Mikael K. kirjoitti:arisel kirjoitti:Kahvin terveysvaikutuksia käsittääkseni on vähintään kahdenlaisia: mainittujen flavonoidien lisäksi pieni määrä kofeiinia terävöittää ajatusta; piristävä vaikutus lienee kuitenkin se syy, minkä vuoksi kahvia yleensä nautitaan? Vai oliko se syy sittenkin kahvihampaan kolotus...!?
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
Piristävän vaikutuksen lisäksi syynä on varmasti kahvin maku. Se sopii ainakin minulle paremmin kuin tee. Se on jotenkin litkun makuista eivätkä muut aamiaisen ainekset tai muut sovi sen kanssa yhteen. Teestä tulee myös aina mieleen kesäleirin iltapala tai kaverin hehtolitran muki. Se on pakollista siinä missä saunominenkin ja se herättää outoja tunteita. Kahviin liittyvät näiden rahvaanomaisten kokemusten sijaan ylevä konjakin tuoksu ja kultturelli kahvilusikoiden kilinä teatteriesityksen väliajalla.
Mielessä herää kysymys siitä kuinka paljon jotkin kokemukset vaikuttavat makuelämykseen? Muistot saavat aikaan sen, että jokin ruoka tai - kuten tässä - kahvi tai tee herättävät makunsa lisäksi mielikuvia. Ne taas vaikuttavat siihen miltä jokin makuelämys tuntuu tai maistuu. Miellyttävyys tai epämiellyttävyys vaikuttavat siihen voiko kahvia tai teetä nauttia.
Mistähän sanonta kahvihampaan kolotus juontaa juurensa? Se kuulostaa välttämättömältä luonnonvoimalta, jota ei voi väistää.
Teen makuun voi vaikuttaa itse - tekemällä sen kunnolla! Näillä kahdella asialla pääsee jo tavallista kahvilateetä paljon pidemmälle:
vesi pitää kiehauttaa ja kaataa heti teelehtien tai -pussin päälle, kahvinkeittimellä lämmitetty tai kuumavesihanasta laskettu vesi ei siis käy, ja
teen pitää antaa hautua riittävän kauan!
Teen laihuudesta tai mauttomuudesta valittavat eivät todennäköisesti ole edes juoneet teetä, vaan teellä värjättyä vettä...
Usein teeksi väitettyä litkua voisi verrata siihen, että kahvinjuojalle näytettäisiin pikakahvipurkkia, joka laitetaan avaamatta takaisin kaappiin, ja lasketaan sitten likaiseen kuppiin hanasta haaleaa vettä, jota sitten tarjotaan kahvina...
Olenkohan muuten kirjoittanut tästä joskus aikaisemmin..?
Mielikuvilla on varmasti vaikutusta, vaikka se lienee vaikeammin määriteltävissä. Tuosta makujen sopimisesta muiden aamiaistarpeiden kanssa olen tietenkin täysin eri mieltä...
Kahvihampaan kolotuksesta olen kuullut jo lapsena puhuttavan, mutta millä tavalla sanonta on syntynyt, siitä ei mulla ole tietoa. Luonnonvoimasta kyllä on kyse, sillä kofeiiniriippuvuus syntyy herkästi, ja kun riippuvuus on kehitetty, niin kahvia on sitten saatava, muuten tulee vieroitusoireita, kuten päänsärkyä.