Ajoradan suuntakin vaikuttaa vaihtamistarpeeseen - tien kääntyessä vasemmalle vastaantulijan häikäiseminen on epätodennäköisempää kuin oikealle kääntyvällä tiellä; ehkä ihan vaan arkijärjellä ajatellen on ystävällistä vaihtaa silloin kun pitkät näyttäisivät paistavan vastaantulijalle hankalasti?kerabit kirjoitti:Citruuna kirjoitti:Olen ihmetellyt samaa...Minä en aina vaihda, koska pimeässä ei ole hyvä ajaa. Silloin kyllä vastaantulijat räpsyttävät valojaan... Mua ei häikäise moottoritiellä vastaantulevat valot, vastaantulevien kaistat ovat kuitenkin aika kaukana, ja se kohtaamistilanne on nopeasti ohi. Kyllähän tuolla muillakin teillä osa vastaantulijoista alkaa vilkutella valojaan jo kilometrin päässä, mutta on ihan järjetöntä vaihtaa liian aikaisin.iJiiHaa kirjoitti:Miten toimitte moottoritiellä, vaihdatteko pitkät (kaukovalot) pois kun toisella puolen tulee autoja vastaan? Miten autokoulussa ohjeistetaan tämän osalta?
Muistaisin autokoulussa opetettavan notta jos on 2 kaistaa tyhjänä autojen välissä saapi ajaa pitkillä päikseen. Itse ajelen yleensä pitkillä mutta jos toinen vilauttelee niin vaihdan lyhkäsille. Gentlemanni nääs.
Jos omalla väylällä on jotain, joka epäilyttää, niin ilman muuta kannattaa ainakin tarkistaa asia pitämällä hetki pitkiä päällä; toki vauhdin sopeuttaminen näkyvyyteen on aina se tärkein asia; ajoneuvohan tulisi kyetä pysäyttämään näkyvissä olevalla ajoradan osalla... Tosin mutkaisella maantiellä joutuisi aina ylämäen päälle ajamaan melko hiljaa.
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)