hatey kirjoitti:Kyllä sen tiedän että se paineella puskee sieltä, mutta höyry on silti höyryä. Enämpi on merkitystä veden laadulla kuin teknisellä nippeli hienoudella. Tai onko crema aito vai ei. Ja enempi creman muodostuminen on kiinni siittä, onko pavut milloin jauhettu, jos jotain valmisjauhatusta, ei aitoa cremaa tule, vaikka olisi kuinka upea ja kallis keitin, koska pavuissa ollut hiilidioksiidi on haihtunut kaupanhyllylle. Huvittavaa on se, että törkykalliiseen keittimeen mitataan valmiiksi jauhettua purua, se on jo sitten sama kuin joisi nescafeen pikaespressoa ja hekumoisi kuinka on laadukasta. Jos on páskaa vettä on espresso vielä pahempaa, kuin shellsimpukkasumppi. Se on säälittävää, että jokkut ostavat niitä törkykalliitta parkkihappopumppuja ja tekee sen espressonsa kloorattuun vesijohtoveteen.... Eli sen koneen teknisellä hienoudella ja mielikuvilla ylös hinatulla hinnalla ei ole mitään tekemistä sen parkkihapon kanssa, jos perusasiat on lapasesta (surkea vesijohtovesi ja valmiiksi jauhetut pavut, ja se että ei putsata kunnolla jauhinta joka jauhatuksen jälkeen, tai liika lämpöisessä säilötyt pavut.) Halppis koneellakin saa kelpoa mömmöä, jos nuo perusjutut on hanskassa.
Olen ollut aikoinani nimeltä maitsettomattoman ruotsinkielisen nimen omaavan tavaratalon kodinkoneosastolla, joten nuo espressohärpäkkeet on kovin tuttuja toiminnaltaan ja tekniikaltaan. Vaikka ei siellä niitä ylihinnoitelteju exclusive vehkeitä myytykkään. On tullut huvikseen niitä korjailtuakin, kun asiakkaat niitä palautti, jos niissä joku vika oli. Ruttariin olisi menneet, nyt rehellisesti ne rikkinäiset aina varastin. Ja olen itsekkin aikoinani brassaillut kahvilla, (vielä puolitoista vuotta sitten - häpeän myöntää), kunnes koin herätyksen ja huomasin tietoisesti, että kahvi onkin oikeasti pahaa.
Höyry on höyryä ja jääpalat jääpaloja, mutta kummallakaan ei ole mitään tekemistä espresson kanssa. Jos koneesta tulee höyryä, on siellä joku pahasti pielessä. Kunnollinen crema on merkki onnistuneesta uutosta. Jos crema pitää tehdä jollain ihme vaahdottajalla, ei uutto ole kohdallaan. Eikä kahvikaan ole silloin kummoista. Silloin ei auta edes ionisoitu lähdevesi.
Veden pitää toki olla laadukasta, mutta harva kuitenkaan tekee kahvia molekyyligastronomian sääntöjen mukaan. Suomalainen kraanavesi on hyvälaatuista, tuore kahvi (jauhe) ja tasainen ja oikea lämpötila ovat huomattavasti tärkeämpiä, mitä tulee makuun. Eikä papuja ole tarvis jääkaapissa säilyttää, pienehkö määrä säilyy ihan hyvin huoneenlämmössä. Jääkapissa ne ottaisivat kuitenkin makuja itseensä. Tuollainen turha nykerrys ja myllyn neuroottinen putsaaminen on aivan turhaa, jos perusasiat ei ole kunnossa. Jos se kone on siis onneton.
Ehkä et saanut sillä halpiskeittimelläsi hyvää kahvia, jolloin innostus tietysti lopahtaa. Tästä lienee turha jankata, olet kantasi valinnut ja oman totuuden päättänyt. Minä olen eri mieltä.
Meidän planeettaamme ei ole mikään symbolinen kohtu, me ollaan kaikki suuressa sinisessä limousinessa (Jarkko Laine)