Käyttämäsi termi "valheelliset sadut" on aika rankka nimitys raamatun tekstistä. Kuten edelleenkin sanon, et ole voinut todistaa jumalaa (anteeksi jauhaminen) ja raamatun sanomaa vääräksi.JHA kirjoitti:Lapsella on ja pitää olla oikeus kysymyksiin mutta yhtä lailla lapsella tulee olla myös oikeus siihen ettei esimerkiksi kysymyksiin maailman alkuperästä vastata valheellisilla saduilla joilla ei ole mitään tosiallista pohjaa maailmamme ja maailmankaikkeutemme alkuperän kanssa. Mikään näissä mielipiteissä ei ole niin kuvottavaa kuin se että henkisesti vielä täysin puolustuskyvyttömän ja auktoriteettihahmoihin kritiikittömästi suhtautvan lapsen suoranainen kusettaminen nähdään kannatetavana toimintana...Mikael K. kirjoitti:Jyri Komulainen kirjoitti:Uskontokasvatuksen näkeminen väistämättä lapsen oikeuksia loukkaavaksi paljastuu monin tavoin ongelmalliseksi kannaksi. Voisi pikemminkin väittää, että lapsen jättäminen uskonnon suhteen heitteille rikkoo lapsen oikeuksia. Lapsella on oikeus suuriin kysymyksiin Jumalasta, maailman alkuperästä ja elämän tarkoituksesta.
Reseptio 1/08, s. 95
Voin kertoa, että vaikka lapselle annetaan uskonnollinen kasvatus, ei se välttämäträ meinaa, että lapsi "pysyy uskossa". Tiedän tapauksia, jolloin lapsi on päättänyt kääntyä ateistiksi ihan vain kapinoimisesta vanhempia vastaan.
Itsekin olen saanut hengellisen kasvatuksen ja olen miettinyt asioita, kannattaako uskossa pysyä. Olen valinnut jeesuksen seuraamisen henkilökohtaisesti; en usko jumalaan, koska vanhemmat uskovat. Uskon, koska itse henkilökohtaisesti haluan.
En myöskään itse koe sokeasti uskovan kristinuskon asioihin; saan kyseenalaistaa asioita ja pohtia niitä vaikkapa seurakuntani papin kanssa. Senhän takia uusia kirkkokuntia on syntynyt, koska ihmiset ovat kristinuskosta "vähän eri mieltä" keskenään. Mielestäni tämäkin keskustelutopiikki on ollut minulle todella tärkeä kokemus, koska näin olen nähnyt asioihin myös ateistien ja parin kolmen muun uskovan näkökantaa.
Tiivistettynä: vaikka lapsi saa hengellisen kasvatuksen, ei se estä häntä ajattelemasta omilla aivoillaan.