Ja tämäkö on nöyryyttä?Mikael K. kirjoitti:Elämä vaatii nöyryyttä,
Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia.
Ei tuo ole nöyryyttä. Se on nöyryyttämiseen alistumista.
Itse en usko mihinkään jumaliin, mutta ehkäpä sinäkin voisit kunnoittaa toisten ihmisten uskomuksia edes sen verran, ettet vain koko ajan ajattelisi asoita pelkästään oman uskomusjärjestelmäsi kannalta. Mikä uskonto pystyy vuoropuheluun toisten uskontojen tai uskonnottomien kanssa, jos sen ensimmäinen käsky kuuluu noin? Se tuhoaa lähtökohtaisesti koko ajatuksen toisten ihmisten tasa-arvosta, olivatpa he sitten toisin uskovia tai uskonnottomia. Ja kuten itse sanoit, tuollaista käskyä rikkovat kaikki, jotka eivät sitä noudata. Jopa nekin, jotka eivät ole korottaneet itseänsä jumalan asemaan...ajatus, joka ainakin itselleni on aika vieras. Miksi "korottaisin" itseni sellaisen käsitteen asemaan, joka aivan ilmeisesti on ihmisten oma keksintö? Sinullakin on oma käsityksesi Jumalasta, ja se perustuu varmasti suurimmalta osaltaan siihen kokemukseen, jonka olet elämäsi varrella Jumalasta saanut. Mutta voit olla aivan varma siitä, että en ole pyrkimässä sinun elämässäsi sellaiseen asemaan, jollaisena oman Jumalasi aseman näet.
Toisaalta alan päästä vähän kiinni teidän kristittyjen ajatusmaailmaan. Tuon käskyn mukaanhan teillä ei ole vaihtoehtoja. Jos tuon ottaa tosissaan, kuten esim. sinä vaikutat tekevän, ei sinulla ole oikeutta valita mihin jumalaan uskot, koska oma jumalasi on itse valinnut itsensä sinun jumalaksesti ja ilmoittanut sinulle olevansa juuri se jumala, johon sinun pitää uskoa. Melko yksinkertaista siis.
Tuosta vain seuraa se ikävä piirre, että minkä tahansa uskonnon ensimmäiseksi käskyksi voidaan panna samanlainen vaatimus, joka tietenkin on silloin räikeässä ristiriidassa sinun uskontosi ensimmäisen käskyn kanssa.
Tuollaiseen ristiriitaan on nähdäkseni kaksi tapaa suhtautua. Voi ottaa toista ihmistä kunnoittavan kannan ja antaa kenen tahansa uskoa siihen mihin haluaa tai olla uskomatta mihinkään. Tai sitten voi lätkäistä tuolla ensimmäisellä käskyllä päähän heti ensimmäisen tilaisuuden tullen. Ainakin se on oiva keino lopettaa järjellinen vuoropuhelu.