Miten olet suorittanut asevelvollisuutesi?
-
Re: Miten olet suorittanut asevelvollisuutesi?
Viesti Kirjoittaja Jone »
-
Viesti Kirjoittaja Jonkkis »
Niin. Kuten myös toisten kunnioittaminen ja suvaitsevaisuus.Jone-51K kirjoitti:Niin joskus ääntä pitää korottaa että viesti menee perille. Siinä vaan on tietty hierarkia mihin suuuntaan "arvoasteikolla" tämä korotus voi tapahtua. Jos tätä ei hallitse niin voin kuvitella helposti että löytää itsensä syytettyjen penkiltä. Sanoisin että elämän perusasioita jotka tulisi osata melko alkumetreillä.
-
Jos sulla oli oikea hätä niin poliisi auttaa varmasti jos on joku oikea häirikkö. Mulla on vaan paha aavistus tästä että oliko tässä nyt 2 mieltä vastakkain?Jonkkis kirjoitti:Niin. Kuten myös toisten kunnioittaminen ja suvaitsevaisuus.Jone-51K kirjoitti:Niin joskus ääntä pitää korottaa että viesti menee perille. Siinä vaan on tietty hierarkia mihin suuuntaan "arvoasteikolla" tämä korotus voi tapahtua. Jos tätä ei hallitse niin voin kuvitella helposti että löytää itsensä syytettyjen penkiltä. Sanoisin että elämän perusasioita jotka tulisi osata melko alkumetreillä.
-
Ei. Oli ihan oikeasti häirikkö. Eivät laittaneet poliisia tulemaan, kun matkaa sinne olisi tullut aika runsaasti, ku landella ollaan. Yleensä ottaen tulen tuttavien kanssa hyvin toimeen ja ei tule 'tappeluja' mielipiteistä, vaikka kerran olenkin sanonut yhdelle voivittu!Jone-51K kirjoitti:Jos sulla oli oikea hätä niin poliisi auttaa varmasti jos on joku oikea häirikkö. Mulla on vaan paha aavistus tästä että oliko tässä nyt 2 mieltä vastakkain?Jonkkis kirjoitti:Niin. Kuten myös toisten kunnioittaminen ja suvaitsevaisuus.Jone-51K kirjoitti:Niin joskus ääntä pitää korottaa että viesti menee perille. Siinä vaan on tietty hierarkia mihin suuuntaan "arvoasteikolla" tämä korotus voi tapahtua. Jos tätä ei hallitse niin voin kuvitella helposti että löytää itsensä syytettyjen penkiltä. Sanoisin että elämän perusasioita jotka tulisi osata melko alkumetreillä.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Pbman »
Itselläni on sen verran kansalaisaktivistin vikaa että tietyllä tavalla arvostan Jonkkiksen tekoa jos hän noin tekee. Kohtuullisen harmiton teko itselle ja yhteiskunnalle, mutta selkeä kannanotto epäkohtaan. Pieniä suuria tekoja. Sitä joutuu jokainen lähipiirissä ja ennen kaikkea se tuomari miettimään että tää kaveri tekee tuon aivan tahallaan: "Mitään järkeähän ei tuossa vaiheessa ole linnaan mennä, mutta selkeä kannanotto." Ja kun kaikki tapahtuu rauhan hengessä eikä minkkejä maalaillen niin ihan hieno teko. Vielä kun muistaa että tuo vankila on avovankila niin eipä ole edes miehelle itselleen mitenkään rankka juttu käydä pari viikkoa sielläkin.Jone-51K kirjoitti:Voi Jonkkis kulta kun siellä oikeudessa olisi ihan oikeitakin asioita näillä meidän maksamilla verovaroilla käsiteltävänä kun näitä sun spedeilyjäsi. Kuormitat viranomaisia tahallasi ja siksi joku muu saa ihan oikeasti kärsiä takiasi. Koeta löytää löytämääsi epäkohtaan joku järkevä vaikutuskanava äläkä aina valitse sitä vastakarvaa ja vänkäämistä. Voin sanoa että alat olla jo siinä iässä ettei tuosta spedeilystä enää kauaa hyvä heilu..Jonkkis kirjoitti:Tsemppiä sinne! Mä luultavasti kieltäydyn 12kk jälkeen, ku palvelus kestäisi 13kk. Oikeuteen taidetaan mennäjonnemoi kirjoitti:Tonne lapinjärvelle huomenna ois tarkotus lähtee. Jos nyt en satu eksyyn tuolla pääkaupungissa![]()
Kiinnostus:0, vaikka pakkohan se kai sinne on mentävä. Armeijaa ei todellakaan pää kestäis, ja vankilaa en koe kovin hyödylliseks vaihtoehdoks, vaikkakin tässä viimesten viikkojen aikana on tullu kiroiltua, että millä oikeudella mun on _pakko_ suorittaa palvelus. Mun mielestä armeijaan pitäis saada ne jotka sinne oikeasti haluaa mennä, eikä ne jotka sinne ois kyvykkäitä meneen, mitä hyötyä on sotilaasta joka itkee juoksuhaudan pohjalla ku rupee oikeesti viheltään...
http://akl-web.fi/kampanjat/uusi_palvel ... an_kaikkia
Koska siis hassuahan tuo on että säädetään laki joka ei kuitenkaan tule heti voimaan, vaikka voimaantulolle ei estettä olisikana. Tuo on kiusantekoa, ei oikeudessa käyminen.
-
- Ylläpitäjä
Viesti Kirjoittaja amanita »
Apple-käyttäjät ry:n jäsen • http://appleusers.fi/
-
Viesti Kirjoittaja Sarjatuli »
-
Viesti Kirjoittaja KunkkuJ »
Minua hävettää lukea joitakin tässäkin keskustelussa esitettyjä mielipiteitä. Missä on ihmisten moraali, missä vastuun ja velvollisuuden tunto? Suomi tarjoaa kansalaisilleen hyvän terveydenhuollon, hyvän koulupohjan, hyvän sosiaaliturvan, turvallisen elämän, eikö sekään velvoita meitä mihinkään?
-
Kukkuluuruu! Galaksi kutsuu, missä on moraali?KunkkuJ kirjoitti:Minun isovanhempani joutuivat jättämään tilansa ja melkein kaiken omaisuutensa Itä-Karjalaan viitisenkymmentä vuotta sitten. Elämä jatkui, kun Suomi säilyi itsenäisenä ja pystyi osoittamaan Karjalan evakoille uuden kodin. Sen itsenäisyyden säilyttäminen vaati monen miehen hengen. Luuletteko, että ne miehet olisivat olleet valmiita siihen, jos olisivat tienneet, millaiseksi pelleilyksi jotkut pistävät asioita, joita ennen pidettiin kansalaisvelvollisuutena?
Minua hävettää lukea joitakin tässäkin keskustelussa esitettyjä mielipiteitä. Missä on ihmisten moraali, missä vastuun ja velvollisuuden tunto? Suomi tarjoaa kansalaisilleen hyvän terveydenhuollon, hyvän koulupohjan, hyvän sosiaaliturvan, turvallisen elämän, eikö sekään velvoita meitä mihinkään?
Lisäisin vielä, että Suomen terveydenhuolto ei ole todellakaan hyvä; vaan Euroopan keskitasoa, ei yhtään parempi. Nyt menee kuitenkin OT
Tai no 'maailman parasta' hänelle, kenen ei tarvitse mennä arvauskeskukseen tai ei ikinä sairastele
-
Näinpä tämä juurikin kiteytyy. Mitään ei olla saavutettu, mikään ei kelpaa eikä riitä. Minun pää ei tätä sulata olipa sen kirjailija jonkkis tai vaikkapa dunkkis.. Ei minun tarvitsekaan.Jonkkis kirjoitti:Kukkuluuruu! Galaksi kutsuu, missä on moraali?KunkkuJ kirjoitti:Minun isovanhempani joutuivat jättämään tilansa ja melkein kaiken omaisuutensa Itä-Karjalaan viitisenkymmentä vuotta sitten. Elämä jatkui, kun Suomi säilyi itsenäisenä ja pystyi osoittamaan Karjalan evakoille uuden kodin. Sen itsenäisyyden säilyttäminen vaati monen miehen hengen. Luuletteko, että ne miehet olisivat olleet valmiita siihen, jos olisivat tienneet, millaiseksi pelleilyksi jotkut pistävät asioita, joita ennen pidettiin kansalaisvelvollisuutena?
Lisäisin vielä, että Suomen terveydenhuolto ei ole todellakaan hyvä; vaan Euroopan keskitasoa, ei yhtään parempi. Nyt menee kuitenkin OT.
Tai no 'maailman parasta' hänelle, kenen ei tarvitse mennä arvauskeskukseen tai ei ikinä sairastele.
-
Viesti Kirjoittaja koppa5 »
Jos uudestaan pitäisi lähteä, valitsisin siviilipalveluksen, ja kunhan löydän sopivan raon ajasta itselleni, käyn "kuntouttamassa" itseni sivariksi lapinjärvellä.
Kannatan vapaaehtoista armeijaa.
-
Re:
Viesti Kirjoittaja mmmvuori »
Ei liene noin helppoa. Ensiksi pitäisi varmaan mennä sinne armeijaan, ja lopettaa se sen naisille suodun "harkinta-ajan" (ihme epäkohta muuten sekin) jälkeen. Sen jälkeen, jos kieltäydyt myös sivarista, sinusta tulee Suomen ensimmäinen totaalikieltäytyjänainen.e-mac kirjoitti:Joku naispuolinen varusmies oli takavuosina keskeyttänyt intin ja hakenut siirtoa siviilipalvelukseen. Hänestä tuli sitten Suomen historian ensimmäinen naispuolinen sivari. Kun sen kuulin, julistauduin välittömästi Suomen historian ensimmäiseksi naispuoliseksi totaalikieltäytyjäksi!!! 8)
Itse arvostan totaalikieltäytyjiä suuresti.
Minä ihan oikeasti unohdin kutsuntoihin mennä. Kun vihdoin pääsin naapurikaupungin kutsuntoihin, ohjasivat koppalakit minut sotkun kautta sivariin kun sanoin että armeijaan tulen jos pääsen lentämään helikopteria tai lentokonetta. Noh, tuskin olisin mennyt siinäkään tapuksessa. Koko tapahtumassa oli kyllä naurussa pitelemistä: Ensin katsottiin menevä toimintapropagandaelokuva intistä, sitten tehtiin se käsittämätön rastiruutuun -testi (jonka sain muuten ekana valmiiksi - kuinka siihen voi oikein tuhlata aikaansa??) - ja lopkusi, ennen p*skantärkeiden kenraalien eteen menoa, lääkärin pakeille. Muistin vasta ottaessani sukat pois, että silloinen tyttöystäväni oli lakannut varpaankynteni kirkkaan punaisiksi pari päivää aiemmin. Läkärillä ei ilmekään värähtänyt - lienee nähnyt kaikenlaista porukkaa aiemmin.
Suoritin koulutusjaksoni Vaasan viimeisessä erässä juosten karkuun paikallisia kaljupäisiä, pilottitakkisia isänmaanystäviä, jotka pesismailoin aseistautuneina halusivat vetää meitä sivarihomoja hippejä turpaan. Siinä varmaan kehittyi kuntokin paremmin kuin monella alokkaalla konsanaan.
Lopulta suoritin palvelukseni Myyrmäen kirjastossa tehden _mielekästä_ työtä, josta itseasiassa urkeni urakin kymmeneksi vuodeksi. Erittäin hyödyllistä, ja kaikenkaikkiaan positiivinen kokemus.
Mielestäni sivarin pituus tulisi lyhentää korkeintaan vuoden mittaiseksi. Yli vuoden kestäessään se saattaa ikävästi lykätä opintoja jopa kahdella vuodella, mikä ei liene kansantaloudellisestikaan erityisen järkevää. Mutta toisaalta, itse heräsin joka aamu omasta sängystä (tai ei toki IHAN joka aamu

Duunareille palkkaa, sotureille palkkaa, opiskelijoille opintotukea ja RIKOLLISILLE linnaa.
PS. ystäväni isoisä sanoi hänelle sotineensa tarpeeksi koko suvun puolesta, mene sinä poika sivariin. Oikea asenne.
-
Tuo veteraanikortti vedetään aina hihasta kun tästä aiheesta puhutaan. Ikävää on että kortin vetävät aina ne jotka eivät sodasta tiedä yhtään mitään, eivät veteraani itse. Veteraanit tietävät mitä sota on ja olen kerran kuullut puheen, jossa tuotiin esille veteraanien näkökulmaa asiasta. He eivät halua että yksikään heidän lapsenlapsistaan joutuisi koskaan kokemaan samoja kauheuksia kuin he. Ei sota ole leikin asia, ei siinä ole mitään hienoa. Uskon veteraanien arvostavan heitä jotka pyrkivät rauhaan ja menevät vaikka vankilaan osoittaakseen että he eivät tule rintamalla sotimaan. Uskon, että veteraanit arvostavat jokaista rauhan puolesta järjestettyä mielenosoitusta ja ihmisiä niiden takana. Sotaa ei tule hyväksyä, sitä tulee vastustaa.KunkkuJ kirjoitti:Minun isovanhempani joutuivat jättämään tilansa ja melkein kaiken omaisuutensa Itä-Karjalaan viitisenkymmentä vuotta sitten. Elämä jatkui, kun Suomi säilyi itsenäisenä ja pystyi osoittamaan Karjalan evakoille uuden kodin. Sen itsenäisyyden säilyttäminen vaati monen miehen hengen. Luuletteko, että ne miehet olisivat olleet valmiita siihen, jos olisivat tienneet, millaiseksi pelleilyksi jotkut pistävät asioita, joita ennen pidettiin kansalaisvelvollisuutena?
Suomessa on erikoinen ilmapiiri. Sodat ovat hienoja ja itsenäisyyspäivänä katsotaan sotaleffoja. Ei muisteta sitä että Suomi kaikki sotansa hävinnyt ja kaupan päälle vielä sodittu omiakin vastaan. Joku tutkija sanoi että ei vastaavaa sotien ihannointia muualla harrasteta. Olen asiasta jutellut erään Moldovalaisen tyypin kanssa, joka osoittautui jonkin sortin diplomaatiksi. Hän oli koulunsa käynyt neuvosto-oppien mukaan, mutta poliittisena päätöksenä muuttanut jenkkeihin ja opiskellut siellä sitten yliopistonsa. Mies tunsi tarkkaan Suomen poliittisen historian ja siinä juteltiin tunti tolkulla Mannerheimista, Kekkosesta ja muista. Hänen näkökulmansa Suomeen oli aivan erilainen kuin meidän. Myöhemmin kun on miehen puheita eri lähteistä tarkistellut niin ymmärsi kuinka suljettu Suomi oli vielä 80-luvulla ja kuinka hurja määrä soopaa meille vieläkin opetetaan omasta historiastamme.
Ja ne puolustusvoimat. Kuinka vaikea ihmisten on ymmärtää että Suomi on Kreikan lisäksi ainoa länsimaa jossa on voimassa pakollinen asevelvollisuus ja jossa jokainen mies sen todellakin suorittaa jossain muodossa. Suomi on Amnestyn mustalla listalla ihmisoikeuksista, koska meillä laitetaan mielipiteensä vuoksi ihmisiä linnaan! Me olemme antiikkia! Ai niin, meillä on pitkä itäraja ja geopoliittinen tilanne on sitä ja tätä. Puolukat! Jos geopolitiikan sijaan katsottaisiin maailman politiikkaa niin nähtäisiin että Suomen puolustusvoimat on erittäin vanhanaikainen ja kaipaisi suurta remonttia.
Se on totta että puolustusvoimilla on tehtävänsä myös niin kotimaan kun ulkomaankin kriisienhallinnassa, mutta siihen ei tarvita miljoonan miehen reserviä. Nokian vettä pystyy jakamaan tai Kosovon rauhaa turvaamaan muutama hassu prosentti nykyisestä miesmäärästä. Silloin heille pystytään järjestämään kunnolliset varusteet ja maksamaan hyvä korvaus.
Se on totta, että jokaisen kansalainen tulisi tietää perusteita niin ensiavusta kuin siitäkin mitä tehdä jos tulee ensimmäisenä liikenneonnettomuuspaikalle. Samassa voidaan sitten näyttää se Duck and cover -filmi. Jonkinlainen kansalaiskasvatus siis olisi varmasti paikallaan. Siviilipalvelusmiehethän käyvät juuri näitä asioita kuukauden ajan Lapinjärvellä.
Mitä tulee omaan kantaani niin olen monesti sanonut että itse en mahdollisen sodan aikana tulisi palvelemaan mitenkään. Minä lähtisin maasta kun tunnelma alkaa kiristymään. Yhdenkään kansalaisvaltion ei tule olla ihmishenkeä tärkeämpi. Valtio on ihmistä varten ei ihminen valtiota varten. Jos läntinen sivistys on niin tyhmä, että se joutuu sotaan omalla maallaan niin minä en ole sitä pelastamassa, se ei ole sen arvoinen.
-
Viesti Kirjoittaja MarQ »
-
Viesti Kirjoittaja Wespa »
Jos tuo pitäisi paikkansa niin ei Suomessa olisi juhlittu viime joulukuussa 90 itsenäistä vuotta..Pbman kirjoitti:Ei muisteta sitä että Suomi kaikki sotansa hävinnyt
MacBook Pro 13" 2,3 GHz i5 | 4 GB | 320 GB | 10.11.0
iPhone 5s | 32 GB | 9.0.2
"Everyone's entitled to my opinion!"
-
-
Viesti Kirjoittaja Fakap »
-
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
1) Sivari
Ei tullut lähdettyä, lähinnä sen pituuden vuoksi.
2) Totaali
Oli pitkään mielessä käydä sivaria se 12 kk ja sitten linnassa loput.
3) C-mies
Osittain ihan oikeista terveydellisistä syistä. Intin määräämä lekuri sellaisen minulle antoikin, mutta pyysi omalääkäriltä vielä lausunnon.
4) B-mies
Omalääkäri korotti B-mieheksi.
5) A-mies
Kutsunnoissa korotettiin A-mieheksi sivulauseella, että minun pyynnöstä voidaan pudottaa ilman suurempia selittelyjä B:ksi
6) 6 kk suunnitelma Niinisalossa
Tarkoitus oli päästä mahdollisimman pian pois
7) Siirto Santahaminaan: Erityistehtäviin pääesikuntaan 9 kk
Kouluttivat sitten koulutustani vastaavaan tehtävään, eli vanhalta titteliltään taistelukenttäkuvaajaksi. Tiedotusmies lukee sotilaspassissa.
8) Satunnaisesti töitä Puolustusvoimille
Alihankkijana tuottanut kuvaus- sekä valaisupalveluita Puolustusvoimien esittelyelokuviin sekä muuhun AV-tuotantoon.
Eli näinkin voi käydä ;)
-
Jos ja kun ajatellaan mitä hyötyä on armeijasta, niin ei voi olla mainitsematta yhtä kaveriani joka oli taksikuski Helsingistä. Armeijan käyneenä ja sitä myöten rauhanturvaajana olleena, työtehtävät muuttuivat ja on nyt Unkarissa Nokialla turvapuolen pomoja.. Niin se elämä heittelee. Mutta, jokainen ottaa armeijan henkilökohtaisesti, enkä minä ole arvostelemaan ketään. Jokaisen mielipide ja vakaumus on tärkeä. Etenkin sellaisten jotka katsovat ja kunnioittavat muitakin kuin itseään.TheKraken kirjoitti:Itsellä meni jotakuinkin näin suunnitelmat:
Eli näinkin voi käydä
P.S. Muokattu sopimattoman sanavalinnan takia.
-
<offtopic>Sarjatuli kirjoitti:Ihmettelen ihmisten kommentteja. Alkuperäinen kysymys on ...Miten olet suorittanut asevelvollisuutesi? Ja ihmiset alkavat retostella sillä kuinka menevät siviilipalvelukseen, kunka ovat suorittanut asepalveluksen siellä ja siellä... sekä on totaali aseistakieltäytyjiä. Luultavasti olen tällä foorumilla ainut joka on nähnyt mitä sota on ja mitä on niiden siviileiden hätä joita sota on koskettanut. En ihannoi sotaa. Siksi olen ollut rauhanturvaajana. Mutta rauhanturvaaminen ei ole ollut aina mahdollista pelkästään sanoilla ja turvautumalla lakiin. Joskus täytyy ottaa ase käteen ja pitää sitä peloitteena. Ihmisellä on outo taipumus hallita toisia ihmisiä. Tottakai olisi ihanne että kaikki eläisivät rauhassa ja aseita ja sotimista ei tarvittaisi. Mutta se ei ole mahdollista. Ei, kun tiedämme ihmisten ajatusmaailman. Toivottavasti kunnioitamme ihmisten mielipiteitä ja ihmisten arvomaailman niin armeijan tarpeellisuudesta kuin siviilipalveluksen ja aseistakieltäytyjienkin kannalta. Me pienenä valtiona olemme pakotettuja turvautumaan tiettyihin asioihin jotka ei miellytä kaikkia. Mutta toivon kaikilta ymmärrystä tässä asiassa.
Se on sellaista. Joku aloitti avautumalla vankilaan menosta niin sitähän tuo lähti. Jos ketjussa mainitaan sivarit ja intti niin voiko se pysyä kokonaan asiassa? =)
Rauhan turvaamisesta: Tulee muistaa että eihän rauhanturvatoiminta ole mitenkään yksiselitteisen hyvää puuhaa. Kansainvälisesti on tunnustettu että siinä on ongelmansa ja osa kritiikistä on aika painavaakin. Mielestäni aina kun on vieraita joukkoja aseiden kanssa maassa niin se on ongelma lakin väriin katsomatta. Suurin juttu lienee se että jos auktoriteetti tulee aseesta kuten lempeä Sarjatuli meille kertoi niin jotain on mennyt väärin. Kyllä se mandaatti pitää tulla jotenkin muuten kuin pyssyn koon mukaan. Toki rauhanturvaamisessa on hyvätkin puolensa, mutta usein tupataan keskusteluissa unohtamaan nuo ongelmat.
Olen itse käynyt esimerkiksi Serbiassa ja kulkenut sieltä Makedonian ja Albanian puolelle 2004 ja nähnyt kalpean aavistuksen sikäläistä elämää sodan jälkimainingeissa esimerkiksi Kosovon alueella. Itselleni jäi aika ristiriitainen kuva kaikesta. Paikallisten suhtautuminen sinibaretteihin ei ollut ihan sitä minkä kuvan puolustusvoimat antaa. Mutta se ei ole tämän ketjun juttuja, joten thats it.
</offtopic>
-
-
Viesti Kirjoittaja vinouma »
Miten niin pelkkä taksikuski?!Sarjatuli kirjoitti: Jos ja kun ajatellaan mitä hyötyä on armeijasta, niin ei voi olla mainitsematta yhtä kaveriani joka oli pelkkä taksikuski Helsingistä.

/V
-
Anteeksi kärjistys. Ei tarkoitukseni ollut halventaa kyseistä ammattia. Mutta tarkoitukseni oli osoittaa kuinka armeijan käyminen voi poikia yllättäviäkin työpaikkoja ja -tilaisuuksia.vinouma kirjoitti:Miten niin pelkkä taksikuski?!Sarjatuli kirjoitti: Jos ja kun ajatellaan mitä hyötyä on armeijasta, niin ei voi olla mainitsematta yhtä kaveriani joka oli pelkkä taksikuski Helsingistä.![]()
/V
-
Viesti Kirjoittaja Lihapipo »
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka