![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
Käytätkö kitka- vai nastarenkaita?
-
- Viestit: 2725
- Liittynyt: 14.3.2006 klo 9.23
- Paikkakunta: Espoo
Re: Käytätkö kitka- vai nastarenkaita?
Viesti Kirjoittaja Aries »
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
-
- Viestit: 21480
- Liittynyt: 27.11.2005 klo 22.21
Re: Käytätkö kitka- vai nastarenkaita?
Viesti Kirjoittaja arisel »
Lare kirjoitti:Itse vaihdoin nastat sunnuntaina. Meno on sellaista "huojuvaa", ihan kuin auto olisi hyytelöä. Siihen tottuu.
Joissakin automalleissa talvirenkaiden täyttöohje on pari-kolme kymmenystä suurempi paine kuin kesärenkaissa. Ja ne huoltoasemien painemittarit eivät välttämättä näytä oikein...KunkkuJ kirjoitti:Kyllä se vaan kesärenkaaseen verrattuna huojuvaa on meno talvirenkailla, etenkin nastarenkailla. Siitä se sitten alkaa tasoittumaan kumin kulumisen ja kovettumisen myötä. Kompromissejahan ne ovat. Jäykempi ja kovempi rengas olisi tukevampi, mutta sen pito liukkaalla heikompi.
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
Kannattaa ehkä verrata juuri tarkistettuja paineita jollain toisella mittarilla.
-
- Viestit: 28342
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 12.07
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Käytätkö kitka- vai nastarenkaita?
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Itsellä on tuon takia aina (TM testivoittaja) digitaalinen rengaspainemittari aina autossa mukana.arisel kirjoitti:Kannattaa ehkä verrata juuri tarkistettuja paineita jollain toisella mittarilla.
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
-
- Viestit: 14641
- Liittynyt: 23.6.2007 klo 15.13
- Paikkakunta: Luumäki
Re: Käytätkö kitka- vai nastarenkaita?
Viesti Kirjoittaja KunkkuJ »
-
- Viestit: 28342
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 12.07
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Käytätkö kitka- vai nastarenkaita?
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
-
- Viestit: 8105
- Liittynyt: 24.8.2005 klo 20.36
Re: Käytätkö kitka- vai nastarenkaita?
Viesti Kirjoittaja Lare »
Nykyiset ovat Nokialaiset. Käsittääkseni talvirenkaan "rungonkin" tulee antaa hieman periksi paremman pidon saavuttamiseksi. Kohta on uusien osto edessä (kunhan sesonki on ohi), pitää tutkia "kirjallisuutta" aiheen tiimoilta, eli TM:n testi. Itsellä ei ihan samat kriteerit, kuin lehden painotuskertoimet, mutta tiedot löytyvät kun vähän penkoo.Mikael K. kirjoitti:Mitkä renkaat sinulla on autossasi? Voisiko huojunta johtua siitä, että rengasmalli on autoosi sopimaton? Muistan lukeneeni jostakin tällaisista ongelmista. Minulla on uudet Michelinit. Mallia en muista. Ne ovat jopa tukevammat kuin auton mukana vakiona tulleet kesärenkaat.Lare kirjoitti:Meno on sellaista "huojuvaa", ihan kuin auto olisi hyytelöä. Siihen tottuu.
Paineet ovat auton taulukonmukaiset, mutta voihan sitä kokeilla kovempiakin paineita. Joillekin profiileille paine on sama talvi- ja kesärenkaille. Voihan olla että taulukko on Saksalaisten "talvi"renkaiden mukainen.
-
- Viestit: 21480
- Liittynyt: 27.11.2005 klo 22.21
Re: Käytätkö kitka- vai nastarenkaita?
Viesti Kirjoittaja arisel »
Olisiko maahantuojalla hallussaan ratkaisevan tarkka tieto? Täytyy tässä mainita, että nykypäivän Suomen surkeiden asiakaspalvelujen vastapainoksi löytyy oikeasti palveluhaluisia ihmisiä/firmoja, vaikkei olisi mitään ostamassakaan. Autostani hajosi moottori, ja vaihtomoottoriasiaa selvitellessäni lähetin nettilomakkeella kyselyn maahantuojalle - kerroin siis haluavani vaihtaa vanhaan autoon käytetyn moottorin, jonka ostaisin ihan muualta kuin kyseiseltä maahantuojalta - seuraavana päivän soi puhelin, ja sain hyviä vastauksia kysymyksiini, ilman minkäänlaista kiirettä tai tuskastumista asiani vähäpätöisyyteen. Kaiken lisäksi sain kehotuksen ottaa tarvittaessa uudelleen yhteyttä. Olin aivan ällistynyt!Lare kirjoitti:Paineet ovat auton taulukonmukaiset, mutta voihan sitä kokeilla kovempiakin paineita. Joillekin profiileille paine on sama talvi- ja kesärenkaille. Voihan olla että taulukko on Saksalaisten "talvi"renkaiden mukainen.
-
- Viestit: 5531
- Liittynyt: 8.3.2005 klo 18.18
- Paikkakunta: Jyväskylä MLK
Re: Käytätkö kitka- vai nastarenkaita?
Viesti Kirjoittaja M.P.T »
En ole kyllä testannut pakettiauton kitkoja, mutta tuskin ne henkilöversiota parempia ovat.
-
- Viestit: 7466
- Liittynyt: 28.5.2004 klo 1.44
Re: Käytätkö kitka- vai nastarenkaita?
Viesti Kirjoittaja tosikko »
En haluaisi olla ärsyttävä, mutta aikoinaan N-kappaletta erinäisiä mittalaitteita työkseni kalibroineena kehottaisin kalibroimaan tuon painemittarin, ennenkuin uskoisin että se tosiaankin näyttää oikein - vaikka kuinka "tmtestivoittajatmsjne" olisikin.kallekilponen kirjoitti:Ostin silloin TM:n vuoden -05 testin aikaan, tuossahan viime vuonna Tuulilasissa oli hieman tuoreempi testi. Tuota nykyistä malliani ei taida enää ole saatavilla...ainakaan missään en muista niitä nähneeni...
![Pettynyt [:/]](./images/smilies/icon_eek.gif)
-
- Viestit: 28342
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 12.07
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Käytätkö kitka- vai nastarenkaita?
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Samantien voisit kertoa että miten? Ensin pitäisi olla siis jokin tapa löytää venttiili josta tulee ulos tismalleen oikea paine, eli pitäisi olla toinen mittari jonka tietää olevan täysin tarkka, mutta mistä sitäkään tietää onko? Ja sitten jos lukema ei ole oikea, tulisi voida jotenkin muuttaa laitteen asetuksia, mikä ei taida kovin helppoa olla, kun laitteessa on tasan yksi nappi ja suljettu kotelo.tosikko kirjoitti:En haluaisi olla ärsyttävä, mutta aikoinaan N-kappaletta erinäisiä mittalaitteita työkseni kalibroineena kehottaisin kalibroimaan tuon painemittarin, ennenkuin uskoisin että se tosiaankin näyttää oikein - vaikka kuinka "tmtestivoittajatmsjne" olisikin.
Sitäpaitsi TM testissä on varmasti ollut useamman laitteen otanta, jolla on selvitetty laitteiden näyttävän oikeita paineita...mitä hyötyä olisi myydä tarkkaa mittalaitetta kuluttajalle, jos se ei ole ennen myyntiä oikein säädetty, ei varmasti voida olettaa, että noita noin vain itse kalibroidaan. Sen verran kyllä luotan tuon testin tuloksiin, että laite varmasti näyttää ainakin lähemmäs sitä "oikeaa" arvoa kuin sattumanvaraisten huoltoasemien mittarit.
Niin ja onhan tuota laitetta kerran tullut rengasliikkeessäkin testattua, kun sattui liikkeen edustaja laitteen huomaamaan ja halusi kokeilla. Ihmettelipä vielä miten tarkasti oikein noin pieni mittari näyttää (verrattuna liikkeen aika todennäköisesti oikein säädettyyn laitteeseen).
![Enkeli [a]](./images/smilies/angel_smile.gif)
-
- Viestit: 307
- Liittynyt: 7.8.2009 klo 18.33
Re: Käytätkö kitka- vai nastarenkaita?
Viesti Kirjoittaja EL5 »
Koska naita harvemmin kuluttajille kaupataan (ja silloinkaan harvemmin kuluttaja niita ostaa) niin itse olen kayny kerran vuodessa kaverin luona vertaamassa omaani hanen kalibroituun, ja sitten vaan korjauskerrointa kehiin kayton aikana. Tuleehan siina heittoja vakisinkin, mutta perus kaytossa aivan riittavan tarkat tulokset saa. Varikolla on taas sitten eri vehkeet kaytossa jos oikeasti mittaillaan paineita (ja lampoja).
-
- Viestit: 307
- Liittynyt: 7.8.2009 klo 18.33
Re: Käytätkö kitka- vai nastarenkaita?
Viesti Kirjoittaja EL5 »
Jos siina mittarissa ei ole kalibrointimahdollisuutta niin sinansa pieni ihme etta se yleensakkaan nayttaa oikein, jos tehdas ei pysty saatamaan sen nayttamaa mitenkaan niin ainoa tapa tuottaa ainoastaan oikein nayttavia mittareita on testata jokainen linjan paassa ja heittaa kaikki vaarin nayttavat roskiin. Sen verran kalliiksi tuo tulee etta on yleensa halvempaa laittaa se kalibrointiruuvi siihen mittariin..kallekilponen kirjoitti:mitä hyötyä olisi myydä tarkkaa mittalaitetta kuluttajalle, jos se ei ole ennen myyntiä oikein säädetty, ei varmasti voida olettaa, että noita noin vain itse kalibroidaan. Sen verran kyllä luotan tuon testin tuloksiin, että laite varmasti näyttää ainakin lähemmäs sitä "oikeaa" arvoa kuin sattumanvaraisten huoltoasemien mittarit.
Ja huomaa etta noista ammattilaismittareiden valmistajista ei taida yksikaan luvata etta kalibrointi pitaa yli kaksi vuotta vaan kehoitetaan viimeistaan kahden vuoden valein kalibroimaan uudestaan, osat naet kuluu jne.
Juu, ei mitenkaan etteiko halvalla voisi hyvaakin tehda jne, mutta kunnolliset materiaalit tuppaavat maksamaan monin kertaisesti verrattuna siihen kalibrointi ruuvviin..
-
- Viestit: 568
- Liittynyt: 20.8.2007 klo 22.02
- Paikkakunta: Espoo
Re: Käytätkö kitka- vai nastarenkaita?
Viesti Kirjoittaja ih »
Vähän kummastuttaa osan kommentit siitä, että ajelee pk-seudun sulilla teillä, jossa nastoille ei ole tarvetta. Vajaa kaksikymmentä vuotta tullut ajettua työmatka kehä kolmosen sisäpuolella ja jäätähän täällä nimenomaan on ja usein. Hauska katsella kitkarenkailijoita esimerkiksi turunväylän liittymässä tuomarilassa, jossa kiihdytyskaista on ylämäkeä ja lähes aina pakkasen tullessa peilijäässä. Saavat kotteronsa aika usein kiihdytettyä tuonne 60km/h nopeuteen, kun ylämäen jälkeen on armollisesti sadan metrin pätkä tasaista. Tiellä ajellaankin sitten satasta, joten kiva sinne muun liikenteen sekaan on sujuvasti siirtyä. Samaan aikaan kerätään taakse jono kanssa-autoilijoita, jotka pakotetaan liittymään liikenteeseen selvällä alinopeudella. Näin saadaan sitten kelpo ruuhka aikaiseksi.
Onhan täällä toki paljon talvia jolloin tiet ovat jatkuvasti märkänä, kun kelit ei pakkasen puolelle mene. Kitkarengas häviää näilä(kin) keleillä nastoille 100-0. Kitkojen pito märällä asfaltilla on aivan olematon. Jos ei usko niin etsii käsiinsä jonkin vertailun ja taulukoista ihmettelemään kaksinkertaisia jarrutusmatkoja märällä pinnalla.
Uudet nastarenkaat ovat myös erittäin hiljaisia. Kitkat ovat uutena hiljaiset, mutta toisena käyttövuotena niiden kumi on jo niin kovaa, että pitävät lähes järjestään kovempaa mekkalaa kuin laadukkaat nastat.
-
- Viestit: 25624
- Liittynyt: 12.1.2008 klo 9.57
Re: Käytätkö kitka- vai nastarenkaita?
Viesti Kirjoittaja hatey »
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
Ja painemittareista, minulla maailman paras ja tarkin. Sellainen yhden euron kynämalli, bilikkateemasta. Siittä tulee tanko ulospäin, joka näyttää onko renkaassa ilmaa. Aina on toiminut, eli näyttänyt renkaassa olevan ilmaa, jos ei kumi ole ollut tyhjä.
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
-
- Viestit: 21480
- Liittynyt: 27.11.2005 klo 22.21
Re: Käytätkö kitka- vai nastarenkaita?
Viesti Kirjoittaja arisel »
Nastarengas antaa parhaan pidon
hs.fi kirjoitti:Testitulosten pohjalta TM toteaa, että pohjoismaisiin olosuhteisiin tarkoitettujen kitkarenkaiden sulan kelin ominaisuuksissa on puutteita. Märällä tiellä pito on heikko ja väistötilanteen ajokäytös vetelä. TM totesi: "Pohjoismaiset alemman nopeusluokan kitkarenkaat eivät ole missään pitoa, turvallisuutta tai ajettavuutta mittaavissa kokeissa nastarenkaita parempia. Eivät edes asfaltilla, mikä saattaa tuntua yllättävältä".
-
- Viestit: 8622
- Liittynyt: 27.7.2007 klo 16.10
Re: Käytätkö kitka- vai nastarenkaita?
Viesti Kirjoittaja Sherukka »
Jep, tuo tukee sitä mitä sanoinkin aikaisemmin eli kitkat ovat paremmat pohjoisessa.arisel kirjoitti:Tekniikan Maailman ja Tuulilasin testeistä Helsingin Sanomien uutinen:
Nastarengas antaa parhaan pidonhs.fi kirjoitti:Testitulosten pohjalta TM toteaa, että pohjoismaisiin olosuhteisiin tarkoitettujen kitkarenkaiden sulan kelin ominaisuuksissa on puutteita. Märällä tiellä pito on heikko ja väistötilanteen ajokäytös vetelä. TM totesi: "Pohjoismaiset alemman nopeusluokan kitkarenkaat eivät ole missään pitoa, turvallisuutta tai ajettavuutta mittaavissa kokeissa nastarenkaita parempia. Eivät edes asfaltilla, mikä saattaa tuntua yllättävältä".
Aja itse silti kitkoilla pääkaupunkiseudulla koska ne voi aikaisemmin vaihtaa alle ja myöhemmin pois sekä pitoa on aina löytynyt ja pulaan ei ole joutunut. Meno on todella paljon mukavampaa ja jos sikaliukas keli yllättää niin eihän siinä rengastyyppi auta jos ajaa kesäkelien mukaan. Järki talviautoiluun niin ei rengastyypillä ole väliä. Itse olen sitä mieltä että ESP yms muut hömpötykset ohjaavat meitä tyhmiä ihmisiä ajamaan liian kovaa kun perstuntumaa ei enää ole, ei nämä tekniset järjestelmät säästä ihmishenkiä paitsi keinotekoisissa tilatuissa tilastoissa.
EDIT: Tärkeää on myös ajaa riittävän uusilla ja hyvillä renkailla.
-
- Viestit: 1047
- Liittynyt: 3.1.2008 klo 15.24
Re: Käytätkö kitka- vai nastarenkaita?
Viesti Kirjoittaja nimenion »
iMac 27" 3,06 GHz ja Lumileopardi
iPhone 4G
-
- Viestit: 21480
- Liittynyt: 27.11.2005 klo 22.21
Re: Käytätkö kitka- vai nastarenkaita?
Viesti Kirjoittaja arisel »
Jaa Suomessa!Sherukka kirjoitti:Järki talviautoiluun niin ei rengastyypillä ole väliä.

Tuota noin...
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
Kahden tytön yli ajettiin suojatiellä Sörnäisissä
Suojatien eteen pysähtyneen auton ohi tyttöjen päälle.
Mopojen nokkakolarissa Raumalla loukkaantui neljä, kaksi vakavasti
Nokkakolari pyörätietunnelissa.
Humalainen kaksikko samalla autolla kahdesti poliisin haaviin
Auto katsastamaton ja verot maksamatta, ensin kortiton kuski 1,48‰, sitten kortillinen 2,30‰.
Näissä uutisissa Kouvolan Sanomat on todellinen aarreaitta:
Kahden auton törmäys Kuusaantien liikenneympyrässä
Nainen arveli kahden auton mahtuvan rinnakkain ympyrään.
Törkeä rattijuopumus Jaalassa
Ojaan peruuttanut kieltäytyi puhaltamasta alkometriin
Henkilöauto törmäsi pakettiauton perään
Auto katkaisi paperitehtaan puominPeräänajaja ei huomannut pysähtymistä
Mies nosti kameratolpan paikaltaan lavanosturilla
Kaverilla pitkä lista kaikenlaista tuohon liittyvää ja vähän muutakin.
-
- Viestit: 8622
- Liittynyt: 27.7.2007 klo 16.10
Re: Käytätkö kitka- vai nastarenkaita?
Viesti Kirjoittaja Sherukka »
-
- Viestit: 21480
- Liittynyt: 27.11.2005 klo 22.21
Re: Käytätkö kitka- vai nastarenkaita?
Viesti Kirjoittaja arisel »
Siis - vastuuttomia on jumalattoman paljon, vaikka suuri osa käyttäytyykin kohtuullisen hyvin; mutta tuohon listaan voisi lisätä häntäkärpäset, jotka luulevat saavansa auton pysähtymään maantiellä viidentoista-kahdenkymmen metrin reagointimatkalla, ja on niitäkin joille riittää satasen vauhdissa kolme metriä. Pahin kohdalleni sattunut on parin metrin päässä takana sadankahdenkympin vauhdissa ohituskaistalla - edessäni toinen auto (turvallisen matkan päässä) ja oikea kaista täynnä...Sherukka kirjoitti:arisel: Pointtisi lienee se ettei autoiluun ylipäätänsä saa järkeä Suomessa? Onneksi kaikki ei tuolla tavalla käyttäydy liikenteessä.
-
- Viestit: 8622
- Liittynyt: 27.7.2007 klo 16.10
Re: Käytätkö kitka- vai nastarenkaita?
Viesti Kirjoittaja Sherukka »
Näin on, ikinä ei voi, eikä pidäkään yrittää, suojella ihmisiä liikaa itseltään tai muilta. Jos sattuu paha tapaus kohdalle niin sitten sattuu, eli rentona voisi liikenteessä aina olla ja kiirettä ei tarvitse ajatella koska sellaista ei oikeasti ole olemassa muuta kuin pääkopassamme. Kaikkea yritetään pakotta meille, pakko-sitä, pakko-tätä, mutta ei siinä loppupelissä kovin paljon mieltä mielestäni ole.arisel kirjoitti:Siis - vastuuttomia on jumalattoman paljon, vaikka suuri osa käyttäytyykin kohtuullisen hyvin; mutta tuohon listaan voisi lisätä häntäkärpäset, jotka luulevat saavansa auton pysähtymään maantiellä viidentoista-kahdenkymmen metrin reagointimatkalla, ja on niitäkin joille riittää satasen vauhdissa kolme metriä. Pahin kohdalleni sattunut on parin metrin päässä takana sadankahdenkympin vauhdissa ohituskaistalla - edessäni toinen auto (turvallisen matkan päässä) ja oikea kaista täynnä...Sherukka kirjoitti:arisel: Pointtisi lienee se ettei autoiluun ylipäätänsä saa järkeä Suomessa? Onneksi kaikki ei tuolla tavalla käyttäydy liikenteessä.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
- Viestit: 9639
- Liittynyt: 10.10.2004 klo 5.05
Re: Käytätkö kitka- vai nastarenkaita?
Viesti Kirjoittaja Mikael K. »
-
- Viestit: 1047
- Liittynyt: 3.1.2008 klo 15.24
Re: Käytätkö kitka- vai nastarenkaita?
Viesti Kirjoittaja nimenion »
Ilmeisesti mikään esimerkeistäsi – törkeitä sinänsä - ei kuitenkaan liittynyt kitka- tai nastarenkaisiin :-/
Mikael K
Kävin Italiassa. Siellä ei juuri hidasteltu.
iMac 27" 3,06 GHz ja Lumileopardi
iPhone 4G
-
- Viestit: 9639
- Liittynyt: 10.10.2004 klo 5.05
Re: Käytätkö kitka- vai nastarenkaita?
Viesti Kirjoittaja Mikael K. »
Ilmeisesti kaikki haluavat olla Italiassa Fangioita.nimenion kirjoitti:
Mikael K
Kävin Italiassa. Siellä ei juuri hidasteltu.
-
- Viestit: 307
- Liittynyt: 7.8.2009 klo 18.33
Re: Käytätkö kitka- vai nastarenkaita?
Viesti Kirjoittaja EL5 »
Itse ymmarsin tuon muistutuksena siita etta se etta itse osaa ja ajaa saantojen mukaan ja ennakoivasti jne jolloin parjaa talvella vaikka kesarenkain, ei tarkoita sita ettei silloin mitaan riskia. Idiootteja riittaa tuolla jotka rikkovat saantoja, ylimittaavat osaamisensa ja tekevat taysin yllattavia liikkeita, harvempi tosin onnistuu rikkomaan fysiikan lakeja joten liike tuppaa jatkumaan tangentin suuntaan kunnes joku toinen voima siihen vaikuttaa. Talloin ei ole kivaa jos vaisto jaa tekematta tai jarrutusmatka olisi pitanyt olla 1m lyhyempi..nimenion kirjoitti:arisel
Ilmeisesti mikään esimerkeistäsi – törkeitä sinänsä - ei kuitenkaan liittynyt kitka- tai nastarenkaisiin :-/
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit