Minulla oli itselläni aito honda monkey nuorena. En muista enää vuosimallia ikävä kyllä. Viritystä ei juuri ollut, ellei kierroksenrajoittimenohitinta lasketa. Nykyiset mopedit on muutenkin niin meluavia, että en ihmettele yhtään nuorison vihaamista. Minuakin ärsyttää se pörinä mikä noista mopista lähtee. Onneksi muutamilla tuntuu nelitahtiset olevan ja tuo minun skootteri minkä lumilinko vaihtokaupassa sain niin siinäkin on nelari. Oikeastaan 2-T mopoille pitäisi vaatia 18v ikä, ettei nuoriso rälläisi niillä.
Kevarit voidaan vielä luokitella mopoihin tai ainakin alle 125kuutioiset. Puhutaan, että nelitahtiset eivät kierrä.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Honda_CB_125
Lainaus wikipediasta "Moottorina CB:ssä on ilmajäähdytteinen, 124-kuutioinen kaksisylinterinen rivimoottori, joka kehittää tehoja jopa 17,5 DIN hv / 11500 rpm. Vielä tänäkin päivänä CB on tehokkain nelitahtipiikki, mitä Suomesta vakiokuntoisena löytyy. Koska CB:ssä on tehoja yli nykyään sallitun 11 kW, täytyy kuristamattomat pyörät käyttää kuristettavana, jotta niitä saisi laillisesti A1-kortilla ajaa"
Moottori: Kaksisylinterinen, ajoviimajäähdytteinen, nelitahtinen rivitwin
Sylinterin mitat (isku*halkaisija): 41 x 44
Puristussuhde: 9,4:1
Venttiilejä/sylinteri: 2
Maksimiteho: 17,5 hv/11 500 rpm
Maksimivääntö: 12 Nm/9000 rpm
- Voin Suositella tuota CB125 hondaa täydellä sydämellä aloittelevalle motoristille.
- Saisikohan tuon CB:n konetta iskettyä aitoon mankiin ja rekisteröityä moottoripyöräksi
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Onhan se kone iso siihen, mutta onhan vw lupoonkin isketty 2.8 VR6 niin miksei tuotakin voisi sitä sovittaa. Miksi tuollainen ratkaisu? Siksi, että voisi talvellakin ajella suht leppoisin mielin risteyksiin tossut maassa.
Tallissa yksi traktori ja Borgward Isabella. Tuvan pöydällä iMac (Mid 2011) Onnellinen Japanilaisesta vaimostaan. Työpaikkoja takana +30kpl. Olin Apple-käyttäjät ry:n jäsen.