nallemaija kirjoitti:Mielestäni on aika ylimielistä sanoa että muiden uskontojen jumalia ei ole oikeasti olemassa sanomalla että ne eivät ilmaise itseään.
Mistähän sinä tiedät miten ne ilmaisevat itseään? Oletko kokeillut vai onko sinulla kokemusta vain sinun omasta jumalastasi?
EDIT: niin, tämä oli suunnattu iDockille...
Olen tutustunut muihinkin uskontoihin ja tiedän ainakin jonkun verran myös muiden uskontojen käsitteitä; niitä on hyvä tietää myöskin kristityn ihmisen (jotta osaa ymmärtää jonkin toisen uskonnon harjoittajan kulttuuria ja näkemyksiä).
Olen myös nähnyt vierestä muslimeja palvomassa allahia. Jotenkin heistä tulee armoton ja "rakastamaton" olo. He palvovat, rukoilevat ja allah tulee tyytyväiseksi (jos silloinkaan). Tai niin osa porukasta sen ymmärtävät (yleistää ei saa - senpä takia en sano "kaikki".
Olen jutellut mm. eräiden muslimien kanssa ihan mielenkiinnosta ja kysynyt heidän jumalastaan. Ainakin ne, joiden kanssa olen jutellut, vastasivat, että he eivät voisi kuvitella allahin rakastavan heitä, tms., kun kysyin: uskotko, että jumalasi rakastaa sinua?
Minulle jumala ilmaisee itsensä rakkautena, jne. Ilmeisesti muslimeille eivät. Se mitä edellä kirjoitin, ei ole tarkoitus loukata muslimeja enkä kirjoittanut sitä yleistysmielessä; se oli vain näiden ihmisten tunne ja mielipide.
Tässä on selkeä uskontojen ero: kristinuskossa rakkaus ja hyväksyntä sataa päälle automaattisesti, muissa uskonnoissa joko rakkautta ja hyväksyntää ei ole tai se pitää ansaita teoilla.
Miksi nallemaija haluat minulta erikoisesti kysyä asiaa? Voisithan itse ottaa selvää; lukea ja haastatella eri uskontojen edustajia. Voit kysyä heiltä saman, kuin kysyt minulta. Voit kysyä, että ilmaiseeko jumalasi itseään? Rakastaako hän teitä? Oletko onnellinen jumalassasi?
Ja kuten sanoin jo edellä:
tarkoitukseni ei ole loukata muslimeja eikä islamia. Edellämainitut mielipiteet ovat haastateltujen henkilöiden omia.