amanita kirjoitti:Sopinee ruoka-topicissa kysellä, milloin ja miten te herrat keittotaitoiset olette lajista kiinnostuneet?
Mikä ruoanlaitossa kiinnostaa, mikä saa viitsimään reseptien pläräämisen, materiaalin hankkimisen ja itse ruoan valmistamisen?
Minusta noissa resepteissä tarvitaan aina liuta aineksia, joita minulla ei ole, tai joista en ole kuunaan kuullutkaan. Kenties tavallisessa keittiössä noita kaiken maailman ripauksen verran tarvittavia aineita on yllin kyllin. Mikä ihme muuten on hyppysellinen, ripaus tai aavistuksen verran, milli, sentti vai mikrogramma, ja teelusikallinen, minulla on vissiin ainakin kuutta eri kokoa teelusikoita, mikä niistä on se oikea koko? Oi osaajat, tietäisittepä miten vaikeaa meikäläisen on on toimia emäntänä, jos kylään tulee porukka, joka on jo saanut nauttiakseen ne kaikki kolme sorttia, jotka osaan valmistaa niin, että ne ovat myös maukkaita.
Tyhjä vatsa on paras opettaja. Ts. äiti töissä, jääkaappi tyhjänä, rahaa hyllyn kulmalla ja kouluruoka kammottavaa. Piti opetella valmistamaan sellaista ruokaa mistä itse piti selvitäkseen hengissä. Samalla vaivalla, kun tekemisen aloittaa niin miksi ruoasta ei tekisi niin hyvää, että siitä voi nauttia?
Oikeastaan kaikki nuo mitat voisi korvata sanonnalla
fiiliksen mukaan. Leivonta lienee ainoa laji, jossa mitat ovat tärkeitä. Ellei sitten tee jotakin perinteistä ruokaa missä erilaisten ainesten millintarkka osuus on olennaisen tärkeää. Joka tapauksessa hyvä ruoka pitää mielen korkealla vaikka ulkona sataisi vaikka mitä.
Ajan myötä huomaan reseptieni yksinkertaistuneen. Ehkä syynä on se, että perusmaut ja niiden esiin kaivaminen ovat nykyisin suosiossa. Joka tapauksessa valmistan ruoan aina pienissä erissä, niin että mitään ylimääräistä ei jää jäljelle. Ellei lukuun oteta joitakin ruokia missä maku paranee yön yli seisottuaan.
amanita kirjoitti:Ymmärrättekö, miten rankkaa eräillä ihmisillä elämässään on?
Tähän sopinee
Blues Brothersien muistutus 
Mac mini M2, 16 Gt, MacOS Sonoma 14.3.1, Magic Mouse, Magic Trackpad ja 24" Eizo ColorEdge CG2420, iPhone SE 64G, iOS 17.0.2 sekä iPad A16 128G, iOS 18.5.