Liikenne- ja viestintäministeriön virkahenkilöistä koostuva työryhmä on kokoustanut estoitta:
Työryhmä nostaisi selvästi Suomen sähköautotavoitetta. Suomen teille pitäisi saada vuoteen 2030 mennessä 700 000 sähköautoa, joista valtaosa olisi täyssähköautoja. Nykyinen tavoite on 250 000 sähköautoa ja ladattavaa hybridiä tuohon mennessä.
Tavoitteita on hyvä olla, jos niiden toteutumiseen ei suhtaudu turhan vakavasti: Suomessa oli 30.6.2020 6 432 täyssähköautoa ja 33 883 hybridiä, eli tavoitteesta puuttuu enää 659 685 sähköautoa. Jotta tavoitteeseen päästäisiin, niin 70% ensirekisteröinneistä pitäisi ensi vuodesta alkaen olla täyssähkö- tai hybridiautoja.
Voikin olla hankalaa näillä TNS-Kantarin tutkimuksen luvuilla leikata tieliikenteen päästöjä polttoaineiden verotusta korottamalla:
Vasemmistoliiton kannattajien kanta on mielenkiintoinen: sieltä löytyy melkoisesti kannatusta tasaverolle, joka kohdentuisi pahiten jokuseen sataantuhanteen matalapalkkaiseen työssäkäyvään..tai sitten jokuselle sadalletuhannelle pienipalkkaiselle autoa tarvitsevalle räätälöitäisiin joku tukihimmeli, jossa päästökauppajärjestelmän aiheuttamat tulonmenetykset hyvitetään pienituloisille päästökauppajärjestelmän tuotoilla.
Eli säädetään vero, jonka aiheuttamia haittoja paikataan veron tuotoilla.
Viimeksi muokannut PKivireki, 28.10.2020 klo 8.25. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Tässäkin oli taas asenteellista kielipeliä. Veron nostosta tai korottamisesta oli kyse mutta viestintä on ottanut negatiivissävyisen sanan 'kiristäminen' käyttöön.
Autoilijoilla on syvällä mielessä se, että kiristämiseen ei pidä suostua.
Hinnan nosto on osoittautunut perin huonoksi keinoksi vaikuttaa liikenteeseen, joku 10 -20 % korotus ei vaikuta auton käyttöön jotain hetkellistä vaikutusta lukuunottamatta. Ehkä vähäkulutuksisia suositaan autokaupassa mutta kilometrisuorite on se sama.
Hinnan kaksinkertaistamista voisi kokeilla - sen vaikutuksesta ei ole kokemusperäistä tietoa.
..VTT on tutkinut, että vaikka nafta maksaisi 2,3€/l., niin ihmiset ajelis autoillaan nykymalliin silti, kun Suomessa on pakko ajaa. Paitsi Helsingissä ja Tampereella.
Polttoaineiden kulutus ei siis laskisi, ilmasto ei siis pelastuisi ja ihmisillä olisi vähemmän rahaa käytettäväksi muuhun. Valtion verotulot sentään kasvaisivat. Liikenteestä kerätyt sellaiset.
PKivireki kirjoitti:....., kun Suomessa on pakko ajaa. Paitsi Helsingissä ja Tampereella....
Tampereellakin se riippuu kyllä huomattavan paljon siitä mistä ja minne haluaa. Rouvani oli 16 vuotta paikallisessa hourulassa töissä. Matkaa autolla 7,6km - kolmivuorotyö. Julkisilla olisi päässyt ihannetapauksessa noin tuntia ennen vuoron alkua lähtemällä - yövuorotapauksessa ehkä 2-3 tuntia aiemmin .
Kotoani Pyynikillä sijaitsevalle entiselle työhuoneelleni 7 nykyiselle varastolleni on matkaa noin 7km - julkisilla jälleen vähintään tunti suuntaansa. Lisäksi harvoin kulkevien vuorojen odotteluun tuhrautuva aika.
Jos asunto ja kaikki tarvittava ovat max 3km keskustorilta niin silloin asetelma varmaan muuttuu paremmaksi.
Puolueiden kannatusprosenteissa tapahtuneita muutoksia ei Ylen gallupissa avata:
..mutta ei vaadi mitenkään erityisen vilkasta mielikuvitusta koplaamaan noiden kahden näkyvästi polttoaineiden verotuksen nostoa vastustavan puolueen kannatuksen nousu polttoaineverotuskeskusteluun.
Hupsista, keskustelu siirtyi, ymmärretäävää kyllä, politiikkaan, josta keskustelun olemme siirtäneet jo ajat sitten omalle ja kirjautumista ( => Omat asetukset => käyttäjäryhmät) edellyttävälle alueelleen. Keskustelu aiheesta jatkuu täällä, olkaa hyvä: viewtopic.php?p=2086714#p2086714
On mahdotonta olla masentunut, jos sinulla on ilmapallo! -Nalle Puh-
Puunpoltosta syntyy enemmän hiukkaspäästöjä kuin autoliikenteestä – Omilla tulisijan käyttötavoilla voi vähentää päästöjä
Kyseessä siis Helsinki. ..eli Helsingin 48 972 pien- ja rivitalojen tulisijojen poltto aiheuttaa HSY:n mukaan enemmän pienhiukkaspäästöjä kuin Helsingin alueella päivittäin pitkin päivää liikkuvat keskimäärin 662 000 henkilöautoa plus rekat ja pakut.
Hyvä esimerkki siitä, miten niin moni on täysin pihalla liikennesäänöistä ja etenkin liikenneturvallisuudesta.
Edit: Tämä jutun loppulause on todennäköisesti täyttä hepreaa useimmille tielläliikkujille:
Kossilalla onkin Helsingin ahtailla kaduilla autoileville pyyntö: huomioikaa muita omassa toiminnassanne. Samaa sanoo tieliikennelakikin, joka velvoittaa tienkäyttäjät ennakoimaan muiden ihmisten käyttäytymistä vaaratilanteiden välttämiseksi.
Viimeksi muokannut arisel, 13.11.2020 klo 12.39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Latomaa on ajanut linja-autoa työkseen 6,5 vuotta.
.. hänen mielestään liikennekulttuuri on huonontunut ja minä minä -asenne saanut valtaa. Sen takia hän on hommannut kojelautakameran ja on jakanut videoita myös netissä. Esimerkiksi pelottavia ohituksia tapahtuu silloin tällöin.
Minäminiä liikenteessä riittää, vaikka laki sanoo, että muut on huomioitava - se ei kuitenkaan tunnu vaikuttavan mitenkään omaa laitonta käytöstään ylistäviä "keskimääräistä parempia kuljettajia".
^ Tuntuu, että hälläväliä-asenne vaan lisääntyy. Jyväskylässä tätä osoittaa erityisesti mopolijat, joilla p*rseilykulttuuri on ihan häpeilemätöntä kansanhuvia.
Eilen tämän asenteen huipentuma keräsi useita satoja surijoita muistotilaisuuteen - kyse siis viikko sitten tapahtuneesta liikenneturmasta, jossa kuoli 2 nuorta miestä ajettuaan ilman valoja 400 kuutioisella crossipyörällä rajua ylinopeutta risteyksessä kääntymässä olleen auton kylkeen. Auton kuljettajalla ei ollut mitään mahdollisuuksia havaita lujaa nyppylän takaa risteykseen tullutta crossipyörää. Aiemmin illalla kuvattu Tiktok-video illalta näyttää nopeuden olleen välillä jopa 110 km/h.
Muistotilaisuudessa ei varmaan sanottu nuorten kuoleman johtuneen äärimmäisestä typeryydestä ja törkeästä piittaamattomuudesta.
Tässä sentään lopussa kerrotaan olosuhteet ja kommentit ovat jollain tavalla positiivisia - ehkä nämä asiat menevät perille vasta kun kuolema korjaa; vähän sama juttu kuin tasoristeyksien puomittamisessa - valitettavan monen puomin hinta lasketaan ihmishengissä.
Surullisinta tässä onnettomuudessa on sen täydellinen turhuus uhrien oman piittaamattomuuden vuoksi.
Onnettomuudessa Vaajakosken suunnasta tullut moottoripyörä törmäsi vastaan ajaneeseen henkilöautoon, joka oli kääntymässä.
Törmäyksessä kuolivat moottoripyörän kuljettaja ja matkustaja. Henkilöauton kuljettajalle ei aiheutunut fyysisiä vammoja. Poliisin mukaan moottoripyörä oli rekisteröimätön ja siinä ei ollut ajovaloja. Poliisi jatkaa onnettomuuden tutkimista.
Motoristinuorten keskuudessa arveltiin lauantaina, että turma vaikuttaa liikennekäyttäytymiseen.
– Kyllä varmasti vaikuttaa omaan ajamiseen jatkossa. Varmasti se rauhoittaa kulkemista, Rinne tuumi.
– Tästä surullisesta tapahtumasta varmaan moni nuori ottaa opiksi ja käyttäytyy enemmän liikennesääntöjen mukaisesti liikenteessä, Mykkänen arveli.
Erño kirjoitti:Ai hitsinpitsi pitäiskin hommata se punainen takavalo kypärään, samoin tehokas otsalamppu. Smurffihaalarit ovat alkaneet sakottamaan ihmisiä yleisillä kulkuväylillä valotta ajamisesta.
Sinä fillaristina kenties osaat ottaa kantaa siihen onko pyöräilyinfran rakentaminen rahan haaskausta - kuitenkin ajetaan missä sattuu ja kuinka sattuu ja aina joskus sattuu . . .
Viimeksi muokannut amanita, 29.11.2020 klo 0.41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy:Viesti siirretty sopivampaan ketjuun. :=)
Sähköautolla ajaminen vaatii polttomoottori- tai pistokehybridiverrokkia huomattavasti enemmän suunnittelua. Monen painajainen on jäädä sähköautolla tien päälle.
No, en nyt tiedä onko se yhtään kivempaa perinteisemmällä autollakaan...
Hiukan ovat vielä näissä tavisautoissa toimintamatkat lyhyitä, vaikka kyllähän noilla omat päivittäsiajot hoituisivat helposti, kun huomattavasti lyhyemmän matkan hybridikään ei moottoria juuri ole käynnistellyt, ellei maantielle ole lähtenyt tai tietoisesti jättänyt lataamatta.
Parempia akkuja lupaillaan kyllä jatkuvasti, ja ovathan toimintamatkat pidentyneetkin - saa nähdä missä ajassa tämä Toyotan kehitelmä tulee käyttöön:
^ Luin tästä kiinteäelektrolyyttisen akkuteknologian tulosta ensimmäisen kerran kolme v. sitten Tekniikan Maailmasta.
Silloin päätin, että pysytään hybridissä niin kauan kuin mahdollista, sillä kun nuo tulevat markkinoille, niin nykyteknologialla valmistettujen sähköautojen hintataso "saattaa tulla" ropisemalla alas..mikä riippuu tietty uuden teknologian hinnasta.
Jos tuo olisi totta, hinnat, myynti ja kurssit reagoisivat nyt. Markkinoiden mukaan ei siis ole.
Valitettavasti en ole insinööri, enkä osaa laskea kuinka paksu sen sähköjohdon tulisi olla, joka tuo virtaa esim. viidelle "ex-bensiksen sähköpumpulle", joista pystyy kymmenessä minuutissa täyttämään täyssähköauton akun. Arvioin rohkeasti että reidenpaksuinen.
Viimeksi muokannut amanita, 15.12.2020 klo 17.14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy:Edeltävän viestin lainaus poistettu :=)
Kyllä se ohuempikin piuha riittää jos jännitettä nostetaan riittävästi - teho=jännite x virta (Amppeeri kertaa Voltti on Watti). Virran suuruus määrittää sen kaapelin paksuutta.
Pidemmillä siirtomatkoilla jännitteen nosto (= virran aleneminen) johtaa häviöiden vähenemiseen, käytännössä jo kilometrin siirrossa on edullista käyttää vähintään 1000 V jännitettä. Enimmillään kai Suomessa käytetään 36 000 V jännitteitä kaukosiirrossa. Häviöt ovat suoraan verrannollisia virran toiseen potenssiin eli virtaa ei pidä kasvatta jos jännitettä voidaan nostaa.
Jotta kaapelin paksuus ei kasvaisi, huoltoasemalle tarvittaisiin varmaan oma jakelumuuntaja ja sähkö tulisi vähintään 1000 V jännitteellä, ehkä hieman korkeammallakin.
Minähän en näistä mitäön ymmärrä, mutta... Jos siinä on sadan kilowattitunnin akku, kuten luultavasti on, niin silloin kai tarvitaan 600 kW latausasema, jotta saadaan kymmenessä minuutissa täyteen. Jos näitä taas on bensiksellä yhtä aikaa käytössä viisi, eikö tarvita 3500 kW syöttö?