Repe Ruutikallo kirjoitti:
Oletit ihan oikein. Esimerkiksi minä kannatan sitä että kaikilla lapsilla ja nuorilla olisi riittävät mahdollisuudet lähteä toteuttamaan sitä yksilöllisyyttään. Oikeistolainen ideologia on ainakin toistaiseksi tuottanut muun muassa periytyvää köyhyyttä, mikä on vihoviimeinen tapa edistää yksilöllisyyttä.
Kyllä se periytyvä köyhyys tulee enimmäkseen kotikasvatuksesta. Suomessa mahdollisuuksia on jos niitä vaan käyttää. Rikkaaksi on vaikea päästä pohjalta, mutta köyhyyttä voi välttää.
Mitä tulee lapsilisiin kaikille, idea on nimenomaan tasoittaa saman tulotason perheiden tuloja, lapsettomien ja "lapsellisten" välillä. Hyvä olisi jos lapsia tehtäisiin kaikissa tuloluokissa.
iPratt kirjoitti:Mutta onneksi täällä saa olla monta mieltä, toisin kuin noissa vasemmiston "yksilöllisissä valtiokokeiluissa"
No, en nyt menis hirveesti retostelemaan oikeiston valtiokokeiluilla - vaikka ne onkin olleet ennakkoluulottoman hyvää bissnestä....
No eipä kai; Yhdysvallt taitaa olla kaikkein kauiten pystyssä pysynyt "oikeistolainen valtiokokeilu" - vastapainoksi sitten voi sitten valita vaikka tukun entisiä itäblokin maita, jotka itseään kaikessa kauneudessaan jopa "vasemmistodemokratioiksi" kutsuivat.
Mittareiksi sitten voi valita ihan mitä haluaa itse käyttää.
Minulla ainakin on sellainen ihmeeliinen kuva että kovaasti tuntuvat olevan tyytyväisiä kun saavat vihdoinkin sanoa mielipiteensä ja olla yksilöllisiä. Ennen toki olivat tilastojen mukaan paljon tyytyväisempiä, mutta taisi olla tilastonikkareiden kikkailu niiden "kyselyjen" tulokset.
Toki voihan olla että olen ihan kokonaan väärässä; ehkä kaikki omaisuus pitäisikin ottaa keskushallinnon valtaan; ehkä nuo vasemmisto kokeilut/utopiat jotka esim. entisessä NL:ssä tappoivat moninkertaisesti sen mihin aatu aikaisemmin pystyi olivatkin oikeasti onnistuneita... minä vain en sitä ymmärrä. tai jotain
iPratt kirjoitti:
No hyvin on mennyt suhun propaganda lävitse taitaa se vasemmisto kuitenkin enemmänkin ajaa kaikkia samaan muottiin ja yritä tehdä kaikista "yhtä onnellista luokkaa".
Ei taida olla vaan vielä missään tällä planeetalla onnistunut; suurin osa on kyllä saatu samaan luokkaan, yleensä vaan aika paljon huonompiosaiseen kun mistä aloitettiin, ja siitä onnellisestakin voi olla monta mieltä.
Musta noi Neuvostoliittoviittaukset vois jo pikkuhiljaa haudata puhuttaessa sosiaalidemokraateista. Tai olis pitänyt haudata jo 20 -luvulla Jos jossain päin maailmaa sosiaalidemokraattiinen ihanneyhteiskunta on toteutunut, niin se on enempikin 70 -luvun Ruotsi kuin Neuvostoliitto tai Kiina. Ja kyllähän ne siellä Ruotsissa ihan tyytyväisiä taisivat oloonsa keskimäärin olla. Jopa tasapäistettyinä.
Kirjotin tän vain siksi, että mun näkemyksen mukaan demarit on kuitenkin hakeneet vaikutteensa enempi länsinaapurista kuin itänaapurista, ainakin 70 -luvulta saakka. Ehkä itseasiassa jo aiemminkin.
Mun puolesta vanhainkodit voisi lakkauttaa, tarpeeksi kodinhoitotukea päälle ja tarvittava koulutus omaishoitajille, vaikka työvoimatoimiston kurssien kautta. Sairaalat voisi keskittää palvelemaan tuloskunnossa olevia yksilöitä.
Macchiavelle kirjoitti:Mun puolesta vanhainkodit voisi lakkauttaa, tarpeeksi kodinhoitotukea päälle ja tarvittava koulutus omaishoitajille, vaikka työvoimatoimiston kurssien kautta. Sairaalat voisi keskittää palvelemaan tuloskunnossa olevia yksilöitä.
Sisälläni heräsi demari ja se heiluttaa punalippua. Kotihoidossa ei sinänsä ole mitään vikaa, päinvastoin. Kaikki ei kuitenkaan pysty enää asumaan kotonaan tai ilman pätevää hoitajaa. Säännöllisesti saa lehdestä lukea, kun altzheimerpotilas on lähtenyt omille teilleen ja pahimmassa tapauksessa jäänyt sinne. Omaishoitajilta ei voi odottaa mahdottomia, lääketieteellistä vastuuta heille ei ainakaan voi antaa.
Entä mitä oikein tarkoitat "tuloskuntoisilla yksilöillä"? Maksukykyisiä potilaita? Hoidettavissa olevia potilaita? Yhtä kaikki, sairaalan tehtävä on palvella kaikkia potilaita tasavertaisesti.
Meidän planeettaamme ei ole mikään symbolinen kohtu, me ollaan kaikki suuressa sinisessä limousinessa (Jarkko Laine)
iPratt kirjoitti: taitaa se vasemmisto kuitenkin enemmänkin ajaa kaikkia samaan muottiin ja yritä tehdä kaikista "yhtä onnellista luokkaa".
Ei taida olla vaan vielä missään tällä planeetalla onnistunut; suurin osa on kyllä saatu samaan luokkaan, yleensä vaan aika paljon huonompiosaiseen kun mistä aloitettiin, ja siitä onnellisestakin voi olla monta mieltä.
Nyt taitaa olla politiikan ja historian perustiedot vähän hakusessa. Vilkaistaanpas vaikka lahden taakse Ruotsiin, missä vuosikymmeniä kestänyt demarivalta rakensi maailman korkeimman elintason ja tasa-arvoisimman yhteiskunnan. Ei tarvitse mennä yhtään kauemmaksi, noin lähellä se on.
Neuvostomieliset kommunistit taas ovat nykyään Euroopassa merkityksetön poliittinen voima, joten heidän esittämisensä "vasemmistona" ei ole tästä maailmasta, se on puhdasta ideologista harhaanjohtamista. Ruotsi sen sijaan on kovastikin tätä maailmaa, ja nykyinen oikeistokokeilu näyttääkin siellä olevan jo niin epäsuosittu että se päättyy seuraaviin vaaleihin jolloin...
Ketkä muuten pelastivat Suomen Stalinilta "vaaran vuosina"? Kyllä, juuri demarit jotka estivät kommunisteja valtaamasta ammattiosastoja. Lakkojen kauttahan se neuvostososialismi oli suunniteltu Suomeen tuotavan. Eipä ihme, että demarit olivat Itä-Euroopassa ensimmäisinä ammuttavien listalla. Samoin olisi käynyt Suomessa.
(Hiukan tasoa tähän keskusteluun poliittisista erimielisyyksistä huolimatta, jos saa pyytää. )
Rowan Atkinson on johtanut anglikaanista kirkkoa vuodesta 2002.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
Lare kirjoitti:Kyllä se periytyvä köyhyys tulee enimmäkseen kotikasvatuksesta.
Ja lastenko pitää todella kärsiä siitä koko ikänsä, että heidän vanhempansa ovat syystä tai toisesta enemmän tai vähemmän pudonneet yhteiskunnasta? Ajattele vähän hyvä mies. Lapset ovat täysin avuttomia, he saavat lähes varmasti köyhyyden perinnökseen jos yhteiskunta hyysää vain "hyviä perheitä".
Köyhyyttä periyttävien perheitten muodostumista pitäisi yhteiskunnan keinoin estää ja vaaraan ajautuneita perheitä tehokkaasti tukea, mutta kun yksilön vastuuta korostava ideologia ei moista salli, lapset saavat sitten kärsiä elämän lähtökohtien puuttumisesta koko elämänsä, joka periytyvän köyhyyden tapauksessa "onneksi" ei ole pitkä. Sen verran pitkä kuitenkin useimmilla, että on saatu taas jätettyä se köyhyys lapsille perinnöksi...
iPratt kirjoitti:
Minulla ainakin on sellainen ihmeeliinen kuva että kovaasti tuntuvat olevan tyytyväisiä kun saavat vihdoinkin sanoa mielipiteensä ja olla yksilöllisiä.
Mikseivät sitten sano? Itä-Euroopassa on niin pohjatonta kurjuutta että jopa jakomäkeläinen pudottaisi silmänsä, eikä se sakki äänestä. Surkeat äänestysprosentit kertovat lahjomatonta kieltään siitä millaisina vaikutusmahdollisuudet koetaan. Menes katsomaan paljonko tyytyväisyyttä näet niiltä maaseudun ja hökkelilähiöitten harvahampaisilta naamoilta (jokainen muuten todella yksilöllinen). No, sen verran pitää myöntää että jos tarjoat tupakan niin se naama todennäköisesti levenee hymyyn.
iPratt kirjoitti:
Minulla ainakin on sellainen ihmeeliinen kuva että kovaasti tuntuvat olevan tyytyväisiä kun saavat vihdoinkin sanoa mielipiteensä ja olla yksilöllisiä.
Mikseivät sitten sano? Itä-Euroopassa on niin pohjatonta kurjuutta että jopa jakomäkeläinen pudottaisi silmänsä, eikä se sakki äänestä. Surkeat äänestysprosentit kertovat lahjomatonta kieltään siitä millaisina vaikutusmahdollisuudet koetaan. Menes katsomaan paljonko tyytyväisyyttä näet niiltä maaseudun ja hökkelilähiöitten harvahampaisilta naamoilta (jokainen muuten todella yksilöllinen). No, sen verran pitää myöntää että jos tarjoat tupakan niin se naama todennäköisesti levenee hymyyn.
Ja jos Itä-Eurooppaa pidetään alueena jolla olisi mitään kokemusta sosialismista niin... Lisäksi Yhdysvaltojen (joka ilmeisesti lasketaan "onnistuneeksi" valtiomuodoksi) vastaavat kokeilut E-Amerikassa aiheuttivat inhimillistä kärsimystä jolle Itä-Eurooppaa jäänee toiseksi.
Mutta jos yhdistetään (niin kuin täällä on tehty) suomalainen SDP mitenkään NL:ään niin ollaan kyllä kovasti hakoteillä. Katainenhan itse sen sanoi: SDP & Keskusta ovat neljän vuoden aikana toteuttaneet kaikki kokoomuksen viime vaalien ehdotukset. Nyt kun puolue puhuu "muutoksen" alkaneen niin ei voi kuin nauraa. Kun äänestää kokoomusta, äänestää Bob Helsinkiä - simple as that.
Nyt täytyy ihan yleisesti todeta että jollain muilla taitaa olla mennyt termit sekaisin.
Vasemmisto ja sosialismi joista minä olen puhunut eivät ole sama asia kuin sosiaalidemokraatit. Yhteistä molemmille suuntauksille on siirtää päätäntävalta valtiolle pois yksityiseltä ihmiseltä. Vivahde-eroja kuitenkin löytyy. Tätä mallia kutsutaan yleisesti holhousyhteiskunnaksi, jossa kansalainen otetaan mahdollisimman pian yhteiskunnan haltuun alkaen pakollisista päiväkodeista, valtion johtoiseen koulujärjestelmään ja valtiojohtoiseen työelämään ja vanhainkoteihin. Pääsääntöisesti nykyiset vasemmistopuolueet ovat kuitenkin ymmärtäneet että tämä ei toimi ja siksi on pitänyt muuttaa reaalipolitiikkaa jopa huomattavasti oikealle. Eräässä vaiheessa lähihistoriassa Suomen SDP luokiteltiin jopa enemmän oikealle kuin Suomen Keskusta. Sitten on aina olemassa pieni vasemmisto joka ajaa edelleen sosialismia valtiomuodoksi, mutta jopa tässä porukassa ymmärrettäneen että sen ei enää anneta onneksi toteutua (koirat haukkuu ja karavaani kulkee).
Muutama kuriositeetti:
- SDP ja vasemmisto eivät aikoinaan halunneet hyväksyä minkäänlaista kodinhoidon tukea koska silloin ei oltaisi saatu kaikkia lapsia päiväkoteihin oppimaan "oikeaksi määriteltyjä arvoja". Keskusta onneksi nousi vastarintaan, joten tänään on myös vähempituloisilla mahdollisuus kasvattaa lapsensa omien arvojensa mukaisesti ilman valtion !aivopesua"
- Tiesittekö että peruskoulun ja lukion opintosuunnitelmat eivät perustukaan siihen että oppilaiden pitäisi saada oikeata tietoa; opintosuunnitelmille määritellään tavoitteet jotka perustuvat arvoihin ja aatteisiin mitä puolueet haluavat. Tämä näkyy lähinnä siinä mitä opetetaan, mitä painotetaan ja mitä jätetään opettamatta.
- Edellisellä vaalikaudella Kokoomus oli ajamassa peruspäivärahaan selkeää korotusta jolla oltaisiin taattu perustoimeentulo työttämille. Tämä ei käynyt SDP:lle vaan hanke kaatui SDP vastustukseen. Miksikö: Tämän pelattiin vähentävän ihmisten kiinnostusta kuulua ammattiliittoihin, joiden viimeinen oljenkorsi tuntuu olevan ansiosidonnainen tytöömyyspäiväraha. Vaikuttaa siltä että oikeasti heikon puolella ei taidakaan olla se SDP vaan se ajaakin pääsääntöisesti työväen asemaa.
- Sitten hauska kuriositeetti kunnalispolitiikasta: eräässä kaupungissa keskusta ehdotti kaikkien kunnan määräaikaisten työpaikkojen vakinaistamista. Tämä kaatui SDP vastustaessa ehdotusta. Ihan vaan siksi kun ehdotus ei tullut itseltä eikä siitä olisi siksi saanut meriittiä itselle.
Edellisellä vaalikaudella Kokoomus oli ajamassa peruspäivärahaan selkeää korotusta jolla oltaisiin taattu perustoimeentulo työttämille
Kyllä saa olla jumalisto totine korotusehdotus. Mitäs se peruspäiväraha on jotain 21 euroa kai? kerrotaan se muistaakseni 20 arkipäivällä. Jokainen ymmärtää että toimeentulotuelle mennään. Ja se tarkoittaa sitä, että käytännössä mitkään korotukset ei realisoidu peruspäivärahan saajalla lainkaan, koska peruspäiväraha vähenentään toimeentulotuesta.
Edellisellä vaalikaudella Kokoomus oli ajamassa peruspäivärahaan selkeää korotusta jolla oltaisiin taattu perustoimeentulo työttämille
Kyllä saa olla jumalisto totine korotusehdotus. Mitäs se peruspäiväraha on jotain 21 euroa kai? kerrotaan se muistaakseni 20 arkipäivällä. Jokainen ymmärtää että toimeentulotuelle mennään. Ja se tarkoittaa sitä, että käytännössä mitkään korotukset ei realisoidu peruspäivärahan saajalla lainkaan, koska peruspäiväraha vähenentään toimeentulotuesta.
Olisi myös mukava kuulla, mitä kaikkea muuta tuohon perspäivärahankorotustarjoukseen sisältyi, muistaakseni se oli laajempi paketti. Ilmaisia lounaita kun ei ole, eikä etenkään sellaisia joita kokoomus työttömille tarjoaisi.
Ilmaisia lounaita kun ei ole, eikä etenkään sellaisia joita kokoomus työttömille tarjoaisi.
Samaa tautia on demareissa. Olen noita vaalikoneita kiusannut mielipitelläni ja oman kokemuspohjani mukaisesti asioihin vastaillut, ja aina on demarit ja kokoomus yhdessä pitäneet suvereenisti häntäsijaa (40-50%). Kärkipäässä (80-70%) taasen on keikkunut kepu, vihreät, kristilliset ja perussuomalaiset.
Jamac kirjoitti:Olen noita vaalikoneita kiusannut mielipitelläni ja oman kokemuspohjani mukaisesti asioihin vastaillut, ja aina on demarit ja kokoomus yhdessä pitäneet suvereenisti häntäsijaa (40-50%). Kärkipäässä (80-70%) taasen on keikkunut kepu, vihreät, kristilliset ja perussuomalaiset.
Mulla taas kokkareet pitää ehdottomasti aina perää, ja kärjessä heiluvat vasurit, SKP-kommarit (nimestä huolimatta erottakaa tuo KTP:stä, joka on se viimeinen ryssänlinnake) ja kolmantena demarit. Satunnaisesti jokin kone antaa myös yksittäisiä kepuja, vihreitä, perussuomalaisia ja kristillisiä korkealle. Noissa kysymyksissä ja vastausvaihtoehdoissa on usein paljonkin sanomista, mikä johtaa kärjen osalta oudohkoihin tuloksiin. Monesti jotkin kysymykset ovat niin selvästi asenteellisia eli astian makuisesti johdattelevia, että tekisi mieli hiettää koko kone ikkunasta. Politiikasta tietämättömät eivät tietenkään huomaa tulevansa johdatelluiksi. Turha sanoakaan, että se johdattelu ei suuntaudu vasemmalle...
Vaimoke, joka varsin hyvätuloisena EU:n vastustajana häälyy perssuomalaisten ja kepun välillä, kokeili taannoin erästä vaalikonetta. Kymmenen kärjestä kolme oli merkkiä SKP...
1994 pääsin intistä. Vanhin lapsi oli n. puolen vuoden ikäinen. Menin työkkäriin. Ilmoitin, että otan vastaan mitä tahansa työtä jota tarjolla on. Ei ollut tarjolla (kaukan pohjolassa).
1995 syntyi toinen lapsi, olin ollut vuoden peruspäivärahalla jolla tultiin toimeen. yo-toikkarin lisäksi ei ollut muuta "koulutusta", hain yliopistoon lukeen kieliä, onneksi en päässyt. Hain töitä, elin säästeliäästi, hain töitä jne.
Kaverini kuljetusfirmaan aina soittelin, notta voisko tulla vaikka juttukaveriksi aamuviideltä kuskaamaan rullakkoja kuorma-autoon kun aika käy pitkäksi, kaveri siihen notta "joo....mutta palkkaa en pysty maksamaan, ruoan voin sulle ostaa", minä siihen että; mielelläni tulen. Ja niin tein.
Hain sitten "rekkamieskoulutukseen", ei onnannu, etusijalla oli nämä "vanhemmat, kokeneemmat" = ansiopäivärahaveijarit. Annettiin vielä ymmärtää että "tää on niin kilpailtu ala....ja paljon työttömyyttä yms.". Jonossa oli paljon ukkoja tekeen sitä työtä, KUNHAN vasemmistolaisittain saavat "oikean palkan" siitä työstä. Itte tekiin oman mielenterveyden takia talkootyötä kaverille jotta tuntisi, että saa jotain järkevää tehdä, ilman korvausta. Elin edelleen säästeliäästi, sillä selvisi, ei tarvinnu soskun luukulla käydä.
Sitte pääsin välillä "paskaduuniin", 25 MARKAN tuntipalkalla olin monta viikkoa kemiallisessa pesulassa töissä, pesin kaivosmiesten haalareita. Ei yhtään vituttanu. Sain rahat ku autossa hajos kaasari, ei edelleenkään tarttenu mennä soskuun. Ylimääräsillä rahoilla söin pizzaa vaimon ja lasten kanssa ja join Cokista. Elin silti edelleen säästeliäästi, ei tarvinnu käydä soskussa. Taasen vaihdoin "paskaduunista" toiseen, menin kiinteistöhuoltofirmaan jossa sain traktorilla lakaisusta yms. 15 MARKKAA tunti. Tyydyin siihen. Olipahan töitä, vaikkei ollut omistusasuntoa, ei uutta autoa, ei tietokonetta, ei etelän matkoja. Ei edes mielessä käynyt, että pitäis vaatia kovempaa palkkaa, kun oli niitä "koulutettuja" ansiopäivärahamiehiä jonossa takana. Eikä vituttanut.
Noh, sitten pääsin mieluisaan kouluun. Piti jättää perhe ja käydä opiskelemassa. Nyt sitten opintotuella ja lainalla. Riittihän nuo, kun ei ostanut kaikkee mitä olis halunnut, vanha ooppeliki vielä toimi vaikka oli aika ruosteessa, mut se toimi. Sain töitä myöhemmin (1998) ja muistan vielä tänäkin päivänä sen fiiliksen ku eka, vaatimaton tilinauha tuli postissa: perkule, mä voisin juoda nyt pari kaltsua ja tuulettaa. Eikä vieläkään vituttanut.
Kaikki ne neljä (4) vuotta 1994-1998 menivät aika nopeasti, duunista toiseen, pätkätöinä. Maksoin muuten verojakin, siitä 15 markan tuntipalkasta.....ylimenevä osuus kun oli KELA:lla tiedossa. Sain siis työmarkkinatukea ja vaatimatonta palkkaa samanaikaisesti. Kannatti kuitenkin, ennemmin kuin valittaminen.
Tarinan moraali, jos sellaista on: mieluummin paskaduunia vaatimattomalla palkalla ja töissä, kuin ansiopäivärahalla toisten selkänahalla hyppien. Juuri demareiden ansiota oli esim. se, että aikanaa näillä kuljetusfirmoilla ei ollut mahdollista palkata nuoria töihin kun oli näitä änkyröitä vaatimassa TES-palkkoja yms. Heh....nykyäänhän noista rekkakuskeista on pula.....ja itse naureskelen sille että aika aikaa kutakin.
piedra kirjoitti:Tarinan moraali, jos sellaista on: mieluummin kakka vaatimattomalla palkalla ja töissä, kuin ansiopäivärahalla toisten selkänahalla hyppien. Juuri demareiden ansiota oli esim. se, että aikanaa näillä kuljetusfirmoilla ei ollut mahdollista palkata nuoria töihin kun oli näitä änkyröitä vaatimassa TES-palkkoja yms. Heh....nykyäänhän noista rekkakuskeista on pula.....ja itse naureskelen sille että aika aikaa kutakin.
-Piedra-
Sinulle on seisomaan nousten pakko osoittaa syvää kunnioitusta!!! Lieneekö kaltaisiasi montaakaan? Kaikkea hyvää noin upealle optimistille, omat ongelmat katosivat taivaanrannan taakse kertomustasi lukiessani.
On mahdotonta olla masentunut, jos sinulla on ilmapallo! -Nalle Puh-
piedra kirjoitti:Kaverini kuljetusfirmaan aina soittelin, notta voisko tulla vaikka juttukaveriksi aamuviideltä kuskaamaan rullakkoja kuorma-autoon kun aika käy pitkäksi, kaveri siihen notta "joo....mutta palkkaa en pysty maksamaan, ruoan voin sulle ostaa", minä siihen että; mielelläni tulen. Ja niin tein.
Tiätsä, lukemisen tässä vaiheessa jo tiesin että tämän tarinan lopussa varmasti haukutaan demareita.
piedra kirjoitti:Kaverini kuljetusfirmaan aina soittelin, notta voisko tulla vaikka juttukaveriksi aamuviideltä kuskaamaan rullakkoja kuorma-autoon kun aika käy pitkäksi, kaveri siihen notta "joo....mutta palkkaa en pysty maksamaan, ruoan voin sulle ostaa", minä siihen että; mielelläni tulen. Ja niin tein.
Tiätsä, lukemisen tässä vaiheessa jo tiesin että tämän tarinan lopussa varmasti haukutaan demareita.
Joo. Ne pahuksen demarit eivät hyväksy orjuutta! Eivät lainkaan hiffaa markkinataloutta!
iPratt kirjoitti:Nyt täytyy ihan yleisesti todeta että jollain muilla taitaa olla mennyt termit sekaisin.Vasemmisto ja sosialismi joista minä olen puhunut eivät ole sama asia kuin sosiaalidemokraatit. Yhteistä molemmille suuntauksille on siirtää päätäntävalta valtiolle pois yksityiseltä ihmiseltä. .
Juu, mulle ei ainakaan auennut. Eikä kyllä vieläkään ole termit samallalailla ojennuksessa kuin sulla. Mä en oikein ymmärtänyt, et mitä tässä ny haettiin. Ei puhuttu Demareista, mutta esitettiin muutama kuriositeetti, mitkä kaikki liittyivät Demareihin:
- SDP ja vasemmisto eivät aikoinaan halunneet hyväksyä minkäänlaista kodinhoidon tukea
- Edellisellä vaalikaudella Kokoomus oli ajamassa peruspäivärahaan selkeää korotusta jolla oltaisiin taattu perustoimeentulo työttämille. Tämä ei käynyt SDP:lle vaan hanke kaatui SDP vastustukseen.
- Sitten hauska kuriositeetti kunnalispolitiikasta: eräässä kaupungissa keskusta ehdotti kaikkien kunnan määräaikaisten työpaikkojen vakinaistamista. Tämä kaatui SDP vastustaessa ehdotusta. Ihan vaan siksi kun ehdotus ei tullut itseltä eikä siitä olisi siksi saanut meriittiä itselle.
iPratt kirjoitti:- Tiesittekö että peruskoulun ja lukion opintosuunnitelmat eivät perustukaan siihen että oppilaiden pitäisi saada oikeata tietoa; opintosuunnitelmille määritellään tavoitteet jotka perustuvat arvoihin ja aatteisiin mitä puolueet haluavat. Tämä näkyy lähinnä siinä mitä opetetaan, mitä painotetaan ja mitä jätetään opettamatta.
Eiks sen näin pidä ollakkin? Eiköhän niiden äänestäjien arvot ole aika lähellä sitä mitä johdossa olevien puolueidenkin. Eihän tossa nyt ole mitään epäselvää, noin toimitaan demokratiassa. Jokuhan ne arvovalinnat joka tapauksessa tekee oman maailmankatsomuksensa pohjalta.
iPratt kirjoitti:Nyt täytyy ihan yleisesti todeta että jollain muilla taitaa olla mennyt termit sekaisin.
Vasemmisto ja sosialismi joista minä olen puhunut eivät ole sama asia kuin sosiaalidemokraatit.
Kuule, et sä voi yksipuolisesti mennä muuttamaan käsitteiden vakiintuneita sisältöjä. Sossut ovat Suomessa, Ruotsissa, Saksassa ja muualla vasemmistopuolueita — silloinkin kun jostakin syystä toteuttavat oikeistolaiselta haiskahtavaa politiikkaa, kuten meillä viime vaalikaudella.
Keskustelusta ei tule mitään, ei ainakaan sivistynyttä, jos jotkut tulkitsevat vakiintuneita käsitteitä omilla tavoillaan ja sitten ihmettelevät kun muut ei tajua pysyä perässä.
Jos aikoo käyttää käsitteitä omien tulkintojensa mukaan, tulee heti keskustelun aluksi ilmoittaa, että minä sitten tarkoitan tällä sanalla tätä enkä sitä mitä muut yleensä, ettäs tiedätte.
Hassusti tulee mieleen muinaiset taistolaiset. Hehän olivat omasta mielestään ainoita oikeita vasemmistolaisia.
Toivoisin kyllä, että ruuan alv:tä pudotettaisiin sen verran, että se näkyisi myös hinnoissa, eikä menisi pelkästään kauppiaan taskuun. Ja nyt siis puhutaan ihan oikeasta ruuasta, liha, kasvit, maito, leipä, riisit jne. Ei niinkään sipsejä, karkkeja, limsoja, viinejä ja olutta. Alkoholin verotusta voisi jopa hitusen korottaa, mikäli sillä saataisiin tuo ruuan alvin lasku kustannettua. Varsinkin kasvikset ovat talvella sellaisissa hinnoissa, että meinaa itku tulla, jos haluaa vaikka makaroonilootaan sekoitella tomaatin palasia. Omppujen hinnat sentään pysyvät järkevinä, mikäli ei halua väkisin ostaa luomua kotimaasta (no pun intended).