lainattuja kuten esitin. Minun osaamisella ei ihan moisia kehitellä.
Homma näet jäi vaivaamaan että jos joskus käy niin ikävästi että ajaa hirven kanssa yhteen niin kuinka nämä massat ja liike-energiat oikein käyttäytyy paperilla.
Lukiossa näitä laskettiin tosissaan, alkuruosteen jälkeen muistin miten menee.
Törmäyksessä liikemäärä m*v säilyy. Henkilö auton liikemäärä on (M1) 2000kg * 140km/h (/ 3,6) (v1). Rekan (m2) 20.000kg * 90 km/h ( / 3,6) (v2). Jakolasku jos halutaan m/s yksiköksi. Koska jatketaan suuremman liikemäärän suuntaan, vähennetään h-auton liikemäärä rekan liikennemäärästä. Yhteinenliikemäärä on nyt (m1 + m2) * v3, missä v3 yhteinen nopeus <=> v3 = (m2v2 - m1v1) / (m1 + m2). Siitä tulee 69km/h.
H-auton liike-energia ennen törmäystä on 1/2 m1 * v1 * v1. Samassa suhteessa käyttäytyy kyydissäolijan liike-energia. Rekan energia = 1/2 m2 * v2 * v2. Törmäyksen jälkeinen kokonaisliike-energia on (m1 + m2) * v3 * v3. En jaksa sijoittaa mutta se on pienempi kuin alkuperäinen summa. Ja erityisen raju on h-auton "efektiivinen" liikenergian muutos, koska energiamuutos ei ole nopeuksien erotus toiseen potenssiin vaan toisien potenssien erotus. Ja koska suunta muuttuu, pitänee törmäysefektin arvioimiseksi "energiat" laskea yhteen. No, energiat ei oikeasti summaudu, mutta törmäyskiihtyvyys riippuu tästä muutoksesta, koska tuo "energiamuutos" tapahtuu ehkä noin metrin matkalla. Liike-energia pienenee ja lähinnä sitoutuu muodonmuutokseen kun rauta ja liha antaa periksi. Törmäyskiihtyvyyden laskuun pitäisi jo kaivaa koulukirjat esiin. Mutta voisi ajatella, että h-auto ensin pysähtyy 140 -> 0, ja sen jälkeen kiihtyy 0 -> 69. En osaa sanoa sitä, kuinka "tasaista" kiihtyvyyttä/menoa tuo on. Mutta tukka siinä menee sekaisin. Rekka sen sijaan kokee hidastuskiihtyvyyden 90 -> 69. Se vastaa energialtaan sqrt(90*90 - 69*69) = 59km/h pysähdystä seinään. Aika tälli, ei ollenkaan sama asia kuin nopeuden erotus 21km/h. (Edit: Siitä ei ole hajuakaan, mille matkalle tai ajalle tuon rekan hidastuvuuden pitäisi ajatella jakautuvan, ei välttämättä ole sama asia kuin seinätörmäys).
Hirvi onkin kinkkisempi laskettava, koska se ei jatka välttämättä auton mukana. Toisekseen, hirvessä tulee se ongelma että voima kohdistuu heikkoon osaan, eli sinne tuulilasin alueella. Jos hirvi ei tule syliin, niin no problem. Jos tulee, niin isku yläkroppaan on paha. (Edit: Ongelma tässä on se myös että kuskista tulee osa törmäysaluetta, johon muodonmuutokset kohdistuu, silloin auton nopeudenmuutoksella on vähempi merkitystä).
Nyt alkaa näyttää järkevälle. Jaksaako Lare vielä pähkäillä jos massat nostetaan rekalle 50.000kg ja hlöautolle 1300kg. Ne ovat tuossa esimerkkilaskussa ja pätevät myös tiellä perusautoa ja täysperävaunua. Itse yritin laskea mutta aina vaan kärähtää joku..
Omakohtaisesti hirvi-esimerkissä ei eläin tulisi syliin kun autot ovat isoja linja-autoja. Olen vaan kuullut radiokeskustelun jossa 3 rekan letkan keulimmainen sanoi puhelimeen että nyt pamahti hirveen että pitää pysähtyä katsomaan miten kävi. Eli ilmeisesti se "hyvin" osuessaan paljoa moista massaa heilauta.
Jos siis h-auto ajaa 140? Silloin jatketaan 84km/h 50t rekan kanssa. Suunnan tietänet. 8)
Jos 1300kg auto ajaa 90km/h 300kg (?) hirveen joka on paikallaan, ja jää konepellille kimppakyytiin, jatkettaisiin 73km/h. Rekan nopeus taas olisi 89,5km/h. Kampaus säilyy Penalla joka istuu pukilla, vaikka hirvittää.
Eli alkuperäisestä 226km/h tultiin 224km/h nopeuden muutokseen pikkuauton kyydissä. Eli ei se ihan pielessä ollut sekään laskelma. Törmäys on todella järkyttävä sillä rekka hidastaa vain 6km/h nopeuttaan ja jatkaa matkaansa. Kun asiaa tarkastelee näin niin kyllä sinne metsään ajaminen on todella jees vaihtoehto ja sanoohan sen kyllä järkikin ilman laskelmia. Mutta siinä tulee myös auton korin turvarakenteet ja sun muut apuun kun törmäys on 90/km/h "notkeaan" puustoon.
Rekat ovat tulleet tänne meille jeesuksiksi kaikille teille
Ja vapahtajat uhkuvat tuhoa varmaa, kun alla kuolemaa huutaa asfaltti harmaa
Ihmiset on aina uskoneet Herraa, ei minua, ei itseä, ei järkeä ei ??
Ja kun mainosmiehet panee suuhun sanat, niin häntä uskoo kristityt ja pakanat
Jumalainen sana kiirii kaikkialle:
repikää riemu ja rauta ylös, ulos ja rekkain alle
Reippaina käymme rekkain alle, kun se tuntuu niin ihanalle
Hyvästit jätämme maailmalle, reippaina käymme rekkain alle
Lopulta mainostettu päivä koittaa, tänään Jumalan tahto voittaa
Kaikki kansa käy teiden varsiin, vain yhtiön johto pakenee Marsiin
Kansa harsii suruhuntuja, ilmaisee lopullisen rakkauden tuntoja
Juo Marsissa johtokunta pullon pohjaan, kohta Scania-Vabis koko maailmaa ohjaa
Jone-51K kirjoitti:Eli alkuperäisestä 226km/h tultiin 224km/h nopeuden muutokseen pikkuauton kyydissä. Eli ei se ihan pielessä ollut sekään laskelma.
Väärällä tavalla pääsee lähelle jos on tuuri. Mitä lähempänä nimellisnopeudet toisiaan, sitä oikeampi tulos. Jos taas toisen nopeus poikkeaa huomattavasti, tulos on väärempi, esim 200km/h ja 0 km/h samoilla massoilla vastakkain.
Liikemäärän mukaan jatketaan yhdessä 100km/h (energiasta katoaa puolet), kun taas energiateorian mukaan energiaerotus (eli kaikki) jatkaisi, ja tulos taitaisi olla 142km/h päässä laskettuna. Melkoinen ero. Bonuksena jälkimmäisessä energiateoriassa tietysti on avaimet ikiliikkujaan, koska tyhjästä ilmaantuisi energia joka rusikoi autot, ja aiheuttaa kuuluvan pamauksen.
Saattaapi olla että tuo nopeusvirhe vastaa juuri sitä energiaa, joka törmäyksessä häviää. Tiijä häntä. Eiköhän tää ala olla puikoissa...
amanita kirjoitti:Laren esitys ja paneutuminen ongelmaan aivan mykistävän hieno! Kiitos infosta!
Koulussa pohdittiin aikanaan, miten saada tytöt innostumaan fysiikasta. Tästä inspiroituneena, yritin näyttää esimerkkiä, ja otin aina tilaisuuden tullen aspektia, josko kampaus säilyy, ja että pysyykö Pena pukilla. Jos vaikka kolarissa olisi tyttöenergiaa mukana. Itseä taas aina on kaikenlainen iskuenergia kiinnostanut..
Toivottavasti Jone-51K ei pahastunut. Insinööripiireissä vihjaus ikiliikkujan keksimisestä ei ole kohteliaisuus.
Lare kirjoitti:Koulussa pohdittiin aikanaan, miten saada tytöt innostumaan fysiikasta. Tästä inspiroituneena, yritin näyttää esimerkkiä, ja otin aina tilaisuuden tullen aspektia, josko kampaus säilyy, ja että pysyykö Pena pukilla. Jos vaikka kolarissa olisi tyttöenergiaa mukana. Itseä taas aina on kaikenlainen iskuenergia kiinnostanut..
Ainakin Laren energinen kiinnostus iskun nopeuteen ja pukki-Penan kampauksen säilymiseen inspiroi seuraamaan pohdintaa ...meikäläisenkin pitkän matikan jo autuaasti unohtaneen. 8)
On mahdotonta olla masentunut, jos sinulla on ilmapallo! -Nalle Puh-