Ompa mielenkiintoinen käppyrä:
ja vielä mielenkiintoisempi on sen taustalla oleva sossioekonoominen jakauma:
Maaseutumaisten kuntien asukkaista 60 prosenttia haluaisi kiristää ilmastoa kuormittavan lentämisen verotusta, kun taas pääkaupunkiseudulla vain 42 prosenttia soisi lentämisen kallistuvan.
Yrittäjistä, ammatinharjoittajista ja maanviljelijöistä 58 prosenttia nostaisi lentomatkailun hintaa. Kyseistä ammattiryhmää korkeampi kannatus veronnostolle on vain kotiäitien ja -isien keskuudessa, 63 prosenttia. Koulutusluokista akateemisesti koulutetut kannattavat eniten lentoveroa, 55 prosenttia.
Vasemmistoliiton äänestäjät ovat kaikkein myönteisimpiä lentämisen verottamiselle. Heistä 74 prosenttia soisi veron nousevan. Vihreillä kannatus on 66 prosenttia, keskustalla ja SDP:llä 49 prosenttia ja kokoomuksella 36 prosenttia.
Eli sosialistit, kotiäidit ja -isät, maalaiset, vihreät ja yrittäjät kannattaa eniten. Kaupunkilaiset ja kokoomuslaiset vastustaa eniten, vaikka juuri kokoomus ajaa mielummin kulutuksen kuin työnteon verottamista.
Tosin koko käppyrän kysymyksenasettelu on mielestäni aika outo; lentorahtia ja lentomatkustamista kun verotetaan niin minimaalisen vähän, että käytännössä pitäisi kysyä, että
"pitäisikö lentomatkustamista verottaa?"
Lentoliikenne ei ole mukana Euroopan Unionin päästökaupassa. Lentoliikenteen polttoaineissa ei ole veroja. Arvonlisävero eli alv pitäisi olla yleinen kulutusvero: kv-lennoissa arvonlisäveroa ei ole eli alviprosentti on 0%. Kotimaan lennoilla on henkilökuljetusten 10% arvonlisävero, vrt. elintarvikkeiden arvonlisävero on 14%. Lentämisen edullisuuteen ei uskalleta puoluepolitiikassa puuttua, sillä lentohupien kovempi verottaminen iskee kaikkien puolueiden kannattajiin. Hyvä, että edes julkista keskustelua uskalletaan käydä. Mutta mistähän nuo 7% pienentäisivät, nolla-alvi kotimaan lennoille?
![Pettynyt [:/]](./images/smilies/icon_eek.gif)