Jamac kirjoitti:Eiköhän siinä tule ihan normaali moottorijarrutus, vähän tehokkaampanakin kai periaatteessa. Miksi tulis jotain muuta.. Avaimiahan ei sammuttamatta virtaa saa poistettua – jos lukko ei ole rikki.
Eikös moottori lähde käymään jos laittaa esim. alamäessä vaihteen sisään ja nostaa kytkintä?
Kokeilin joskus tuota. Sammutin virrat ja otin avaimet pois. Muuten hyvä idea, mutta kun tein ohjausliikkeen niin se jäi vaiheeseen kun rattilukko naksahti päälle. Ei hyvä idea ollenkaan.....
Bass is Like Duct Tape: it Fixes Everything
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
Jamac kirjoitti:Eiköhän siinä tule ihan normaali moottorijarrutus, vähän tehokkaampanakin kai periaatteessa. Miksi tulis jotain muuta.. Avaimiahan ei sammuttamatta virtaa saa poistettua – jos lukko ei ole rikki.
Eikös moottori lähde käymään jos laittaa esim. alamäessä vaihteen sisään ja nostaa kytkintä?
Kyllä ainakin mun käsityksen mukaan.
Sitä kutsutaan ns mäkistartiksi. Hyvin yleinen käynnistyskonsti syksyisin ja talvisin kaasutinautoilla ennen tietokoneohjattuja ruiskuvehkeitä.
Bass is Like Duct Tape: it Fixes Everything
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
Eli siis, jos ottaa avaimet kokonaan pois käy huonosti? Kääntää rattia -> rattilukko menee päälle. Moottorin kierroslukumittari sekoo lopullisesti? Jos jättää virrat päälle moottori lähtee käymään?
Ilmeisesti loppupeleissä auton vuosimallilla yms. on aika paljon merkitystä.
Correct me if I'm wrong. 8)
It's time for your medication, Mr. Brown.™
MacBook Pro i5 2.4GHz 15" Mid-2010, iPhone 6S 64GB Space Grey, iPad 2 16GB WiFi + 3G Black, iPad Pro 9,7" 128GB WiFi + LTE Space Grey,
Niin kun virrat on pois ei se lähde käyntiin vaikka kuinka rukoilisi, ja jos avaimen ottaa pois niin rattilukko napsahtaa päälle. Moottorihan pyörii koko ajan jos on vaihde päällä ja ei polje kytkintä, kun kytkin on pohjassa ei moottori pyöri. Automaatilla kun tuon tekee, niin rikkoo vielä laatikonkin.
Kierroslukumittari ei tee mitään, jos ei ole virtoja päällä, kun se yleensä on sähköinen.
Bass is Like Duct Tape: it Fixes Everything
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
Jos ei ole virta pääällä, niin (bensiinimoottorissa) sytytystulppiin ei tule sähköä joka tekee kipinän joka sytyttää bensan ja joka saa moottorin käymään. Diesel-moottori nyt periaatteessa käy ilman sähköä, kun siinä ei ole sytytystulppia, mutta miten mahtaa olla nykyaikaisten diisseleiden kohdalla käytännössä? Taitaa niissäkin olla elektronista polttoaineenruiskutuksen säätöä ja sen sellaista kai?
Viimeksi muokannut Jamac, 2.12.2011 klo 21.53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jamac kirjoitti:Eiköhän siinä tule ihan normaali moottorijarrutus, vähän tehokkaampanakin kai periaatteessa. Miksi tulis jotain muuta.. Avaimiahan ei sammuttamatta virtaa saa poistettua – jos lukko ei ole rikki.
Eikös moottori lähde käymään jos laittaa esim. alamäessä vaihteen sisään ja nostaa kytkintä?
Kyllä ainakin mun käsityksen mukaan.
Ei jos ei ole virta päällä, ei bensa itsestään moottorissa syty ja käynnistä moottoria.
Jamac kirjoitti:Eiköhän siinä tule ihan normaali moottorijarrutus, vähän tehokkaampanakin kai periaatteessa. Miksi tulis jotain muuta.. Avaimiahan ei sammuttamatta virtaa saa poistettua – jos lukko ei ole rikki.
Eikös moottori lähde käymään jos laittaa esim. alamäessä vaihteen sisään ja nostaa kytkintä?
Kyllä ainakin mun käsityksen mukaan.
Lähtee se.
Kiva käynnistää mopo takaperin työntäen ja ajella sitten takaperin.
^ Nykyautot ei vain oikein tahdo pitää tuosta mäkikäynnistyksessä ellei halua sitten katalysaattoria rikkoa. Hieman myös epäilen toimiiko tuo mikäli auto seissyt pitkään ja akussa ei ole virtaa?
Nykyauto tarvitsee reilusti virtaa käynnistyäkseen. Sytytysjärjestelmän ja bensapumpun lisäksi hinaustilanteessa virtaa voi viedä esim. sähköinen ohjaustehostin, tai joku muu lisälaite, jota ei voi kytkeä pois päältä. Jos auto ei lähde käyntiin starttaamalla, sitä on aivan turha alkaa hinaamaan. Oikea keino on antaa lisävirtaa toisesta autosta, mutta - se toinen auto ei saa olla käynnissä!
"Ennen vanhaan" pidettiin se virtaa antava auto käynnissä, näin saatiin jännite nostettua akun jännitettä korkeammalle. Nykyään tuollainen tilanne voi hyvässä lykyssä rikkoa esimerkiksi auttavan auton ABS-ohjauksen tai jotain muuta yhtä kivaa.
Tämän foorumin Mikael K. ja häntä hännystelevä Kunkku ovat eräänlaisia nykyajan käärmeöljykauppiaita tällä "torilla". Heidän sanomisiaan on kaikilla oikeus kommentoida - Hanttapuli
Joissain nykyautoissa on ihan kielletty apuvirran antaminen, akutkin on nykyään piilotettu niin monen muovipaneelin taa, että se olkaa senkin takia olemaan mission imbossible.
Bass is Like Duct Tape: it Fixes Everything
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
KunkkuJ kirjoitti:
"Ennen vanhaan" pidettiin se virtaa antava auto käynnissä, näin saatiin jännite nostettua akun jännitettä korkeammalle. Nykyään tuollainen tilanne voi hyvässä lykyssä rikkoa esimerkiksi auttavan auton ABS-ohjauksen tai jotain muuta yhtä kivaa.
Hevoismiesten tietotoimisto tietää kertoa, että noita auttavan auton vaurioita voisi ehkäistä pitämällä siellä käynnistyksen aikana mahdollisimman suuri sähkönkulutus päällä esim. istuinlämmittimillä, tuulettimilla jne, jolloin autettavan auton käynnistykseen tarvittava sähköpiikki olisi mahdollisimman pieni suhteessa muuhun kulutukseen. Tiedä häntä, auttaako oikeasti...
Maailmassa on vain kolmenlaisia ihmistyyppejä:
Sellaisia, jotka osaavat laskea, ja sellaisia, jotka eivät osaa.
arttula kirjoitti:Hevoismiesten tietotoimisto tietää kertoa, että noita auttavan auton vaurioita voisi ehkäistä pitämällä siellä käynnistyksen aikana mahdollisimman suuri sähkönkulutus päällä esim. istuinlämmittimillä, tuulettimilla jne, jolloin autettavan auton käynnistykseen tarvittava sähköpiikki olisi mahdollisimman pieni suhteessa muuhun kulutukseen. Tiedä häntä, auttaako oikeasti...
Miksi edes kokeilla, kun riski on tiedossa? Kyllä se toinen auto lähtee käyntiin sillä akun antamalla jännitteellä, jos on lähteäkseen.
Tämän foorumin Mikael K. ja häntä hännystelevä Kunkku ovat eräänlaisia nykyajan käärmeöljykauppiaita tällä "torilla". Heidän sanomisiaan on kaikilla oikeus kommentoida - Hanttapuli
Näin maalaisena sanoisin jotta jos virta avaimen poistaa ja kytkee apukaapelit ja sitten vasta avustava auto käyntiin. Olen nähnyt jossain uudemmassa autossa liittimet erikseen josta apuvirtaa annetaan ulos.
j.helminen kirjoitti:Eikös moottori lähde käymään jos laittaa esim. alamäessä vaihteen sisään ja nostaa kytkintä?
Kyllä siinä pitää olla virratkin päällä.
Vanha vw caddy 1.6 diesel koneella saatiin käyntiin ilman virtaa ja kerran kone ei sammunut vaikka katkaisin virrat. Eli edes akkua ei tarvita, mutta illalla ajaminen voi olla ilkeää.
Tallissa yksi traktori ja Borgward Isabella. Tuvan pöydällä iMac (Mid 2011) Onnellinen Japanilaisesta vaimostaan. Työpaikkoja takana +30kpl. Olin Apple-käyttäjät ry:n jäsen.