Muuten hyvä, mutten juttele hindulle, enkä kenellekään tuolla tavalla. Ja tiedätkö sinä itse hindulaisuudesta mitään?Pomzzi kirjoitti:Taas tämä niin idioottimainen väite.iDock kirjoitti:No hyvä ihminen (dong dong! - "koputtaa päätä"), ne teidän yksisarviset ja spagettihirviöt, jne. eivät ole todellisia; tiedätte ne itsekin!Ei mennä pelleilyn puolelle. Yksinkertaisesti: muita jumalia ei oikeasti ole, koska ne eivät ilmaise itseään. Ihan oikeasti, nyt jätetään ne lapselliset spagettihirviöt, jne. kokonaan pois, jooko?
Okei, tällainen tilanne. Sinä juttelet vaikkapa hindulle.
-Päivää, Mr. Hindu!
-Hyvää päivää, kristitty.
-Sinun jumalasi ei ole oikea.
-Onpas. Hän ilmaisee itseään minulle aina kun rukoilen.
-Millä todistat sen.
-Se pitää itse kokea, ei sitä muuten voi tietää.
Nyt sinä puhut meille.
-Päivää, iDock!
-Päivää, ateisti!
-Sinun Jumalasi ei ole oikea.
-Onpas. Hän on seurassani koko ajan ja rakastaa minua.
-Millä todistat sen.
-Ei kaltaisesi ateisti sellaista voi ymmärtää, se pitää itse kokea.
Evoluutio vai luomiskertomus?
-
Re: Evoluutio vai luomiskertomus?
Viesti Kirjoittaja iDock »
- iPhone 12 Pro - 128 Gt
- iPad Pro 2. gen - 128 Gt - WiFi
-
Viesti Kirjoittaja Pomzzi »
-
Viesti Kirjoittaja nallemaija »
Minulle on edelleen epäselvää miten jumalasi ilmaisee itseään "rakkautena". Täten en voi vastata sinulle ilmaiseeko muut jumalat itseään samoin. Ainakin Islamissa "Jumala on rakastava, al-Wadud. Jumala rakastaa vastatakseen ihmisen kunnioitukseen."iDock kirjoitti:Olen tutustunut muihinkin uskontoihin ja tiedän ainakin jonkun verran myös muiden uskontojen käsitteitä; niitä on hyvä tietää myöskin kristityn ihmisen (jotta osaa ymmärtää jonkin toisen uskonnon harjoittajan kulttuuria ja näkemyksiä).nallemaija kirjoitti:Mielestäni on aika ylimielistä sanoa että muiden uskontojen jumalia ei ole oikeasti olemassa sanomalla että ne eivät ilmaise itseään.
Mistähän sinä tiedät miten ne ilmaisevat itseään? Oletko kokeillut vai onko sinulla kokemusta vain sinun omasta jumalastasi?
EDIT: niin, tämä oli suunnattu iDockille...
Olen myös nähnyt vierestä muslimeja palvomassa allahia. Jotenkin heistä tulee armoton ja "rakastamaton" olo. He palvovat, rukoilevat ja allah tulee tyytyväiseksi (jos silloinkaan). Tai niin osa porukasta sen ymmärtävät (yleistää ei saa - senpä takia en sano "kaikki".
Olen jutellut mm. eräiden muslimien kanssa ihan mielenkiinnosta ja kysynyt heidän jumalastaan. Ainakin ne, joiden kanssa olen jutellut, vastasivat, että he eivät voisi kuvitella allahin rakastavan heitä, tms., kun kysyin: uskotko, että jumalasi rakastaa sinua?
Minulle jumala ilmaisee itsensä rakkautena, jne. Ilmeisesti muslimeille eivät. Se mitä edellä kirjoitin, ei ole tarkoitus loukata muslimeja enkä kirjoittanut sitä yleistysmielessä; se oli vain näiden ihmisten tunne ja mielipide.
Tässä on selkeä uskontojen ero: kristinuskossa rakkaus ja hyväksyntä sataa päälle automaattisesti, muissa uskonnoissa joko rakkautta ja hyväksyntää ei ole tai se pitää ansaita teoilla.
Miksi nallemaija haluat minulta erikoisesti kysyä asiaa? Voisithan itse ottaa selvää; lukea ja haastatella eri uskontojen edustajia. Voit kysyä heiltä saman, kuin kysyt minulta. Voit kysyä, että ilmaiseeko jumalasi itseään? Rakastaako hän teitä? Oletko onnellinen jumalassasi?
Ja kuten sanoin jo edellä: tarkoitukseni ei ole loukata muslimeja eikä islamia. Edellämainitut mielipiteet ovat haastateltujen henkilöiden omia.
Riittääkö tuo sinulle vai haluatko jotain konkreettisempaa? Jos näin, niin myös minä vaadin sinulta jotain konkreettisempaa todistetta siitä miten jumalasi ilmaisee itseään rakkautena.
Sinä itse sanoit että muiden uskontojen jumalia ei oikeasti ole olemassa ja minä kysyin sinulta millä ihmeen perusteella. Lisäsin vielä että se on mielestäni ylimielistä. Jota se on edelleenkin.
EDIT: lisäksi, sanoit "Olen myös nähnyt vierestä muslimeja palvomassa allahia. Jotenkin heistä tulee armoton ja "rakastamaton" olo. He palvovat, rukoilevat ja allah tulee tyytyväiseksi (jos silloinkaan)."
Tuo on sinun oma tulkintasi jolla ei välttämättä ole todellisuuden kanssa mitään tekemistä.
-
Itse asiassa voisin jopa sanoa, että mielestäni ateistit ovat todella ylimielisiä, koska he heivaavat jumalan täysin sivuun ajatellen samalla, "etten minä mitään jumalaa tarvitse elämääni". Tästä voisi johtaa ajattelun, että jumalanne on te itse taikka tiede, joka taas sotii ensimmäistä käskyä vastaan.
- iPhone 12 Pro - 128 Gt
-
Viesti Kirjoittaja Hieno »
saakutti että pistää vihaksi tämmönen!Mikael K. kirjoitti: No hyvä ihminen (dong dong! - "koputtaa päätä"), ne teidän yksisarviset ja spagettihirviöt, jne. eivät ole todellisia; tiedätte ne itsekin!Ei mennä pelleilyn puolelle. Yksinkertaisesti: muita jumalia ei oikeasti ole, koska ne eivät ilmaise itseään. Ihan oikeasti, nyt jätetään ne lapselliset spagettihirviöt, jne. kokonaan pois, jooko?

paholainen jos joku uskoo tuohon Spagettihirviöön, ja se on ilmestyny vaikka surun hetkellä, niin miten perustelet sen että se ei ole totta?
![Salaisuus [:#]](./images/smilies/47_47.gif)
Samanlaiseksi pelleilyksi voisi kutsua tuota ns. 'oikeaa' jumalaa..
Miten se sinun jumalasi on ilmaissut itseään?
-
Älä sinäkään ikätoveri hyvä viitsi puhua spagettihirviöstä. Ihan oikeasti...Hieno kirjoitti:saakutti että pistää vihaksi tämmönen!Mikael K. kirjoitti: No hyvä ihminen (dong dong! - "koputtaa päätä"), ne teidän yksisarviset ja spagettihirviöt, jne. eivät ole todellisia; tiedätte ne itsekin!Ei mennä pelleilyn puolelle. Yksinkertaisesti: muita jumalia ei oikeasti ole, koska ne eivät ilmaise itseään. Ihan oikeasti, nyt jätetään ne lapselliset spagettihirviöt, jne. kokonaan pois, jooko?
![]()
paholainen jos joku uskoo tuohon Spagettihirviöön, ja se on ilmestyny vaikka surun hetkellä, niin miten perustelet sen että se ei ole totta?![]()
Jälkimmäiseen voin vastata, että tutki edellisiä viestejä.
- iPhone 12 Pro - 128 Gt
-
En tarvitse jumalaa/jumalia elämääni, koska olen tullut siihen tulokseen että pidän ko. olennon/olentojen olemassaoloa mahdottomana. Ja minulla on myös vahvat perusteet tälle. Olisi itselle valehtelemista alkaa uskomaan johonkin mitä ei mielestäni voi olla olemassa. Ei siinä ole mitään ylimielistä.iDock kirjoitti:^ Tuo edellämainittu rakkaus oli vain yksi esimerkki. Onhan niitä muitakin, mitä tässä ollaan jauhettu jo monessa viestissä; en enää jaksa niitä vääntää. Huomaan kyllä, että teille pitää vääntää kaikki asiat rautalangasta. Mutta edelleenkään: koska ateistit eivät tunne käsitettä "jumalan armo ja rakkaus ja hyvyys", eivät he voi astua täysin kristityn saappaisiin. Kuten olen jo monesti sanonut: Kristittynä oloa ei voi selittää - se pitää itse kokea!
Itse asiassa voisin jopa sanoa, että mielestäni ateistit ovat todella ylimielisiä, koska he heivaavat jumalan täysin sivuun ajatellen samalla, "etten minä mitään jumalaa tarvitse elämääni". Tästä voisi johtaa ajattelun, että jumalanne on te itse taikka tiede, joka taas sotii ensimmäistä käskyä vastaan.
Ei tiede ole minulle mikään jumala. Absurdi ajatus. Minulla ei ole jumalia.
-
Älä sitten sinäkään viitsi puhua sinun jumalastasi. Ihan oikeasti...iDock kirjoitti:Älä sinäkään ikätoveri hyvä viitsi puhua spagettihirviöstä. Ihan oikeasti...Hieno kirjoitti:saakutti että pistää vihaksi tämmönen!Mikael K. kirjoitti: No hyvä ihminen (dong dong! - "koputtaa päätä"), ne teidän yksisarviset ja spagettihirviöt, jne. eivät ole todellisia; tiedätte ne itsekin!Ei mennä pelleilyn puolelle. Yksinkertaisesti: muita jumalia ei oikeasti ole, koska ne eivät ilmaise itseään. Ihan oikeasti, nyt jätetään ne lapselliset spagettihirviöt, jne. kokonaan pois, jooko?
![]()
paholainen jos joku uskoo tuohon Spagettihirviöön, ja se on ilmestyny vaikka surun hetkellä, niin miten perustelet sen että se ei ole totta?![]()
Jälkimmäiseen voin vastata, että tutki edellisiä viestejä.
-
Viesti Kirjoittaja theinonen »
Jumala ilmaisee itseään rakkautena = uskovaisen itserakkautena.
Ortodokseilla on muuten sen niminen lehti kuin Analogi. Mielestäni Monologi olisi kuitenkin parempi nimi, koska sen verran yksinpuhelulta tuo keskustelu jumalan kanssa mielestäni vaikuttaa.
-
Itserakkautena? Miten? Ateistien on helppo vääntää asiat itserakkaudeksi jos niitä oikein väännetään. Itse asiassa se ei ole yksinkeskustelua; vaikka jumala ei käytä välttämättä sanoja. Jumala käyttää monesti kuvia ja tuntemuksia ja näkyjä. Niin kuin sanoin; pitkälle vääntämisen seurauksena voisin myös väittää että ateistit ovat itserakkaita, koska pitävät itseään niin täydellisinä, etteivät tarvitse jumalaa.theinonen kirjoitti:iDock:
Ortodokseilla on muuten sen niminen lehti kuin Analogi. Mielestäni Monologi olisi kuitenkin parempi nimi, koska sen verran yksinpuhelulta tuo keskustelu jumalan kanssa mielestäni vaikuttaa.
- iPhone 12 Pro - 128 Gt
-
En minä pidä itseäni täydellisenä. En missään nimessä. Minussa on paljonkin vikoja ja puutteita ja tiedostan, jos en kaikkia, niin ainakin osan niistä. Ei se ole minulle mikään syy olla tarvitsematta jumalaan/jumaliin. Tämän tarpeen puuttumiseen vaikuttaa perehtyminen tieteeseen (varsinkin luonnontieteisiin), perehtyminen uskontoihin ja itsenäinen ajattelu.iDock kirjoitti:Itserakkautena? Miten? Ateistien on helppo vääntää asiat itserakkaudeksi jos niitä oikein väännetään. Itse asiassa se ei ole yksinkeskustelua; vaikka jumala ei käytä välttämättä sanoja. Jumala käyttää monesti kuvia ja tuntemuksia ja näkyjä. Niin kuin sanoin; pitkälle vääntämisen seurauksena voisin myös väittää että ateistit ovat itserakkaita, koska pitävät itseään niin täydellisinä, etteivät tarvitse jumalaa.theinonen kirjoitti:iDock:
EDIT: millaisia kuvia tai näkyjä jumalasi on itsellesi tuottanut?
-
No esimerkiksi voin saada rukoillessa jonkinnäköisen mielikuvan asiasta, johon siinä tilanteessa "vain tiedän" selityksen. Esimerkiksi rukoillessani johonkin asiaan viisautta ja ratkaisua, minulle saattaa yhtäkkiä valjeta jokin ajatus tai mielikuva, joka onkin sitten se vastaus siihen rukoilemaani pulmaan/asiaan. Näin siis esimerkkinä.nallemaija kirjoitti:En minä pidä itseäni täydellisenä. En missään nimessä. Minussa on paljonkin vikoja ja puutteita ja tiedostan, jos en kaikkia, niin ainakin osan niistä. Ei se ole minulle mikään syy olla tarvitsematta jumalaan/jumaliin. Tämän tarpeen puuttumiseen vaikuttaa perehtyminen tieteeseen (varsinkin luonnontieteisiin), perehtyminen uskontoihin ja itsenäinen ajattelu.iDock kirjoitti:Itserakkautena? Miten? Ateistien on helppo vääntää asiat itserakkaudeksi jos niitä oikein väännetään. Itse asiassa se ei ole yksinkeskustelua; vaikka jumala ei käytä välttämättä sanoja. Jumala käyttää monesti kuvia ja tuntemuksia ja näkyjä. Niin kuin sanoin; pitkälle vääntämisen seurauksena voisin myös väittää että ateistit ovat itserakkaita, koska pitävät itseään niin täydellisinä, etteivät tarvitse jumalaa.theinonen kirjoitti:iDock:
EDIT: millaisia kuvia tai näkyjä jumalasi on itsellesi tuottanut?
Joskus jopa olen saanut rukoillessa näyn tulevasta ja sitten huomaankin: näin siinä sitten kävi.
Esimerkkinä voin mainita sen thaimaan tsunamin. Tsunamia edeltävänä päivänä oli todella painostava ilmapiiri ja tuli olo, että nyt on pakko rukoilla erään sukulaisen puolesta, joka oli siellä tsunamissa. Rukoilin, että hän voisi tulla elävänä takaisin Thaimaasta, koska oli olo, ettei hän välttämättä sieltä elävänä tulisi takaisin.
Seuraavana päivänä sain lukea lehdestä, mitä oli tapahtunut. Ja en ihmetellyt yhtään, miksi minulla oli painostava olo ja olo, että minun tulisi rukoilla sukulaiseni puolesta.
Loppujen lopuksi, sukulaiseni tulikin elävänä takaisin suomeen. Ja hänelle se oli ihmeellinen asia.
- iPhone 12 Pro - 128 Gt
-
Älä viitsi naurattaa...
-
Viesti Kirjoittaja Mikael K. »
En muuten kirjoittanut. Korjaa lainaus oikeaksi eli iDockin kirjoittamaksi kuten tein tässä lainauksessa.Hieno kirjoitti:saakutti että pistää vihaksi tämmönen!iDock kirjoitti: No hyvä ihminen (dong dong! - "koputtaa päätä"), ne teidän yksisarviset ja spagettihirviöt, jne. eivät ole todellisia; tiedätte ne itsekin!Ei mennä pelleilyn puolelle. Yksinkertaisesti: muita jumalia ei oikeasti ole, koska ne eivät ilmaise itseään. Ihan oikeasti, nyt jätetään ne lapselliset spagettihirviöt, jne. kokonaan pois, jooko?
![]()
-
Kyllä minä tiedän, ettei ateistit tällaisia "höpöjuttuja" ymmärrä. Enkä sanonut ennustavani; kerroin omasta silloiseta tunteestani. Teille käsite "suuri ja ihmeellinen jumala" on vieras. Kyllä minä sen tiedän. Kuten sanoin: Jos olisitte itse kristittyjä, tietäisitte mistä on kyse.nallemaija kirjoitti:Ennustit Thaimaan tsunamin?
Älä viitsi naurattaa...
- iPhone 12 Pro - 128 Gt
-
Niin no, ne muiden uskontojen edustajat tietty kuoli sen takia että uskoi väärään jumalaan...
-
Hyvä kun sanoit "salli", luulin jo sinun sanovat "aiheutti".nallemaija kirjoitti:Minkähän takia jumalanne muuten salli moisen katastrofin? Kuoliko siellä jotain 250 000 ihmistä? Joukossa niin kristittyjä kuin muidenkin uskontojen edustajia.
Niin no, ne muiden uskontojen edustajat tietty kuoli sen takia että uskoi väärään jumalaan...
Sitä en minäkään ymmärrä. Vieläkin ihmettelen samaa asiaa. Mutta me ihmiset ei voida aina ymmärtää mitä jumala ajattelee. Toisaalta ilmestyskirja puhuu luonnonmullistuksista ennen maailmanloppua.
Tästäkin asiasta "puin nyrkkiä" taivaaseen; olin niin harmissani tapahtuneesta. Silti sain vastalahjaksi vain rakkautta enkä vihaa
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
- iPhone 12 Pro - 128 Gt
-
Eiköhän se ole kuitenkin mannerlaattojen liikehdintä mikä tällaiset aiheuttaa? Tästä olemme varmasti samaa mieltä?iDock kirjoitti:Hyvä kun sanoit "salli", luulin jo sinun sanovat "aiheutti".nallemaija kirjoitti:Minkähän takia jumalanne muuten salli moisen katastrofin? Kuoliko siellä jotain 250 000 ihmistä? Joukossa niin kristittyjä kuin muidenkin uskontojen edustajia.
Sitä en minäkään ymmärrä. Vieläkin ihmettelen samaa asiaa. Mutta me ihmiset ei voida aina ymmärtää mitä jumala ajattelee. Toisaalta ilmestyskirja puhuu luonnonmullistuksista ennen maailmanloppua.
Tästäkin asiasta "puin nyrkkiä" taivaaseen; olin niin harmissani tapahtuneesta. Silti sain vastalahjaksi vain rakkautta enkä vihaa
Vai maailmanloppu. Oletko sitä mieltä että esim. tuo katastrofi voisi olla merkki käsillä olevasta maailmanlopusta?
-
Ensimmäisestä olen samaa mieltä.nallemaija kirjoitti:Eiköhän se ole kuitenkin mannerlaattojen liikehdintä mikä tällaiset aiheuttaa? Tästä olemme varmasti samaa mieltä?iDock kirjoitti:Hyvä kun sanoit "salli", luulin jo sinun sanovat "aiheutti".nallemaija kirjoitti:Minkähän takia jumalanne muuten salli moisen katastrofin? Kuoliko siellä jotain 250 000 ihmistä? Joukossa niin kristittyjä kuin muidenkin uskontojen edustajia.
Vai maailmanloppu. Oletko sitä mieltä että esim. tuo katastrofi voisi olla merkki käsillä olevasta maailmanlopusta?
No ei välttämättä käsillä olevasta; sitä aikaa ei kukaan tiedä koska se tapahtuu. Joka tapauksessa aikamme maapallolla on rajallinen; kyllähän sen nyt järkikin sanoo (kun ajattelee saastumista, ilmaston lämpenemistä, jne).
- iPhone 12 Pro - 128 Gt
-
Viesti Kirjoittaja theinonen »
Ennustin siis Mika Myllylän kuoleman, vai?
-
Aargh... Miten sinä nyt yhtäkkiä alat puhumaan saastumisesta ja ilmaston lämpenemisestä? Ei, se ei tuota maailmanloppua, vaan aikanaan tähtemme räjähtäminen. Ihmiskunnan tuhon se voi aiheuttaa, mutta ei maailmanloppua, eikä sillä ole mitään tekemistä minkään jumalan kanssa.iDock kirjoitti:Ensimmäisestä olen samaa mieltä.nallemaija kirjoitti:Eiköhän se ole kuitenkin mannerlaattojen liikehdintä mikä tällaiset aiheuttaa? Tästä olemme varmasti samaa mieltä?iDock kirjoitti:Hyvä kun sanoit "salli", luulin jo sinun sanovat "aiheutti".nallemaija kirjoitti:Minkähän takia jumalanne muuten salli moisen katastrofin? Kuoliko siellä jotain 250 000 ihmistä? Joukossa niin kristittyjä kuin muidenkin uskontojen edustajia.
No ei välttämättä käsillä olevasta; sitä aikaa ei kukaan tiedä koska se tapahtuu. Joka tapauksessa aikamme maapallolla on rajallinen; kyllähän sen nyt järkikin sanoo (kun ajattelee saastumista, ilmaston lämpenemistä, jne).
-
Olet profeetta omalla maallasi.theinonen kirjoitti:Minullakin oli töissä tänään painostava ja ahdistava olo, tämä kuitenkin johtui siitä että oli helkkarinmoinen vessahätä. Kotona sitten avasin television, ja sain tietää että Mika Myllylä oli kuollut.
-
En tarkoita fyysistä oloa, vaan henkistä. Kuvailemasi vessahätä on kyllä fyysinen tunnetheinonen kirjoitti:Minullakin oli töissä tänään painostava ja ahdistava olo, tämä kuitenkin johtui siitä että oli helkkarinmoinen vessahätä. Kotona sitten avasin television, ja sain tietää että Mika Myllylä oli kuollut.

- iPhone 12 Pro - 128 Gt
-
No mutta ihminenhän aika hyvin tuhoaa ilmastoa ja luontoa? Luuletko että tämä maailma kaiken järjen mukaan yleensäkään kestää niinkin pitkälle kuin se muutama miljardi ateistivuotta?nallemaija kirjoitti:Aargh... Miten sinä nyt yhtäkkiä alat puhumaan saastumisesta ja ilmaston lämpenemisestä? Ei, se ei tuota maailmanloppua, vaan aikanaan tähtemme räjähtäminen. Ihmiskunnan tuhon se voi aiheuttaa, mutta ei maailmanloppua, eikä sillä ole mitään tekemistä minkään jumalan kanssa.
- iPhone 12 Pro - 128 Gt
-
Varmasti kestää. Siitä ei ole epäilystäkään. Voimme vuorata koko maapallon pinnan muovipusseilla ja puskea ilmakehän tukkoon saastetta eikä se tätä avaruudessa leijailevaa kivimöhkälettä liikuttaisi mihinkään suuntaan. Ihmiskunnan ja suurimman osan muiden eläimien elämästä se tekisi sietämättömän ja kuolisimme sukupuuttoon. Maapallo kuitenkin tuhoutuu vasta kun tähtemme kuolee.iDock kirjoitti:No mutta ihminenhän aika hyvin tuhoaa ilmastoa ja luontoa? Luuletko että tämä maailma kaiken järjen mukaan yleensäkään kestää niinkin pitkälle kuin se muutama miljardi ateistivuotta?nallemaija kirjoitti:Aargh... Miten sinä nyt yhtäkkiä alat puhumaan saastumisesta ja ilmaston lämpenemisestä? Ei, se ei tuota maailmanloppua, vaan aikanaan tähtemme räjähtäminen. Ihmiskunnan tuhon se voi aiheuttaa, mutta ei maailmanloppua, eikä sillä ole mitään tekemistä minkään jumalan kanssa.
Tsunamit tai muu mannerlaattojen liikehdinnästä johtuva toiminta ei muuten johdu millään tavalla ympäristön saastuttamisesta joten miten tämä liittyy aiemmin mainitsemaani?
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka