Sivu 201/202

Re: Moottoriöljy-, koskenkorva- ja maitorauhas-topic

Lähetetty: 8.4.2019 klo 6.38
Kirjoittaja hatey
Nuuska1 kirjoitti:
Anghorn kirjoitti:Kyllä se jälkikiristys kannattaa aina tehdä.

Tervehdys

Itselläni tällainen kiristysohjelma - vaihdetaan renkaat - kiristetään - ajetaan esim 30-50km - tarkistetaan - jos yksikin pultti liikahtaa vähänkään niin tarkistetaan taas 50-100km jälkeen - sitten kun ei enää liiku, voidaan olettaa, että ehkäpä ne kait hyvällä säkällä kiinni pysyy . . .

Ylikiristämisessä on sitten omat vaaransa.
En ole koskaan jälkikiristänyt. Vain kaksi kertaa irronnut pyörä, kerran etupyörä alkoi kolisemaan ja hölskymään oli niin löystynyt, mutta oli pultit tallella vielä. Kerran takapyörä siitä oli pultit jo lennelleet jonenkin. En jälkikiristä edelleenkään. Tilastollisesti ihan turhaa. en jaksa vaivautua.

Re: Moottoriöljy-, koskenkorva- ja maitorauhas-topic

Lähetetty: 8.4.2019 klo 6.41
Kirjoittaja Sherukka
Se sääntö on tehty ihan uusia aluvanteita varten ja niitä tilanteita varten jolloin kiristettäessä väliin jää "jotain". Ikinä ei ole jälkikiristys itselläni ollut tarpeellista. Omistan momenttiavaimen jonka olen välillä käynyt kalibroimassa (saan tietää paljonko heittää). En uskalla suositella muuta kuin, että käykää jälkikiristämässä. Teille, jotka käytte rengasliikkeissä: Kannattaa aina tarkistaa ettei yksikään pultti ole jäänyt kiristämättä, tällainen on käynyt liian monelle. Ylikiristystä myös varottava, eri autoissa on erilaiset jengat ja kyllä ne pultiti yleensä pysyvät jos kaikki on tasaisesti on kiristetty.

Re: Moottoriöljy-, koskenkorva- ja maitorauhas-topic

Lähetetty: 8.4.2019 klo 9.38
Kirjoittaja Nuuska1
hatey kirjoitti:
Nuuska1 kirjoitti:
Anghorn kirjoitti:Kyllä se jälkikiristys kannattaa aina tehdä.

Tervehdys

Itselläni tällainen kiristysohjelma - vaihdetaan renkaat - kiristetään - ajetaan esim 30-50km - tarkistetaan - jos yksikin pultti liikahtaa vähänkään niin tarkistetaan taas 50-100km jälkeen - sitten kun ei enää liiku, voidaan olettaa, että ehkäpä ne kait hyvällä säkällä kiinni pysyy . . .

Ylikiristämisessä on sitten omat vaaransa.
En ole koskaan jälkikiristänyt. Vain kaksi kertaa irronnut pyörä, kerran etupyörä alkoi kolisemaan ja hölskymään oli niin löystynyt, mutta oli pultit tallella vielä. Kerran takapyörä siitä oli pultit jo lennelleet jonenkin. En jälkikiristä edelleenkään. Tilastollisesti ihan turhaa. en jaksa vaivautua.

Jäänkin sitten odottelemaan Darwin Awardsin päivityksiä [:D]

Re: Moottoriöljy-, koskenkorva- ja maitorauhas-topic

Lähetetty: 8.4.2019 klo 12.58
Kirjoittaja theinonen
Itse olen yleensä vetänyt pultit niin kireälle, että jälkikiristelyyn ei ole koskaan ollut varsinaista tarvetta.

Kerran tosin auto oli korjaamolla jarrujen laitossa, kun en itse viitsinyt ruveta kerrostalon pihassa niitä ropaamaan ja eivät ilmeisesti olleet kiristäneet samalla tavalla niitä pultteja kuin allekirjoittanut, koska toinen etupyörä lähti moottoritien rampista poistuttaessa irti. Tuon tapauksen jälkeen olen yleensä varmuuden vuoksi kertalleen tarkastanut pulttien kireyden jossain vaiheessa renkaan vaihdon jälkeen.

Re: Moottoriöljy-, koskenkorva- ja maitorauhas-topic

Lähetetty: 8.4.2019 klo 13.23
Kirjoittaja jakovski
Aluvanteissa 12kg momentilla väännän kiinni. Hyvin pysyy.

Re: Moottoriöljy-, koskenkorva- ja maitorauhas-topic

Lähetetty: 12.4.2019 klo 23.57
Kirjoittaja jpsuominen
En ole itsekään koskaan jälkikiristänyt. Pulttimopolla renkaat kiinni ja kun kaikki gummit on vaihdettu niin rullaan auton ulos tallista ja käyn momenttiavaimella kaikki pultit läpi ja tarkistan että ovat siinä 120 nyyttonissa. Koskaan ei ole ongelmia ollut.

Re: Moottoriöljy-, koskenkorva- ja maitorauhas-topic

Lähetetty: 18.8.2019 klo 13.06
Kirjoittaja Peitsamo
VOi hvetan prsrkä :x

Volvon takapään pyöränlaakerin osaa tehdä kuusivuotiaskin, mutta saakeli kaikki pultit totaalisen jumissa. Ei siis irrotusaineiden ja tohottimenkaan jälkeen edes hievahda. Kaiken lisäksi napa on takaa kiinni jollain hemmetin torxeilla [6]

Re: Moottoriöljy-, koskenkorva- ja maitorauhas-topic

Lähetetty: 18.8.2019 klo 21.55
Kirjoittaja Pekonius
Peitsamo kirjoitti:VOi hvetan prsrkä :x

Volvon takapään pyöränlaakerin osaa tehdä kuusivuotiaskin, mutta saakeli kaikki pultit totaalisen jumissa. Ei siis irrotusaineiden ja tohottimenkaan jälkeen edes hievahda. Kaiken lisäksi napa on takaa kiinni jollain hemmetin torxeilla [6]

Pora ja vastakierretappi auttavat! Näillä tuo onnistui omassa Focuksessa.

Re: Moottoriöljy-, koskenkorva- ja maitorauhas-topic

Lähetetty: 18.8.2019 klo 23.41
Kirjoittaja Peitsamo
Onni onnettomuudessa naapurin pajalla oli induktiokuumennin. Muuten oli kyllä niin totaalisen jumissa, ettei olisi mitenkään muuten lähtenyt irti kuin poraamalla tai pillillä

No mutta nyt kun voortivolvossa on uudet renkaat ja laakerikaan ei ulise niin meneehän se ainakin hetken kuin sukkasilteen. Huomenna siis katsastukseen hakemaan oikea vikalista. Eipä ainakaan renkaista tai sököstä laakerista mene ajokieltoon [6]

Seuraavaksi voisi varmaan hinkata hieman pohjaa ja levittää kotelosuojaa/pellavaöljyä. Pintaruosteella kun mennään vielä niin ehtii puuttumaan asiaan.

Re: Moottoriöljy-, koskenkorva- ja maitorauhas-topic

Lähetetty: 23.9.2019 klo 20.40
Kirjoittaja theinonen
Ranskalaisten pikkuautojen parhaimmistoa...
ranskalaisia.jpg

Re: Moottoriöljy-, koskenkorva- ja maitorauhas-topic

Lähetetty: 23.9.2019 klo 20.53
Kirjoittaja Mailia
On olemassa vain yksi oikea ranskalainen pikkuauto.
Hon hon.jpg

Re: Moottoriöljy-, koskenkorva- ja maitorauhas-topic

Lähetetty: 28.1.2021 klo 22.42
Kirjoittaja kmilves
Hyviä kokemuksia ollut https://www.helsinkioptimointi.fi

Saabi sai lastun.

Re: Yleinen ihmettely- ja kyselyketju

Lähetetty: 14.5.2021 klo 14.50
Kirjoittaja Don MC
Kyllä se vain maahan valuu nykyautoissakin. Tai jos kondenssiletku on tukossa, niin hyvässä lykyssä valuu sisälle jalkatilaan. Kurkkaapas sinne mattojen alle.

Re: Yleinen ihmettely- ja kyselyketju

Lähetetty: 14.5.2021 klo 17.47
Kirjoittaja hatey
^Minä olen minä, ja minähän en kumarru.

Re: Yleinen ihmettely- ja kyselyketju

Lähetetty: 14.5.2021 klo 17.52
Kirjoittaja Don MC
Vaimon edellisestä koslasta oli se letku tukossa ja vesi valunut jalkatilaan. Ei ollut kovin mukava prosessi se kuivaushomma.

Re: Yleinen ihmettely- ja kyselyketju

Lähetetty: 15.5.2021 klo 8.36
Kirjoittaja Sherukka
Onko "saksalainen"? Voi sitten olla letku tukossa ja saat vedet lattialle jossain vaiheessa, kuten tuossa yllä jo kerrottiin?

Re: Yleinen ihmettely- ja kyselyketju

Lähetetty: 15.5.2021 klo 12.42
Kirjoittaja Don MC
Joo. Ja se on niin fiksusti suunniteltu, ettei sitä huomaa ennenkuin etsimällä etsii ja sormilla painelee sitä sisälattiaa matalimmista kohdista. Se kumimattojen alla oleva kangasverhoilu on useita senttimetrejä paksu ja se imee itseensä litrakaupalla tavaraa. Se on päältä kuiva ja alta aivan litimärkä. Ilmastoinnista sitä vettä tulee PALJON.

Meillä piti se lattiaverhoilu irroittaa ja nostaa ylös (vaati mm. pelkääjän penkin irroittamisen). Sitten piti ensin rätillä kuivata se mikä kuivattavissa oli ja sen jälkeen piti laittaa useiksi päiviksi lämpöpuhallin sinne alle hönkimään. Noin viikon päivät oli auto pois käytöstä.

Re: Yleinen ihmettely- ja kyselyketju

Lähetetty: 15.5.2021 klo 23.03
Kirjoittaja Nuuska1
hatey kirjoitti: 14.5.2021 klo 17.47 ^Minä olen minä, ja minähän en kumarru.
Sinänsä kunnioitettavaa periaatteellisuuta - johtuneeko jäykästä selästä, nivelistä tahi muista kropan tai ihmismielen jäykkyyksistä 😏

Mutta voithan hallinosturilla kohottaa Mercedeksen sopivalle korkeudelle ja sitten "pikku kätösinesi" sohia sitä laattiata. 😂

Luonnollisesti voit myös ulkoistaa homman jollekulle, joka laskuttaa yhteisesti sopivaksi katsomanne summan. 🥁

Re: Yleinen ihmettely- ja kyselyketju

Lähetetty: 16.5.2021 klo 0.28
Kirjoittaja amanita
Eikö vain olekin tuo Hätzy aivan kumman ihana tapaus , sitä jaksan vuosi toisensa jälkeen ihmetellä. Varsinainen vastakarva joka ikisessä asiassa. [:D]

Re: Yleinen ihmettely- ja kyselyketju

Lähetetty: 16.5.2021 klo 17.05
Kirjoittaja hatey
^juu en ole. :x

Mutta tuon kondenssiveden suhteen komento takaisin. Huomasin että Mercedes on niin hienostunut, että häveliäästi valuttaa ne vedet auton maantieteelliseen keskikohtaan auton alle, niin se lätäkkö ei jää näkyville. Edellinen autoni (Ford), jota käytin kokemuspohjana asiaan, valutti ne vedet konehuoneeseen, "pohjapanssarin" päälle, josta ne sitten valui minne sattuu, yleensä valui eturenkaiden takapuolelta, ja lammikko näkyi renkaan kohdalla.

Re: Yleinen ihmettely- ja kyselyketju

Lähetetty: 16.5.2021 klo 17.37
Kirjoittaja MacFinn
Edellinen autoni (Ford)
Mitä, onko Ford tehnyt AUTOja sitten 60-luvun? Tää oli uutinen. [:P]

Re: Yleinen ihmettely- ja kyselyketju

Lähetetty: 16.5.2021 klo 18.09
Kirjoittaja hatey
^Ei.

Re: Yleinen ihmettely- ja kyselyketju

Lähetetty: 16.5.2021 klo 23.28
Kirjoittaja Don MC
Hienoa ettei ainakaan jalkatilaan valunut. Se olisi ollut paskamaista.

Se vaimon auto oli Ford C-Max ja tosiaan normaali poistoreitti olisi ollut heti rintapellin läpi suurinpiirtein auton keskilinjalla. Siinä kohtaa ei ole pohjapanssaria, joten tippuu keskelle auton alle. Sitä saa mennä polvilleen maahan tai peruuttaa auto pois, niin näkee lätäkön.

Meillä jo kolmannet Fordit menossa ja neljännet on tilauksessa, joten ei se nyt täysin paska kottero ole.

Re: Yleinen ihmettely- ja kyselyketju

Lähetetty: 17.5.2021 klo 7.07
Kirjoittaja PKivireki
Mikäs Mersu Hätsiillä onkaan?

Mulla on kuudes mersu menossa, seit 1999.

Eka mersuni oli S123 300TD, vm. 1982, Keltainen Kauhistus, niin kuin silloinen tyttöni sen nimesi, mokoma hippi. Edes luoja ei tiennyt kuinka paljon sitä oli ajettu. Autoa, ei hippityttöä. Alunperin se oli italialaisen kenkäkauppiaan. Hieman haikeana sitä muistelen, se oli luotettava ja helppo korjata. Mustalaiset sitä joka parkkiksella kehui.

Kuva

Keltainen kauhistus päätyi lopulta jobbarin kautta Afrikkaan, mahtaa jotakuta kyläseppää ihmetyttää Fratelli-Bozion suutinkärjet, jotka on enämpi tuttuja Ferrareista. Kenkäkauppias oli jostain taikonut OM617 yhteensopivat sellaiset ja hienostihan tuo malmikasa kulki Mynä-Dieselin viripumpulla ja noilla suuttimilla.

Tuollaisen jos hyvän vielä jostain löytäisi 280 TE:nä, eli 2,8 l. bensiinimoottorilla, niin kaasukonversio olis paikallaan..

Re: Yleinen ihmettely- ja kyselyketju

Lähetetty: 17.5.2021 klo 7.42
Kirjoittaja KB7s
Kyllä nuo S123:t oli laatupelejä ja vieläkin käytössä jossain päin maailmaa. Hyvin pärjää perustyökaluilla ja toki auttaa jos ei ole totaalinen kädettäjä. Hieman epäilen onko S213 ajossa vielä 45 vuoden kuluttua... [:)]