adele kirjoitti:Paino on sanoilla ostaminen on mukavaa, vaivatonta ja kohtuuhintaista. Kun kaikki digitaalisen median tuottajat ymmärtävät tuon, niin ongelma on ratkaistu. Ja kuten olen yrittänyt rautalangasta vääntää, koska tuota ei ole ymmärretty, siksi ollaan nykytilanteessa....Tästä päästäänkin itse asiaan, eli tärkeimpään asiaan elämässä, eli siihen että ymmärtää mistä tässä kaikessa on kyse. Monet eivät koskaan ymmärrä. He ovat kuin eskofot, joka vielä kuolinpäivänään ihmettelevät mistä tässä kaikessa on kyse? Kaiken avun ulottumattomissa.
Kyllä, juuri sillä tavalla numeraalimerirosvoutta vastaan tulee taistella, tapahtui se sitten musiikinaavalla tai muotoilun uloapalla. Ongelma on vain siinä, että teikäläisten ymmärrys siitä mikä on kohtuus, on kohtuuton. Ei ole kohtuutta saada suklaarasiaa siitä että teos on katsottu tai kuunneltu 400 000 indiviidiä kertaa.
Ja nimenomaan olen samaa mieltä että tulee ymmärtää mistä tässä on kyse. Lukea teknologian historiaa ja perehtyä digitalosinnin teoriohin Negropontesta Feenbergin kautta Lanieriin ja keskusteluun, jota on käyty muutoksen seurauksista. Sellaisen luotaamisen näen puuttuvan kokonaan puheestasi. Sinä olet tuiki tavallinen netti-intoilija, joka on sortunut johtamaan teknologiasta arvoja, vaikka arvojenhan tulisi ohjata myös teknologiaa. Ja kun et osaa osallistua etkä vastata kysymyksiin, muut eivät ymmärrä "mistä kaikessa on kyse"? Sinä magialisoit ja totemisoit prosesseja, et analysoi mistä on kyse.
jomppa kirjoitti:Julkiseen palveluun? Radiokanavista suurin osa taitaa olla ihan kaupalliseen periaatteeseen perustuvia ja rahoitus tulee mainoksista (aivan kuten ilmais-Spotifyssä). Onko siis artistin kannalta oikeasti eroa, kuuleeko 400 000 ihmistä kappaleen kerran vai 100 000 ihmistä 4 kertaa? Pitäisikö artistin saada ensimmäisessä tapauksessa muutama sentti korvauksia (radiokorvaukset) ja jälkimmäisessä 70 tuhatta euroa (iTunes-korvaukset)?
Kerrotko onko radiossa mielestäsi olennaisia eroja esim. hehkutettuun Nokian Lumian musiikkipalveluun verrattuna (sehän on vain radiokanava siinä missä muutkin radiot)? Nokian maksamista korvauksistahan ei pahemmin ole puhuttu mitään. Pitäisikö sen maksaa euro/soittokerta vai sentti?
Niiin, julkisesti esitettävästä teoksestahan maksetaan Gramex-korvauksia, joilla kaiketi pyritään vähentämään omalta osaltaan myynnin laskun haittaa, vaikka oikeastaan nuo myös mainostavat biisejä, siis saattavat herättää ostohalun. Niiden vertaaminen on-demand -palveluihin, jossa voin kuunnella omasta "radioista or whate everistä" juuri haluamaani teosta silloin kuin haluan, vertautuu lähinnä kappaleen kopion omistamiseen – se ei ole mainos, eikä tilaamatta kaikille esitetty sample vaan real thing – albumi. Miksi minä sen ostaisin, kun sehän on jo tässä. Mutta et kai nyt tosissasi tällaista vertailua tehnyt?
Parturini jos soittaa taustamusiikkina jenkkaradiota ja maksaa siitä Gramexille seitsemän euroa kuussa ei minua vain rebel-calypsoa kuuntelevana innosta muustakaan syystä kuin siitä että käyn siellä kerran kuussa. En tiedä mitään Lumian Radiosta, kerrotko lisää? Onko heillä siis nettiradio? Jos he maksavat nettiradion tapaan 70 e viikossa korvauksia, sitä ei myöskään tule sekoittaa ostamiseen tai OD-kuunteluun. Tietenkään. En minä hotellissakaan kuvittele maksavani Ondemand-elokuvasta 000,2 euroa tai sekoittavani julkisen esittämisen Gramex-korvauksia tekijän päätuloon: teoksen myyntiin.
arisel kirjoitti:
And pirates are thieves.
Voitte saivarrella ja nussia pilkkua miten paljon tahansa, ei asia siitä miksikään muutu.
Juuri näin. Vaikka luvaton käyttö -merirosvous ei ole juridisesti anastamista, sitä voi silti hyvin perustellusti verrata siihen arkikielessä.