Mikael K. kirjoitti:
Olennainen ero nykyisen käytännön ja sinun mielipiteesi välillä on se, että näkökulma on oppilaslähtöinen. Hänen etunsa on tärkeämpi kuin muutaman aikuisen, jotka suhtautuvat uskontoon kielteisesti.
Mutta millä perusteella oikeastaan väität uskonnon opettamisen olevan oppilaan edun mukaista? Minun väitteeni oli että niin juuri ei ole, perusteena läntisten sivistysvaltioiden koululaisten parempi sivistystaso filosofiassa ja hyöty mikä tulee filosofiaan olennaisesti kuuluvasta eri katsantojen ymmärtämisestä. Filosofia ei ole vain etiikkaa, se on myös tiedon edellytysten pohtimista, estetiikkaa ja väittelytaitoa. En vertaisi näiden tuomaa hyötyä luterilaisuuden opettamiseen samana kuun kiertämänä. Luterismin opettaminen on skoopiltaan yhtä rajallista kuin että yhteiskuntaoppi lakkautettaisiin ja ryhdyttäisiin opettamaan marxilaisuutta. Uskontotiede voidaan hyvin käsitellä filosofian osana. Uskontotieteessä olisi tietysti kulttuurimme mukainen painotus, paneuduttaisiin exegetiikkaan: kuinka nykyinen uskontomme kehittyi lukemattomista haaroista.
Toinen näkökulma tähän on pedagoginen, on vaikea perustella miksi uskontoja opetetaan peruskoulun 1. luokalta lähtien, kun yhteiskuntaoppi alkaa 9. luokalla. Nykymaailmassa tarvitaan niitä valmiuksia jo paljon aiemmin.
Jos taas oppilaslähtöisyydellä tarkoitatkin, että kyse on oppilaan toiveista, niin epäilen sitä vahvasti. Uskonto oli minulle nuorena etsivänä ateistina hyvin raskas ja painostava aine koulussa (kirkkohistorian kirja oli suorastaan kiirastuli), filosofiaa sen sijaan janosin ja luin sitä vapaa-aikanani. Ja kyllä lasteni ja heidän kavereittensa kanssa keskustellessa on joskus asiaa sivuttu ja kanta tuntui olevan että: turha aine. Vastuullisena kasvattajana en sanonut juuta eikä jaata. Minusta on tärkeää että lapset itse valitsevat kantansa,
Mitä tulee siihen, että mielestäsi on vain "muutama aikuinen", jotka suhtautuvat kriittisesti uskonnon opettamiseen kouluissa, niin otan sen enemmänkin omasta todellisuudesta kertovana noottina kuin vakavasti otettavana argumenttina. Arvostan sinua suuresti kirjoittajana ja siksi hieman hämmästelen tuollaista heittoa. Tuossa taisi olla linkkikin, josta huomaat että vanhassa eduskunnassa lähes puolet olisi kannattanut nykykäytännöstä luopumista, etkö todella ole tietoinen tästä keskustelusta? Kyllä tämä on ihan eurooppalainen yleiskäytäntö, jossa Suomi on ollut poikkeus.
Mikael K. kirjoitti:
Minä olen sitä mieltä, että uskontojen opettaminen on edellä tekemieni lainausten perusteella olennaisen tärkeää nykymaailmassa. Maailma on laajempi kuin maallistunut ja uskontoihin kielteisesti suhtautuva eurooppalainen mielipideilmasto.
En kyllä vielä tavoittanut varsinaisia perusteita, lähinnä esitit muutaman väittämän. Eurooppalaista uskonnonopetustarvetta ei voida perustella vaikka Irakin, Mongolian tai Japanin uskonnollisuudella. Eurooppa on valistuksen jälkeläinen ja se tulee nyt vain hyväksyä.
Mikael K. kirjoitti:Mitä hindulaisuuden ja islamin opetukseen tulee niin minun mielestäni on parempi opettaa niitä sillä tavalla, että opetus on virallisesti tarkkailtavana. Näin vältetään mielestäni paremmin ääriryhmiin painottuvat linjaukset. Sama koskee mielestäni kaikkea uskonnon opetusta.
Pointtini oli kyllä yhteisöllinen, on väärin ja haitallista että oppilaita ryhmitellään (varsinkin nykydiversiteetissä) vanhempiensa vakaumuksen perusteella erilaisiin ryhmiin pienestä pitäen, kun juuri yhteisyyttä pitäisi kasvattaa.