M.P.T kirjoitti:arttula kirjoitti:M.P.T kirjoitti:
Eli 10€ tuntipalkalla päääset yli 4000€ ansioihin. Jotkut akateemiset itkee, että miten duunari voi päästä tuollaisille palkoille. Se vaatii verta hikeä ja työtä. Sitä akateemiset eivät ole koskaan tehneet. Nalle Wahlroos halusi vapaa-ajan verolle. Tuolla keinoin ei juuri voi verottaa vapaa-ajasta.
Niinkö ??! Varmaan sitten tanssin ruusuilla ja join nektaria päivät pitkät 12 vuotta...
Tämä ei ole henkilökohtaista. Vain purnaus.
Meinaatko, että 12-16h päiviä painava duunari ei ansaitsisi samoja ansiotuloja kuin akateemiset? (nuo laiskat ylipitkiä taukoja pitävät) Insinööri, arkkitehti, toimitusjohtaja yms sukulaiseni jaksavat aina aukoa turpaansa siitä, että olen duunari. Ei paljoa osaa antaa arvoa akateemisille ja kunnioitusta akateemiset ei minulta saa koskaan. Itse en saa tehdä 12-16h päiviä ja siksi en pääse yli 1200€ tileihin enää. Muutenkin tulorajakatto pitäisi saada Suomeen ja sekin voisi olla 1200€ x 4 = 4800€, Kuten maailman viisain mies sanoi, että rikas ei saa3-4krt köyhää enempää tienata. Pitänee katsoa, jos saa työpaikan vaihdettua nyt kuten on neuvottu. Ellei niin otetaan toinen työ rinnalle. Amerikassahan se on jo normaalia ja kohta myös Suomessa.
Eipä ole minun luo tuo yhteiskunnan palkkajärjestelmä, mutta pientä katkeruutta tunsin joskus niitäperuskoulun yläasteella olleita kavereitani kohtaan, jotka eivät menneet lukioon ja edelleen yliopisttoon, vaan lähtievät heti oppisopimuskoulutukseen. Kun valmistuin, heillä oli omakotitalot (velattomat), kesämökit ja veneet. Ei toiki kaikilla. Minulla oli vaan vuosia istuttuna koulun penkillä, ja isot opintolainat. En tiedä, olenko vieläkään saavuttanut noita muutamia kokonaisansioissa. Joskus varmaan saavutan, mutta aikaa siihen vielä menee.
Ihmettelen nuivaa suhtautumistasi akateemisia opintoja suorittaneita kohtaan. Kun selkäsi tulee kipeäksi duunarin duunia tehdessäsi, menet kai mielummin sellaiselle lääkärille, jolla on jotain opintoja takanaan ? Tai, kun tarvitset talon, toivot varmaan, että sen suunnitelleella arkkitehdillä on jotain opintoja takanaan lujuuslaskennasta ?
Kaikkia ammatteja tarvitaan - tai ainakin melkein. Se, mitä kustakin duunista sitten maksetaan, on toinen juttu. Mutta mikäpä sinuakaan estää menemästä yliopistoon, ja hankkimasta sellaista duunia, josta maksetaan hyvin. Jos ei kiinnosta, ei kannata urputtaakaan.