Onko sinua piiskattu lapsena?
-
Re: Onko sinua piiskattu lapsena?
Viesti Kirjoittaja theinonen »
Asiasta ei voida syyttää fyysistä kuritusta sillä sitä ei harrasteta, joten asian täytyy olla toisinpäin.
-
Viesti Kirjoittaja nallemaija »
Miten niin ei harrasteta?theinonen kirjoitti:Mistäs semmoinen sitten johtuu, että lapsista ja nuorista on tullut aiempaa väkivaltaisempia ja kiusaaminen on muuttunut koko ajan entistä raaemmaksi touhuksi?
Asiasta ei voida syyttää fyysistä kuritusta sillä sitä ei harrasteta, joten asian täytyy olla toisinpäin.
-
- Ylläpitäjä
Viesti Kirjoittaja amanita »
Viestissäni ei ole laittoman kurituksen kannatuksesta sanaakaan.NeliX4 kirjoitti:Jos Hopeisessa Omenassa jatketaan laittoman kurittamisen kannattamista ylläpidon taholta, kiitän ja jatkan muualla.amanita kirjoitti:Piiskaa saatiin kaikki mukulat tarpeen tullen, normikansalaisia meistä tuli, ymmärrys kurituksen tarpeellisuudestakin kirkastui iän kartuttua. Kyllä lapsi tunnistaa rangaistuksen ja järjettömän väkivallan eron.
Lällyilyn tuloksia alkaa näkyä nykyään liiankin kanssa.
EDIT: Mikäli jäsen NeliX4 vielä sattuu uskaltautumaan foorumille viestiäni lukemaan, saattaa hän huomata, että vastasin täsmällisesti otsikon kysymykseen. Huomioin sen jälkeen nuorison nykytilanteen käyttäytymisen suhteen.
Kuulemiin!
Apple-käyttäjät ry:n jäsen • http://appleusers.fi/
-
Viesti Kirjoittaja Carde »
Soon Amis semmonen juttu että mokaroottoreilla ei saa olla mielipiteitä, ainakaan toisenlaisia kuin jollakin toisella on. Soot siis nyt väkivallankannattaja, taidatkin olla semmonen lapsenpieksäjä homppu jolla ei ole yksityiselämää eikä muutakaan toimintaa hompun ulkopuolella. Eli siis pahoinpiteletkö homppua, mää vaan kysyn?! Onko homppu siis Aman tyttö jota se pieksää huviksensa ohimennessään... hmmm ... ilmankos tää pykiikin joskus, taitaa pykiä samaa tahtia kun ama muksii sitä.amanita kirjoitti:Viestissäni ei ole laittoman kurituksen kannatuksesta sanaakaan.NeliX4 kirjoitti:Jos Hopeisessa Omenassa jatketaan laittoman kurittamisen kannattamista ylläpidon taholta, kiitän ja jatkan muualla.amanita kirjoitti:Piiskaa saatiin kaikki mukulat tarpeen tullen, normikansalaisia meistä tuli, ymmärrys kurituksen tarpeelisuudestakin kirkastui iän kartuttua. Kyllä lapsi tunnistaa rangaistuksen ja järjettömän väkivallan eron.
Lällyilyn tuloksia alkaa näkyä nykyään liiankin kanssa.
EDIT: Mikäli jäsen NeliX4 vielä sattuu uskaltautumaan foorumille viestiäni lukemaan, saattaa hän huomata, että vastasin täsmällisesti otsikon kysymykseen. Huomioin sen jälkeen nuorison nykytilanteen käyttäytymisen suhteen.
Kuulemiin!

-
Viesti Kirjoittaja KunkkuJ »

-
Viesti Kirjoittaja Carde »

-
Viesti Kirjoittaja aaDe »
Ihanko vakavalla naamalla väität, että koulusurmaajista on välitetty ja ymmärretty liikaa? Voi morjens.theinonen kirjoitti:Sitten kun sitä ymmärtämystä on liikaa, on tuloksena näitä koulusurmia sun muuta ei toivottavaa käytöstä.
Intissä aikoinaan sai muistutuksen, että Suomen kansa on monimuotoista, mutta että näin monimuotoistaa...
-
Viesti Kirjoittaja Latvastalaho »
-
Viesti Kirjoittaja PedroK »
Samaa mieltä 100%. Tuolla ne nytkin pomppii päiväkodin katolla, mutta eihän äityleitten kullannuput nyt sellaista voi tehdä. Maanantai aamuisin on kiva viedä oma tytär tarhaan kun kaupungilta on oikein oma siivoaja putsaamassa leikkikenttää näiden hieman vanhempien arjen sankareiden jätöksistä. Tämä aihe karkaa äärimmäisyyksiin mutta edelleenkin luunapin vertaaminen pahoinpitelyyn menee liiallisuuksiin. Itse en ole lastani pahoinpidellyt ja pidän sitä tuomittavana tekona.KunkkuJ kirjoitti:Jos joku haluaa nähdä tutkimustuloksia tästä aiheesta, se on helppoa. Menkää kadulle katsomaan nykynuorisoa. Siellä kasvaa ensimmäinen sukupolvi tämän pullamössölainsäädännön alla.
Minusta on todella huolestuttavaa, kun täällä jotkut eivät osaa erottaa toisistaan lapsen kasvatusta ja pahoinpitelyä. Tuollainen ymmärtämättömyys pelottaa minua. Ei kukaan pahoinpitele pientä ihmistä, jota rakastaa, joka on hänelle tärkeintä maailmassa, kuten oma lapsi kuuluu olla jokaiselle vanhemmalle. Luunapilla tai tukistamisella ei ole mitään tekemistä pahoinpitelyn kanssa.
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Minusta tää ajattelu, että kaiken voi selittää lapsuuden tapahtumilla tai edes vanhempien antamilla esimerkeillä, on lähinnä huvittava. Itse olen valinnut, mikä on minusta oikein ja mikä väärin. Ja sen mukaan yrittänyt elänyt. Jos homma menee poskelleen, syy on minun eikä mun vanhempien tai isosiskon.
-
Viesti Kirjoittaja Lihapipo »
Tällaisistakin asioista keskusteltaessa on hyvä muistaa, että kaikenlainen hysteria, mustavalkoistaminen ja asioiden paisuttelu on nykyään kovassa huudossa. Voidaan puhua jopa ihan muoti-ilmiöstä. Välillä vaikuttaa siltä, että se äänekkäin osa kansasta ei erota enää edes harmaasävyjä, vaan aivotoiminta on muuttunut täysin digitaaliseksi. Vaikka kukaan ei koskaan lue iltapäivälehtiä tai seuraa muutenkaan vastaavanlaista mediaa, niin aika iso osa kansasta on jotenkin mystisesti muodostanut mielipiteensä näiden otsikoiden linjausten perusteella. Joku rohkea saattaisi jopa väittää, että nämä mediat suorastaan ruokkivat tällaista mustavalkoista maailmankuvaa, koska se näkee, että sitä kansa kaipaa. Eivät ne "hölmöt lehtimiehet" niin hölmöjä välttämättä olekaan, vai? Minä en sellaista uskalla väittää, toki. Ihan liian vallankumouksellista minun makuuni.
-
Viesti Kirjoittaja mikaw_ »
Niin, olisit tosin saattanut "valita" erilaisia asioita jos olisit syntynyt Wahlroosin perheeseen tai jakomäkeläiseen alkoholistiperheeseen.MacFinn kirjoitti:Minusta tää ajattelu, että kaiken voi selittää lapsuuden tapahtumilla tai edes vanhempien antamilla esimerkeillä, on lähinnä huvittava. Itse olen valinnut, mikä on minusta oikein ja mikä väärin. Ja sen mukaan yrittänyt elänyt. Jos homma menee poskelleen, syy on minun eikä mun vanhempien tai isosiskon.
Mistä ne elämisen mallit ja ajatuskuviot mikä on "oikein" mikä "väärin" tulee? Itse uskon, että ihmisen valinnanmahdollisuuksia liioitellaan rankasti. Ihminen on geeniensä ja ympäristönsä tulos ja ehkä siellä joku pieni tila jää aidoille omille valinnoillekin tilaa, mutta ei nekään tyhjästä synny. Usein asia menee todellisuudessa niin, että ihminen tekee asian X ja sen jälkeen keksii itselleen rationaalisen perusteen miksi teki niin kuin teki.
-
Viesti Kirjoittaja aaDe »
Tämä todistamattomien väätteitten ja loogisen päättelyn mestariteos vakuutti itselleni, että theinonen on trolli... Pahoittelen että olen osallistunut keskusteluun.theinonen kirjoitti:Mistäs semmoinen sitten johtuu, että lapsista ja nuorista on tullut aiempaa väkivaltaisempia ja kiusaaminen on muuttunut koko ajan entistä raaemmaksi touhuksi?
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
No, enpä tiedä. Tein siinä 15-20-vuotiaana valintoja, joita suurin osa mun ympäristössä ei tehnyt.mikaw_ kirjoitti:Niin, olisit tosin saattanut "valita" erilaisia asioita jos olisit syntynyt Wahlroosin perheeseen tai jakomäkeläiseen alkoholistiperheeseen.MacFinn kirjoitti:Minusta tää ajattelu, että kaiken voi selittää lapsuuden tapahtumilla tai edes vanhempien antamilla esimerkeillä, on lähinnä huvittava. Itse olen valinnut, mikä on minusta oikein ja mikä väärin. Ja sen mukaan yrittänyt elänyt. Jos homma menee poskelleen, syy on minun eikä mun vanhempien tai isosiskon.
Mistä ne elämisen mallit ja ajatuskuviot mikä on "oikein" mikä "väärin" tulee? Itse uskon, että ihmisen valinnanmahdollisuuksia liioitellaan rankasti. Ihminen on geeniensä ja ympäristönsä tulos ja ehkä siellä joku pieni tila jää aidoille omille valinnoillekin tilaa, mutta ei nekään tyhjästä synny. Usein asia menee todellisuudessa niin, että ihminen tekee asian X ja sen jälkeen keksii itselleen rationaalisen perusteen miksi teki niin kuin teki.
-
Viesti Kirjoittaja macoon »
-
Viesti Kirjoittaja iDock »
- iPhone 12 Pro - 128 Gt
- iPad Pro 2. gen - 128 Gt - WiFi
-
Viesti Kirjoittaja arttula »
Näinpä juuri. Mutta se, kun ei tunnu menevän kukkahattutädeille kaaliin. Kaikki lapset vaan eivät ole yhtä kilttejä, ja usko puhetta.iDock kirjoitti:On kuritettu - ja kaikki syystä. On tukistettu, annettu luunappeja, kerran selkään, pesty suu saippualla - kaikki kerrat ihan syystä eikä vihapäällä minua kuritettu kertaakaan. Eikä minusta ole tämän kamalampaa tullut, enkä ole vanhemmilleni katkeroitunut. Mielestäni aiheellisen ruumiillisen kurittamisen kieltäminen on yksi typerimmistä asioista, mitä on päätetty. Aina meinaan se puhe ei mene perille.
![Surullinen [:(]](./images/smilies/icon_sad.gif)
Sellaisia, jotka osaavat laskea, ja sellaisia, jotka eivät osaa.
-
Viesti Kirjoittaja nallemaija »
-
Viesti Kirjoittaja Tauvo »
Ympäröivä todellisuus olisi tarjolla. Se ei varmaan kelpaa...nallemaija kirjoitti:Edelleen täällä odotellaan niitä linkkejä tutkimuksiin joissa osoitetaan että ruumillinen kuritus on eduksi lapsen henkiselle ja fyysiselle kasvulle.
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
-
Viesti Kirjoittaja arttula »
Näinpä juuri. Kohtuus kaikessa. Sekä ruumiillisessa kurituksessa, että "vapaassa kasvatuksessa". Jokainen ihimnen on yksilö. Jotkut lapset vaan ovat "helppoja" ja kilttejä, ja uskovat (tarvittaessa) tiukkaa puhetta. Toisiin silä ei ole vaikutusta - kuten minuun lapsena. Mitenköhän olisit, Nallemaijja, selvinnyt minun kasvatuksestani ? Sain kyllä jopa ylimäärin rakkautta, kuria ja läheisyyttä. Mutta silloin tällöin se ei riittänyt, vaan ihan luunappi ja tukistaminen tulivat tarpeeseen.Tauvo kirjoitti:Ympäröivä todellisuus olisi tarjolla. Se ei varmaan kelpaa...nallemaija kirjoitti:Edelleen täällä odotellaan niitä linkkejä tutkimuksiin joissa osoitetaan että ruumillinen kuritus on eduksi lapsen henkiselle ja fyysiselle kasvulle.
Sellaisia, jotka osaavat laskea, ja sellaisia, jotka eivät osaa.
-
Viesti Kirjoittaja iDock »
Nimenomaan.arttula kirjoitti: Näinpä juuri. Kohtuus kaikessa. Sekä ruumiillisessa kurituksessa, että "vapaassa kasvatuksessa". Jokainen ihimnen on yksilö. Jotkut lapset vaan ovat "helppoja" ja kilttejä, ja uskovat (tarvittaessa) tiukkaa puhetta. Toisiin silä ei ole vaikutusta - kuten minuun lapsena. Mitenköhän olisit, Nallemaijja, selvinnyt minun kasvatuksestani ? Sain kyllä jopa ylimäärin rakkautta, kuria ja läheisyyttä. Mutta silloin tällöin se ei riittänyt, vaan ihan luunappi ja tukistaminen tulivat tarpeeseen.
Joillekin lapsille riittää pelkkä puhe, mutta osalle ei riitä. Tiedän esimerkkejä, joissa tenava olisi ansainnut pariin kertaan sopivasti kurittamista, kun meni töhrimään graffiteja ja varastamaan kaupasta. Mutta kun ei vanhemmat voi kurittaa - ja ei - puhe ei mennyt perille. Voisiko jopa väittää, että tällä tavalla valtio saa aikaan yhä enemmän nuorisorikollisia?
Syy: Lainausta pätkäisty
- iPhone 12 Pro - 128 Gt
- iPad Pro 2. gen - 128 Gt - WiFi
-
Viesti Kirjoittaja zuzia »
Itselleni ainakin tuollainen kuri toimi vanhempanakin. Opettaja väänsi korvasta (olin n.15v ja tarkkiksella) kun olin myöhässä koulusta ja kipeää teki. En enää ikinä myöhästynyt koulusta ja monta vuotta sen jälkeenkin aamurutiinit piti ja se mahdollisti mulle mm. sen että sain yläasteen (joka oli yhtä maanalainen paikka mm. koulukiusaamisen vuoksi) jälkeen jatko-opiskelut hoitumaan erittäin kunniallisesti.
Kommentti: lapset ovat henkilöitä ja yksilöitä, kuten joku yllä jo mainitsikin. Ei ole sellaista kasvatusmetodia, joka pätisi kaikkiin erilaisiin lapsiin. Piiska on ihan eri asia kuin väkivalta, sillä se tuntuu ikävältä mutta ei siitä voi tulla vahinkoa tai ruhjeita. Totta sekin, että kipu unohtuu nopeasti. Tuo kuulosti ihan kauheelta tuo "uhkailu ja kiristys". Sillä tavallako lapsi sitten oppii toimimaan yhteiskunnassakin, että saa haluamansa...?
......
iMac early '09 21,5" OS X 10.10.5
-
Viesti Kirjoittaja mmmvuori »
Boldaukset mun. Kyllä mä pienen ja hellän naisen kurittamisen ymmärrän, ei siinä mitään. Vähän tukistusta silloin, luunappia tällöin. Joskus tietty vähän vitsaakin, tietty. Oppiipahan paikkansa maailmassa.iDock kirjoitti: Joillekin vaimoille riittää pelkkä puhe, mutta osalle ei riitä. Tiedän esimerkkejä, joissa vaimo olisi ansainnut pariin kertaan sopivasti kurittamista, kun jätti silittämättä mun paidan ja varastamaan mun lompuukista. Mutta kun ei rakastava aviomies voi kurittaa - ja ei - puhe ei mennyt perille.
päivänkakkara te ootte sairaita. Mun oma lapsi ois vihoviimeinen elävä olento johon käyttäisin väkivaltaa ja jolle tahallani aiheuttaisin kipua. Ja vihoviimeinen olento, jonka haluaisin mua pelkäävän, tai itkevän kivusta jonka mä olisin aiheuttanut. Mä rakastan mun lapsia, ja haluan niitä suojella kivulta ja pelolta.
Naista ei saa kurittaa? Työkavereita ei saa kurittaa? Koiriakaan ei saa kurittaa? Mutta että lasta sitten saa?
V1ttu te ootte sairaita...
-
Viesti Kirjoittaja Lihapipo »
Minä taas kovasti ihmettelen, että millä ilveellä nuo lapset on saatu kasvatettua silloin joskus pimeässä menneisyydessä, kun vanhemmat eivät lukeneet tieteellisiä tutkimuksia aiheesta. Vähän niinkö joku väittäisi, että elämä oli mahdollista ennen kännyköitä ja intternettiä.
-
Viesti Kirjoittaja tk3 »
Edelleen odotetaan. Et varmaan Tauvo itsekaan usko etta tuo argumenttisi olisi kovin vahva.Tauvo kirjoitti:Ympäröivä todellisuus olisi tarjolla. Se ei varmaan kelpaa...nallemaija kirjoitti:Edelleen täällä odotellaan niitä linkkejä tutkimuksiin joissa osoitetaan että ruumillinen kuritus on eduksi lapsen henkiselle ja fyysiselle kasvulle.
Wikipedia, tuo totuuden runsaudensarvi:
"Ruumiillista kuritusta käsittelevä tutkimus voidaan summata lyhyesti: kurituksesta ja väkivallasta on lapselle pelkkää haittaa. Kurituksella ei saavuteta mitään kasvatuksellista hyötyä, ja sen avulla saadaan vain joko silmänpalvontaa tai sokeaa tottelevaisuutta ilman omaa harkintakykyä. Väkivalta traumatisoi, lisää nuoruus- ja aikuisiän aggressiivisuutta, ja haitat ulottuvat aikuisikään saakka"
Tutkimuslahteet loytyvat linkin takaa http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuritus
http://www.apa.org/news/press/releases/ ... nking.aspx
http://www.psychpage.com/family/disc.html
http://medicalxpress.com/news/2012-02-p ... -term.html
Tasta en saa jostain syysta toimivaa linkkia:
http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Tut ... 5249567278
Ja tassa jotain vaihtoehtoja fyysiselle kuritukselle. Ettei unohdu, etteivat valinpitamattomyys ja fyysinen kuritus ole ainoita vaihtoehtoja
http://www.pediatrics.emory.edu/divisio ... ernat.html
t. Kukkahattuseta
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka