MacFinn kirjoitti:Onhan tuo joskus tullut käytyä, panssarijääkäri oli kai nimike, vaikka b-mieshän minä, viallisen lonkkani kanssa.
En vaan voi olla ihmettelemättä tätä: sotimaan en lähde vaikka mikä tulisi. Koskaan et voi tietää mitä se MIKÄ on. Elämässä on arvoja, joita puolustaessaan ihminen on valmis vaikka kuolemaan/tappamaan. Kuten viime aikoina on jatkuvasti nähty.
Ja näitä asioita on jokaisella, joka on rehellinen itselleen. Täysin eri asia on, mitä mieltä kanssaihmiset siitä ovat.
Kannattaa muistaa talvi- ja jatkosota. Ilman veteraaniemme taistelutahtoa emme olisin tässä. Se on varma.
Joku sanoi menevänsä välimerelle jos sota uhkaa. Miksi kuvitteli, että sota ei sinne ulottuisi? Katopas tarkemmin välimeren karttaa, se on muutakin kuin Ranska, Italia ja Espanja. Välimeren rannalla soditaan tänä päivänäkin.
Offtopic, mutta menköön rauhan aatteen puolesta..
Sotaan en lähde ja piste. Mikä se MIKÄ voisi olla? Kyllä minullakin on elämässäni arvoja joiden puolesta olen valmis kuolemaan, mutta ainutkaan ei liity millään tavalla maantieteeseen tai tiettyyn maa plänttiin. Noita arvoja voin vaalia muuallakin. Omaiset? Jokainen tekee omat päätöksensä ja toivon voivana pelastaa rakkaani sodalta pakenemalla sitä heidän kanssaan. Jos ei kelpaa niin minä en voi sille mitään. Suomessa en heidän selviytymiseensä tai itsenäisyyteensä pysty vaikuttamaan mitenkään. Vaimon kanssa on muuten aiheesta puhuttu aika paljon =)
Mitä viime aikoina on nähty? Lontoon pommit? Täällä paikan päällä nuo kokeneena ja uskontoja aika hyvin tuntevana voin sanoa että hullu on hullu ja niitä löytyy joka porukasta. Arvoilla ja itsemurhaiskuilla ei ole mitään tekemistä keskenään. Ei ole kenenkään arvojen mukaista tehdä itsemurhaiskua siviilejä vastaan omassa kotimaassaan.
Emme olisi tässä? Riippuu käsityksestäsi yksilön olemassa olosta ja muusta filosofisesta jargonista. On totta että veteraanit tekivät hienon työn maata puolustaessaan ja siviilipalveluksellani ja sodan vastaisuudellani haluan jatkaa tuota työtä: suomea ei tulevaisuudessa puolusteta aseilla vaan asenteella ja politiikalla!
Kyllä, välimeren rannalla soditaan, mutta mitä tekemistä sillä on minkään kanssa? Jos sota olisi niin laaja että sitä käytäisi koko euroopassa niin EN TODELLAKAAN haluasi olla silloin Suomessa jäämässä ekana isojen maiden jalkoihin. Ja jos ei välimeri riitä niin sitten mennään kauemmaksi =)
Olen kuullut Lapinjärvellä tuon saman kertomuksen veteraanijuhlasta. Sota on hieno juttu kunnes sen kokee ja yksikään veteraani ei halua sotaa uudestaan. Minä teen töitä sen tavoitteen eteen, armeijan käynyt harvemmin.