jepsfrost kirjoitti:Kyllähän ne monessa autossa ajovalot syttyy ku lähet ajamaan, vaikka et mihinkään koskiskaan. Mutta oletko katsonut autosi peräpuolelle? Paljon näkee autoja pahallakin kelillä että auton peräpäässä ei pala minkäänlaista valoa!! Monen uudemman auton automatiikka pistää valot päälle vain keulassa ja perä on pimeänä!
Että parempi ku opettelee napsauttaan päälle siitä kytkimestä...
Jos ajovalot syttyvät aina ajoon lähdettäessä tekemättä mitään, kyseessä on ns. skandinaavinen kytkentä, joka täällä myytäviin autoihin (ainakin useimpiin) tehtiin ennen nykyisen päiväajovaloista säätävän direktiivin tultua voimaan. Nykyään monessa autossa voi myös jättää valokytkimen pysyvästi ajovaloasentoon ilman ongelmaa (aiemmin se aiheutti äänimerkin autosta poistuttaessa ja parkkivalot kuluttivat pahimmassa tapauksessa akun tyhjäksi).
Olen tarkistanut miten valot toimivat omassa autossani. Se on sellaista vuosikertaa, että jos jotain palaa edessä, niin sitten palaa takanakin. Ja 0-asennossa ei pala mitään edessä eikä takanakaan (sisälläkin vain mittariston osoittimet kojetaulussa).
atheos kirjoitti:Sumuvalot päällä ajelua en kanssa ymmärrä yhtään. Paitsi jos on sumua. Tämä on kanssa jännä ilmiö. Ja eikös se riitä jos ledit syttyy kun auton käynnistää? Ainakin mulla on muistikuva että päiväsaikaan ne riittävät kyllä, hämärällä täytyy sitten pistää ne ajovalot.
Pitää paikkansa. Päivällä riittävät LED- tai halogeenitekniikalla toteutetut päiväajovalot. Monessa autossa on yhdistetty LEDien myötä parkkivalot päiväajovalojen kanssa samaan, ja parkkiasennossa päiväajovalot palavat puoliteholla. Se ei riitä päiväajovalokäyttöön. Sumuvaloista olen ihan samaa mieltä. Jääkö ne ihmisiltä vahingossa päälle? Minulla ainakin tulee äänimerkki kuljettajan ovea avatessa jos sumuvalo tai mikään muukaan valo on jäämässä päälle.
iDock kirjoitti:
Onhan muille näkyvyys tietty parempi ajovaloilla, kuin huomiovaloilla. Nuo DRL:t tuntuu olevan joku ihme trendi nykypäivänä - ja se perä on pimeänä.
Tästä olen itse asiassa varauksin eri mieltä.
Ajovaloille on määritelty tarkkaan se, millainen niiden valokuvio saa olla ja kuinka paljon saa tulla hajavaloa, koska ne on tarkoitettu ensisijaisesti näkemiseen ja vasta sen jälkeen nähdyksi tulemiseen. Monessa autossa on paraboloidilinssillä toteutetut ajovalot (ns. projektorivalot), joissa ulospäin näkyvä valonlähde on hyvin pieni ja valokeilan ulkopuolelta katsottuna himmeähkökin, koska valokuvion raja on usein erittäin tarkka ja hajavaloa tulee vähän. Perinteisellä heijastimella toteutetuissa umpioissa näkyvä valonlähde on isompi, joten se täyttää paremmin tehtävänsä nähdyksi tulemisessa.
Koska taas päiväajovalot on tarkoitettu nimenomaan nähdyksi tulemiseen eikä näkemiseen, koskevat niitä eri määräykset häikäisyn suhteen, jolloin suunnitteluun on aivan erilaiset lähtökohdat. Päiväajovalot ovat lähes poikkeuksetta suuntaamattomat ja varsinkin LED-tekniikalla toteutettuna niissä on yleensä ajovaloa suurempi valaiseva alue. LED-tekniikan avulla valmistajat ovat tehneet varsin tunnistettavia ja persoonallisen muotoisia valoja, jotka havaitaan helposti liikenteessä. Esimerkkinä vaikkapa Audin tuotokset ja uusi Mercedeksen E-sarja.
Sanoin, että varauksin siksi, koska osassa autoista päiväajovalot on toteutettu halogeenitekniikalla ja sijoitettu kenties sumuvalojen paikalle. Sieltä ne näkyvät hyvin heikosti normaaleihin ajovaloihin verrattuna, jotka ovat ylempänä. Lisäksi ne ovat usein kovin himmeät. VW Passat, vanhempi Skoda Superb ja vanhempi Skoda Octavia ovat hyviä esimerkkejä tästä.
Perävalojen palamattomuus on minusta se ja sama hyvissä olosuhteissa, kunhan takana on riittävästi punaista (Lexus on hyvä esimerkki takavaloista, joissa ei ole punaista kun niissä ei pala mitään). Autoilijoiden pitäisi kuitenkin olla paremmin perillä autojensa toiminnoista, jotta muitakin valoja osattaisiin tarvittaessa kytkeä päälle. Silloin mitään ongelmaa ei olisi.
Anteeksi pitkä viesti
iDock kirjoitti:Tämä oli vissiin joku EU:n päähänpistos, että ajovalot kyllä syttyy, mutta takavalot ei automaattisesti, vaan ne pitää erikseen kääntää päälle.
Pakko palata tähän vielä lyhykäisesti. Yritetään olla sekoittamatta ajovaloja ja päiväajovaloja (joista myös huomiovalo-nimitystä käytetään), jookosta? Kun autossa palavat ajovalot, palavat siinä aina myös takavalot (elleivät ole rikki).