Vanhojen mekaanisten raksuttimien purkamisessa & kunnostamisessa & uudelleenkokoamisessa on kyllä jotain äärimmäisen miellyttävää. Minä löysin muutama vuos sitten Kuusakosken metalliromikselta vanhan Mersun viissylinterisen OM617 -moottorin, joka pienellä ähräyksellä käy omaan harrastemobiilini, joka joskus 70-luvulla on dieselöity. Pakko oli ostaa ekstrasylinterillä oleva rakkine, koska olin juuri aiemmin ostanut läjän vanhoja mersun huoltotyökaluja - maksoin moottorinraadosta kolmekymppiä. Siinä ei ollut muuta varsinaista vikaa, kuin halki mennyt öljypohja.
Vuokrasin toissakesäksi tuttavan metalliverstaasta nurkan ja kunnostin itse:
..tosin sylinterit putkitin uusille männille sopivaksi Homo-Kantasella ja punpun säädätin savuttamaan reilusti Mynä-Dieselillä.
Hyvin käy ja kukkuu, auto on nyt rivakka vanhaksi dieseliksi, kun pumppua on säädettyä törkeälle ylisyötölle. Taydellä kaasulla posottaessa "stökiömetrisyys on aika pielessä" - vapaavirtaussuodattimen vois varmaan laittaa, josko sais happea edes hiukkasen enemmän.
Samanlainen odottelee pihassa inspistä pressun alla. Sen sain ilmaiseksi. Täytyy varmaan myydä ebay.de:ssä kun siellä raatojenkin hinnat on kohdallaan, tosin tuo on maasturiversiosta.
http://www.ebay.de/itm/MERCEDES-G-300-G ... SwzgRWzcXu