Taisin minä ainakin jotain tuon tyylistä sanoa arvaten, että joku tähän puuttuu. Täytyy myöntää että hieman tarkoitushakuisesti ja kyllähän sen syötin joku nappasi =) Mutta eikös tuo asetelma ole aika erikoinen?TheKraken kirjoitti:Eipä itsellä nyt hirveämmin tähän aiheeseen sanottavaa, mutta pisti silmään kun tuolla joku laukaisi, että tämän foorumin väestä valtaosa on kristittyjä.
Voisin väittää, että tämä ei pidä paikkaansa. Valtaosa on minun veikkauksen mukaan tapakristittyjä, jotka ei käy kirkossa, ei rukoile, ei usko, mutta ei jaksa kirkosta erotakaan. Vaikka he teknisesti kristittyjä tällöin tilastotieteen silmissä ovat, niin on hieman harhaanjohtavaa että heitä sellaisiksi kutsutaan.
Veikkaan, että valtaosa myös ei a) tiedä koko symbolin merkitystä tai b) kiinnosta pätkääkään koko asia, kuten ei uskonasiat muutenkaan.
Älä kuulu SETAan jos homot ei kiinnosta. Miksi liittyisit Animaliaan jos ei ole eläinten oikeuksista huolissaan? Miksi Tapparan mies kuuluisi Ilveksen fanijengiin? Aika selviä asioita. Miksi sitten kuulut tai jopa varta vasten liityt kirkkoon jos ei uskonto nappaa? Koska et ole tarpeeksi suoraselkäinen sanoaksesi mummolle ja vaarille että teitä on kuule huijattu. Vai kenties sen takia että haluat olla jollekin lapselle kristillisen elämän esikuva ja opettaja? Aiotko hoitaa tehtäväsi? Vai liitytkö sen takia että ei ole pokkaa sanoa tulevalle morsiammelle ja hänen suvulleen että häät on sitten kaupungin kanslistin luona. Olet varmasti helkatin ylpeä itsestäsi. Ei mitään arvoja ei mitään kunniaa. Jos et ole rehellinen edes itsellesi niin kuinka voisit olla sitä muille? Olen joskus miettinyt että miltää tuntuu kuunnella papin aamen alttarilla jos ei pätkääkään usko siihen? On varmaan vapautunut ja rehellinen olo!
En siis ymmärrä lainkaan tätä tapakristillisyyttä. Kovana ollaan kieltämässä Jumala ja sanomassa että juu ihan tavan vuoksi joulukirkossa käydään. Kiva käydä vähän laulamassa kunniaa Jumalalle kun siitä tulee niin jouluinen olo. Yeah right! Ihminen kaipaa Jumalaa. Hän kuuluu kirkkoon ja maksaa jopa siitä koska ei halua erotakaan. Suomen gallupille vastataan että uskotaan jonkinlaiseen jumalaan ja hädän hetkellä saatetaan myös rukoilla. Näin vastaa muistaakseni yli puolet suomalaisista. Tapakristillisyys on vain sana jonka taakse on hyvä piiloutua. Ei tarvitse kuulua hihhuleihin, mutta saa lapselleen ja avioliitolleen siunauksen vaikka ei ehkä aktiivisesti haekaan. Se on turvallista.
Ei porukka turhaan kuulu kirkkoon. Kyllä uskonnolla on Suomessa kuten kaikkialla Euroopassa valtavan suuri merkitys ihmisille. Se on suuri siunaus sanon minä.
Kun ihminen kuuluu animaliaan niin hän on eläinten ystävä. Kun hän kuuluu kirkkoon hän on kristitty. Helppoa ja yksinkertaista. Jos et halua kuulua kerhoon niin eroa, turha valittaa jäsenyydestä jos itse vapaaehtoisesti kuulutaan klubiin.