KunkkuJ kirjoitti:Oletko ollut yhtään kertaa oikeudessa, jossa olisi käsitelty liikennerikkomusta? Minä olen. Todistajana. Opin sen, että silminnäkijöiden todistukset ovat lähes arvottomia, jos niiden tueksi ei ole jotain mitattavaa faktaa, kuten jarrutusjälkiä. Olen myös keskustellut näistä asioista usein tuttavani kanssa, joka on ollut pitkään liikenneonnettomuustutkijalautakunnan jäsen, Liikkuvan poliisin ylikomisario kun on. Kyllä se vaan on niin, että poliisi ei lähde toimimaan pelkän ilmoituksen ja muutaman silminnäkijän kertoman perusteella, ellei kyseessä ole vakava liikenneonnettomuus. Eli ajatus siitä, että soitetaan poliisille, jos joku on toiminut liikenteessä törkeästi, on aika hyödytön. Kuten aiemmin totesin, ainoastaan tilanne, joka jatkuu ja jossa kaiken aikaa vaarantuu ihmisten henki tai terveys, aiheuttaa poliisin liikkeelle lähdön. Karua, mutta totta.
En ole ollut oikeussalissa muuten kuin yläasteella tutustumiskäynnillä.
Jos silminnäkijöiden puheet on yhtä henkäysten kanssa, olisiko edes kännykameralla kuvatusta videosta mitään hyötyä? Ehkäpä niitä jarrutusjälkiäkin olisi voitut paikasta löytyä näytöksi saakka, mikäli olisi tuoreeltaan tutkittu. Tietenkään niitä ei olisi kukaan tullut katselemaan, koska poliisilla ei ole tuollaiseen aikaa, tiedän sen itsekin. Mutta se taas ei ole minun, sinun tai poliisin vika, vaan asiasta päättävien virkamiesten. Mielestäni poliisilla pitäisi olla resursseja puuttua myös näihin läheltä piti -tilanteisiin, eikä ainoastaan vakaviin onnettomuuksiin. Ja tästähän päästäisiin hyvin poliisin organisaatiouudistukseen ja LiPon lakkauttamiseen ja muihin herkullisiin aiheisiin....
Rekisteröidäänkö muuten hätäkeskuksessa jotenkin puheluiden aiheet? Eli jos sinne tulee vaikkapa useampia ilmoituksia saman auton hölmöilystä, niin näkevätkö tuota jotenkin? Ja jos näkevät, niin alentaako se poliisin puuttumiskynnystä?