paulaw kirjoitti:Lakkaa olemasta huolissasi ja opi rakastamaan pommia
Loistava elokuva!
KunkkuJ kirjoitti:Miksi konsensuspolitiikka olisi aina pahasta? Jos vallitsee yksimielisyys siitä, miten asioita pitää hoitaa, eikö se ole päin vastoin hyvä asia? Sitä paitsi aina on niitä ammattivalittajia, kuten persut, joiden mielestä kaikki on tehty väärin.
Valitettavasti monet asiat todellakin on tehty täysin väärin - ulkoistaminen, terveydenhuolto kokonaisuudessaan, koko yhteiskunnan turvallisuus jopa pienten koululaisten osalta, jne ...
Omasta tulevasta eläkkeestäni olen ollut huolissani jo alle kolmikymppisenä, koska kaikki merkit viittasivat jo silloin jatkuvaan tavallisen ihmisen eläketurvan kaventamispyrkimykseen - isojen eläkkeiden kohdalla ei ole koskaan tehty mitään säästämistoimia, miksi?
Tähän ei kelpaa vastaukseksi, ettei sillä muka ole mitään merkitystä, kun säästöt ovat niin pieniä - tämä on tasan päinvastoin: Liliuksen neljänkymmenentuhannen kk-eläkkeellä tehtäisiin vähintään kaksikymmentä pienellä eläkkeellä kituuttavaa onnelliseksi loppuelämäkseen, eikä Liliuksen elintaso kärsisi hiukkaakaan.
Mikään tavallisen ihmisen eläkeleikkauspuhe ei ole perusteltu niin kauan kun ylisuuriin eläkkeisiin ei kosketa. Iiro Viinaselta aikanaan isojen eläkkeiden leikkaamisesta kysyttiin - vastaus oli lakoninen: "Ei me niin voida tehdä." Ei perusteluja, vain yksinkertaisesti niin ei muka voi tehdä.
No, aivosairashan se on Viinanenkin.
On vaikea ymmärtää miksi aivosairaat on päästetty sotkemaan koko maailman asiat; Reagan ja Thathcerhan molemmat päästään viallisia - harmillista, ettei sitä huomattu ajoissa... Tai ehkä huomattiin, mutta tilannetta vain käytettiin hyväksi. Ykä kakkonen Pussipoika oli pelkkä pankkiirimafian mupetti; tosin hyötyihän hänenkin sukunsa mittavasti "presidentin" "päätöksistä".
Ei sillä, että aivosairaat päättäjät mitään uutta Suomessa olisivat, koska presidenttinäkin oli pitkään pahasti dementoitunut Kekkonen; kaiken lisäksi tämä oli yleisessä tiedossa, ja tilanteen vain annettiin jatkua.
paulaw kirjoitti:Täällä käyty keskustelu on ollut hyvä. Oikeasti, monia huolettaa tämä miten tämän paremminvointivaltiomme käy: kaikki ml. verot nousevat, kun aito elämiseen tarkoitettu raha pienenee - paitsi hyvävelikerholta. Redhat laittoi syyn rahojen valumisesta herroille Kokoomuksen niskaan, Peitsamo koko konsensukselle - ja on ihan oikeassa siinä, että muutkin kuin Kokoomus ovat halunneet rahat itsellensä. Tai jonnekin. Demarien linja pohjaa esim. suoraan kateuteen: verotetaan kaikesta ja otetaan rahaa "rikkailta" ja poistetaan kotitalousvähennys ja asuntolainaedut "rikkailta herroilta" - ja tuo politiikka iskee suoraan työtätekevään keskiluokkaan, joka haluaisi vaikka asunnon ja tukea pienyrittäjää vaikka tilaamalla kodin kunnossapitoa. Jokainen työtätekevä demaria äänestävä on jotenkin höhlä, koska äänestää sahaamalla omaa oksaansa. Sama pätee sitten tosin Kokoomuksen ja vihreiden äänestäjiin, ellei ole oikeasti niin rikas että siihen heidän politiikkaansa on rahaa. Vihreiden rakkain ajatus kun tuntuu olevan anekauppa, jossa ensin syyllistetään ja sitten otetaan rahat itselle. Hyvä omatunto ostettu, päivän ruoka sitten ei.
Ja niin. Tuosta kotitalousvähennyksestä. Joskus aikaa sitten paljastin valheen siitä, että sen vähentäminen tai poisto laskee hintoja. Sanoin, että niin ei käy. Eikä niin käynyt, hinnat nousivat. Ja kyllä tämän päättäjätkin varmasti tiesivät, tarkoitus oli uunottaa kansaa.
Niin. Vaikutan politiikanvihaajalta ja kaiken valittajalta. Osittain totta, itse en missään tapauksessa halua millään lailla politiikkaan. Ainoastaan äänestämällä. Ellei olisi persuja, äänestäisin tyhjää tai Aku Ankkaa tai Kirkkovenettä. Nyt sentään on vaihtoehto.
Uutista vai vuodatusta? Vissiin vuodatusta, mutta olkoot nyt täällä. Kuitenkin: kaiken voi aina tehdä paremmin.
Totuuden sanoja - äänestettävän valinta on todella vaikeata ja puolueen perusteella sitä ei voi tehdä; itse olen pyrkinyt löytämään järkeviä puhuvan ihmisen, jolle äänensä voi antaa. Ei aina ole ihan helppoa.
Kokoomuksen näytöt tavallisen ihmisen - ja mikä yrittäjäpuolueelta todella järkyttävää - pienyrittäjän kannalta ovat todella huonoja. Vaikka omassa tulotasossani ei viime vuosina ole ollut moittimista, en mitenkään koe Kokoomusta mielekkääksi äänestättäväksi,
paitsi jos joku kokoomuslainen ehdokas puhuu uskottavasti järkevämpiä kuin muut; se, tapahtuuko sellaista milloinkaan, onkin sitten toinen juttu.
Eikö Kokoomusta äänestäviä koskaan ihmetytä se, että ennen vaaleja puolue väittää olevansa työväenpuolue, joka ajaa myös pienyrittäjien etuja - ja vaalien jälkeen alkaa välittömästi potkia näitä kumpaakin päähän?
Suomi oli jossain vaiheessa ns. pohjoismainen hyvinvointivaltio - tai ainakin matkalla sellaiseksi - mutta 90-luvun lama katkaisi sen kehityksen lopullisesti. Toki silloin vaadittiin poikkeuksellisia toimenpiteitä, mutta satojen tai tuhansien pienyrittäjien uhraaminen yrittäjäpuolueelta oli sikamaista ja kaiken lisäksi aivan maanalaisen paikan tyhmää - etenkin kun näille koitunut katastrofi oli suoraa seurausta kykypuolueen toimista ja ohjeista. Tunnen erään yrittäjän, joka nuoli haavansa hiljaa - onneksi selvisi ja pystyi jatkamaan työtään - joka ei missään nimessä ole helppoa ja kevyttä.
Olen usein rinnastanut työntekijät ja pienyrittäjät tavallaan samassa asemassa olevaksi - kokonaisuutena, eli pienenä toimijana, joka jää isojen jalkoihin välittömästi, jos nämä niin päättävät. Pienyrittäjän pitkää päivää ja taloudellista epävarmuutta työntekijän työsuhdeturvaan verrattuna kompensoi yrittäjän vapaus - joka tosin monella on vain vapaus tehdä konkurssi suuryrityksen kiristyksen uhrina. Tätä tavallaan voi rinnastaa ns. työntekijän pakkoyrittäjyyteen, kun työnantaja ilmoittaa vuosia samaa työtä tehneelle työntekijälle, että nyt perustat yrityksen tehdäksesi nykyistä työtäsi huomattavasti pienemmällä palkalla - kenkää saat joka tapauksessa, että jos haluat vielä tätä työtä tehdä, niin perustat sen yrityksen. Moni pienyrittäjä taas on ensin perustanut yrityksen ja sen jälkeen itse hirttäytynyt tähän silmukkaan; ehkä kokoomusideologian innostamana.
Kokoomuksen ansiot pienyrittäjän aseman parantamisessa ovat jokseenkin mitättömiä - toisensuuntaisia toimia kyllä on tehty. Ja se työntekijän työsuhdeturva taas... Olisiko jo kymmenen vuoden ajan jatkuvasti kiihtyvällä tahdilla puhuttu ensin eläkeikää lähestyvien, sitten yli 55-vuotiaiden, 50-vuotiaiden ja nykyään jo yli 40-vuotiaiden vaikeudesta työllistyä työttömäksi jäämisen jälkeen! Vastaani on tullut lukuisia artikkeleita, joissa pohditaan yli X0-vuotiaiden onnetonta tilannetta vakituisen työpaikan menettämisen jälkeen - mahdollisuudet vajota köyhyyteen ovat ällistyttävän suuret. Vähänkään pidempi työttömyysjakso toimii tehokkaasti työhönpääsyn estäjänä - tiedän tämän hyvin, kun itse olen työhakemuksia lukenut; katkonainen työhistoria antaa työnhakijasta välittömästi huonomman kuvan - ja ymmärrän itse tehneeni viisaasti, kun olen työpaikkaa aina vaihtanut omasta aloitteestani, ja perjantaina päättyneen työsuhteen jälkeen olen aloittanut uuden seuraavana maanantaina.
Toisaalta "liian vanhojen" työttömuusuhkaan verrattuna nuorisotyöttömyydestä on puhuttu vielä kauemmin.
Onkin täydellisen naurettavaa, että alle kolmikymppisiä ei huolita töihin nuoruuden takia, ja työttömäksi jäänyt nelikymppinen on liian vanha - työnantajien mielestä!
Samaan aikaan EK ja ETLA vaativat, että työuria on pidennettävä ja eläkeikää nostettava.
Jos tuo ei ole järjetöntä, niin sitten se on kusipäistä ja tarkoituksellista työntekijöiden kiusaamista - miltä suomalainen yhteiskunta nyt juuri näyttää monella tavalla.