Juuri tätä tarkoitin, vakavalla naamalla toki ^_______^iPratt kirjoitti:Oletko siis sitä mieltä että jostain asiasta voi jotain tietää vain jos sitä itse tekee.
Tämähän olisi juuri se ideaalitilanne, jota monet toivovat. Tukiaiset ovat aiheuttaneet sen, että motivaatio on jo ajat sitten karannut lähes jokaikiseltä viljelijältä ja tilalliselta - peltotyöstä on tullut paperityötä. On harmillista, että itsenäinen ihminen on ns. alennettu pelkän anojan asemaan ja itse työstä on järki kadonnut. Järjestelmän muuttaminen on / tulee olemaan kyllä todella monimutkaista.tianyl kirjoitti:Sikäli kyllä ymmärrän maataloudesta elävien väitteitä siitä että tukiaiset ovat välttämättömiä niissä hommissa jos niitä meinaa tehdä. Mutta siltikin niistä luopumista pitäisi jotenkin pystyä harkitsemaan.
....
Näkisin oikeudenmukaisempana sellaisen järjestelmän jossa tuottaja saa tuotteistaan sellaisen hinnan että pystyy sillä elämään, kauppa sitten yrittäisi saada hiukan korkeampaa hintaa kuluttajilta jotta saa omat kulunsa peittoon. Luulisi sen olevan motivaation ylläpitämisen kannaltakin parempi järjestelmä?
Oikaisuna sen verran, että itse en ole maanviljelijä, sillä maatilan lapsena olen saanut varsin selkeät ohjeet että ikinä ei saa siihen hommaan alkaa, opiskella pitää mahdollisimman korkeaan virkaan ja mahdollisimman päteväksi. Tiedän samasta taustasta tulevista tutuista melkoisen määrän tapauksia, joita ovat vanhemmat suoraan kieltäneet opiskelemasta esimerkiksi karjataloutta. Nämä asenteet ovat mielestäni hiton surullisia, mutta täysin ymmärrettäviä.