CaptainNapalm kirjoitti:Minusta kirjoittelusi vain vahvistaa käsitystäni siitä, että "lähdet nyt kyllä aika laput silmillä kirjoittamaan siitä olettamasta, että sinun tapasi lukea Raamattua on oikea ja sinun uskosi on oikea".
Sinun kirjoittelusi taas vahvistaa käsitystäni siitä, että käsityksesi kristinuskosta kokonaisuutena on kliseen tai yleistyksen tasolla. Sellaista käsitettä ei oikeasti ole olemassa kuin "oikea tapa lukea Raamattua" sen enempää kuin voidaan puhua "oikeasta tavasta lukea Alistair MacLeania." Pointti on tarkoitetun viestin välittymisessä. Raamattu on viestintää. Ei taikakaava eikä sudenpentujen käsikirja. Ei sinusta tulisi kristittyä sillä, että olisit samaa mieltä kanssani kaikesta.
Samaten "oikea usko" on käsite samassa luokassa kuin "oikea asenne autolla ajamiseen" ja "oikea suhde työkavereihin." Ei se ole niin, että voidaan konkreettisesti tarttua hetkeen ja sanoa "sim sala bim, nyt minulla on se." Tai sanoa, että "tunnusta nämä asiat, niin sinullakin on se." Minun tapani lukea Raamattua on tähän asti kehittynyt kaiken aikaa. Oletan sen kehittyvän jatkossakin. Se sopii minulle, ja olen siihen tyytyväinen. Ja tiedän, että minulla on syytä olla tyytyväisempi kuin niillä, jotka joutuvat puhumaan Raamatusta epäselvemmin.
CaptainNapalm kirjoitti:Minä en lähde oletuksesta, että oikeaa tapaa tulkita Raamattua ei ole. Olen esittänyt ja perustellut sellaisen väitteen,
Olet esitellyt ja perustellut sellaisen väitteen? Kuulehan logiikkamestari. Se on olettamus siihen asti, kunnes näytät jossain 1) kaikki mahdolliset tavat tulkita Raamattua ja 2) että kaikki ne ovat vääriä. Sallitaanko kaikelle muulle "viisauskirjallisuudelle" (kyllä, sellainen tyylilaji on olemassa kirjallisuuden tutkimuksessa) se, että teksti toimii opettamalla oppilasta, joka pitkän ajan kuluessa käsittää sanotun? Mutta jostain syystä ei Raamatulle.
CaptainNapalm kirjoitti:Tuossa aiempana opastit muita nopeuttamaan keskustelua ja vastaamaan keskustelukumppanisi puolesta.
Esitetään se sitten negaationa. "Jätä sanomatta sellaiset asiat, mihin ainakin tiedät, että mitä keskustelukumppani sanoisi vastaukseksi. Ja sitä kautta juttu palaisi takaisin lähtöruutuun." Tarkoitin, että esim. ozone ei vielä kerran sanoisi, miten ihana Jumala on, jotta sinä voisit sanoa että "...tai miten ihana sinä kuvittelet Jumalan olevan."
CaptainNapalm kirjoitti:En suosittele. Suurin osa kirjoituksistasi on silkkaa soopaa vain siksi, että laitat sanoja muiden suihin ja kuvittelet heidän tarkoitusperiään.
Tämähän on se, miten skeptikot yleensä käsittelevät kristinuskoa. Tekaisevat alhaisia tarkoitusperiä. Niin, ja sinun tarkoituksesi ei ollut vastustaa kristinuskoa? Minä vain kuvittelin sen sinun tarkoitusperäksesi? Mielestäni sinä et ole ollut mitenkään objektiivinen tai suhteellisuudentajuinen. Eikä väitteistäsi monestakaan kykene ajattelemaan, että niissä olisi taustalla vilpitön tiedonhalu tai tunteesta vapaa, järkiperäinen ajattelu. Enkä tässä kohtaan halua teeskennellä.
CaptainNapalm kirjoitti:Mitä tulee Harrisiin niin ko. kirjan pääteema ei suinkaan ole väittämäsi. Pääteema on, että uskonnon varjolla esitettyjä irrationaalisia väitteitä tulee saada arvostella.
Arvostelee sitten vapaasti. Mutta tuo irrationaalisuus on juuri siinä suhteessa, että mitä vähemmän oppinut ja mitä äänekkäämpi ateisti, sen enemmän sitä irrationaalisuutta hän "löytää." Ateistit kun eivät ole kovinkaan kuuluisia siitä, että näkisivät vaivaa löytääkseen asioille ihan todellisia ja järkeviä selityksiä.
CaptainNapalm kirjoitti:Länsimaissa on edelleen varsin vahvana tapana, ettei uskontoja saa arvostella.
Sinut on siis meinattu polttaa roviolla? Vai katsoiko joku vain pahasti?
Länsimaissa on pitkän aikaa ollut varsin vahvana tapana, että varsin paksua ja skatologista törkyä voidaan esittää "kristinuskon kritiikkinä" ilman pahempia seurauksia. Se, että joku pappi tai saarnaaja täysin ennakoitavalla tavalla protestoi vaikka lehden yleisönosastossa ei mielestäni mitenkään muistuta "kriitikon" kohdalla rautasaappaan alle jäämistä.
CaptainNapalm kirjoitti:Harris ei myöskään ole missään ulkopuolella vaan elää ihan siinä samassa yhteiskunnassa kuin arvostelemansa tavat ja uskomuksetkin.
Tuo "sisäpuolella vs. ulkopuolella" kysymys ei liittynyt oikeuteen arvostella yhteiskuntaa, vaan uskon ja uskomisen mielekkyyttä (ja rationaalisuutta) sinänsä.
CaptainNapalm kirjoitti:Myöskin ihan yleisesti tämä sisältä/ulkoapäin arvostelu on silkkaa soopaa. Se on niin soopaa, että onneksi sitä näkee hyvin harvoin.
Ei. Se on Platonin luola, käännettynä toiseen suuntaan. Täysin toimiva ja paikkansa pitävä ajatus. Se vaan pännii sinua kun siihen ei ole vasta-argumentteja. Äläkä taas erehdy. En minä luule sillä mitään todistavani. Sinun on vain myönnettävä, että jos jotain todistettavaa olisi, niin sen ymmärrettäväksi tekeminen ei olisi mahdollista.
CaptainNapalm kirjoitti:eikä kukaan hyökkään muita ihmisryhmiä vastaan, koska pyhä jalkapallo sanoo jotain.
Okei. Eli pohjimmiltaan tässä on kyse siitä, edelleen, että sinä näet "kristinuskon" yhtenä ja samana könttinä. Ja könttinä mielellään erossa kaikesta muusta. Jonka leikisti voisi leikata irti historiasta, ja vain se lähtisi, eikä jättäisi jälkeensä mitään tyhjiötä, johon tulisi tilalle jotain muuta aivan yhtä kiihkeästi vastustettavaa.
Lyhyesti: kristinusko poliittisena entiteettinä on ollut historian välttämättömyys. Eikä seurausta Raamatusta, eikä perustajiensa sille tarkoittamasta sisällöstä. Koska ajatukset eivät muotoudu tyhjiössä, en oleta että "kristinuskoa" voisi repäistä irti mistään yksittäisestä historian negatiivisesta tai positiivisesta asiasta. Olivat ne sitten vaikka "keskiajan pimeys" ja "valistuksen valoisuus." Joten se "kristinusko" jota sinä kaikesta päätellen täällä vastustat parin muun kanssa, on se suurin ja varsinainen olkiukko.
Ajatusleikki. Vuonna 100, kristinusko ja Rooman valtionuskonto olivat kaksi täysin eri asiaa. Eroavia rituaaleiltaan, palvonnan kohteiltaan, arvoiltaan ja maailmankuviltaan. Sitten kului 250 vuotta. Minä olen siinä käsityksessä, että kristinuskosta ei tullut Rooman valtionuskonto Konstantinuksen kääntymyksen seurauksena. Olen siinä käsityksessä, että Rooman entinen uskonto jatkoi menoaan, ja otti vähän vaikutteita kristinuskosta. Mutta ei muuttunut kristinuskoksi.
Ajatus on, että se uskonto on siellä, koska sille on paikka jokaisen valtion hallinnossa. On oltava jokin järjestelmä, jolla ihmiset pidetään kurissa tai jaetaan hyviin ja pahoihin sen mukaan, miten hyvin he alistuvat valtiolle. Poliittinen korrektius, monikulttuurisuus, suvaitsevaisuus ja globalismi ovat elementtejä tämän päivän eurooppalaisessa valtionuskossa. Huomaat, miten hyvin kirkko on rähmällään kaksinkerroin noiden suuntaan, jotta säilyttäisi asemansa. Nuo opinkappaleet ovat täysin irrationaalisia, mutta ei se ketään näytä häiritsevän. Ne täyttävät sen tehtävän, mikä niille on yhteiskunnassa. Vaikka en itse siitä yhtään pidäkään. Oli paljon kivempaa kun ihmisiä kuritettiin "kristinuskolla." Tulet huomaamaan, että lopussa se jätti ihmisille paljon enemmän merkityksellisiä vapauksiakin.
Lisäksi, ota oppia minun tyylistäni kun lainaat edellisiä viestejä.