Eutanasia
-
Eutanasia
Viesti Kirjoittaja weeti »
Keskustellaanko?
Hompun haku löytää aiheesta vain vähän.
Mielestäni ok, kun kohtaa minulle sopivat eettiset säännöt.
Mitä mieltä sinä olet?
Onko Alankomaat, Belgia ja nyt myös Luxemburg oikeassa vai väärässä asian suhteen?
Eroaako eutanasia sodan kuolonuhreista? Kuka lopulta voi valtuuttaa toisen lopettamisen? Laki? Sotatila? Lääkäri? Itse?
-
Re: Eutanasia
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
http://www.hopeinenomena.net/viewtopic. ... 3&t=118569
http://www.hopeinenomena.net/viewtopic. ... 3&t=105980
-
Ensimmäisessä linkissä kerrot aihetta sivutettavan. Mitä ihmeen tekemistä eutanasialla on itsemurhan kanssa?kallekilponen kirjoitti:Onhan aihetta ainakin sivuttu näissä ketjuissa:
-
Haun perusteella: http://www.hopeinenomena.net/viewtopic. ... =eutanasiaweeti kirjoitti:Ensimmäisessä linkissä kerrot aihetta sivutettavan. Mitä ihmeen tekemistä eutanasialla on itsemurhan kanssa?kallekilponen kirjoitti:Onhan aihetta ainakin sivuttu näissä ketjuissa:
Sitäpaitsi mitä muutakaan eutanasia on, kuin avustettu itsemurha? Jos potilas ei sitä itse halua, sehän olisi suoraan murha...
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
En siis puutu itse kysymykseen, mutta termien määrittely vain olisi hyvä saada selkeäksi.
![Enkeli [a]](./images/smilies/angel_smile.gif)
-
-
Saisiko saman suomeksi?weeti kirjoitti:Eutanasiaan ei minun etiikan mukaan kuulu kyseessäolevan omanhalun vastustus.
-
Toki saa, jos on termit vähän hakusessa.kallekilponen kirjoitti:Saisiko saman suomeksi?weeti kirjoitti:Eutanasiaan ei minun etiikan mukaan kuulu kyseessäolevan omanhalun vastustus.
Eli ei ole olemassa eutanasiaa jos eutanasioitava on erimielinen asiasta.
Eli ei voi harjoittaa eutanasiaa jos eutanasiaa toivova ei sitä toivo.
On olemassa aktiivista sekä passiivista eutanasiaa. Jos laitat = merkin avustetun itsemurhan ja eutanasian väliin olet lainopillisesti väärässä.
-
(Termit eivät ole hakusessa, vaan olisi mukava aina välillä kiinnittää huomiota oikeinkirjoitukseen.weeti kirjoitti:Toki saa, jos on termit vähän hakusessa.kallekilponen kirjoitti:Saisiko saman suomeksi?weeti kirjoitti:Eutanasiaan ei minun etiikan mukaan kuulu kyseessäolevan omanhalun vastustus.
Eli ei voi harjoittaa eutanasiaa jos eutanasiaa toivova ei sitä toivo.

Juuri tuon määritelmäsi mukaanhan eutanasia = avustettu itsemurha, tai oikeastaan sen alle sopiva alakäsite.
Eli siis potilas ei itse pysty elämäänsä lopettamaan (mutta haluaisi) ja tarvitsee siihen apua (jolloin sitä kutsutaan itsemurhan sijaan eutanasiaksi).
Mitä eroa siis mielestäsi on avustetulla itsemurhalla ja eutanasialla?
Tällä tavoin siis itse ko. termin määrittelyn näen:

-
Termit ilmeisesti on hakusessa kun kysyt mitä eroa on avustetulla itsemurhalla ja eutanasialla.kallekilponen kirjoitti:(Termit eivät ole hakusessa, vaan olisi mukava aina välillä kiinnittää huomiota oikeinkirjoitukseen.weeti kirjoitti:
Toki saa, jos on termit vähän hakusessa.
Eli ei voi harjoittaa eutanasiaa jos eutanasiaa toivova ei sitä toivo.)
Juuri tuon määritelmäsi mukaanhan eutanasia = avustettu itsemurha, tai oikeastaan sen alle sopiva alakäsite.
Eli siis potilas ei itse pysty elämäänsä lopettamaan (mutta haluaisi) ja tarvitsee siihen apua (jolloin sitä kutsutaan itsemurhan sijaan eutanasiaksi).
Mitä eroa siis mielestäsi on avustetulla itsemurhalla ja eutanasialla?
Avustetussa itsemurhassa lääkäri määrää kuolettavan annoksen ja potilas ottaa sen itse, eutanasiassa lääkäri määrää kuolettavan annoksen ja antaa sen itse.
Tämä ei ole mielipidekysymys.
Missäkohtaa mielestäsi tulisi kiinnittää huomiota oikeinkirjoitukseen? ( Liittyykö oikeinkirjoitus eutanasiaan ) ? Oliko lause liian vaikea?
Syy: lainaukset kuntoon
-
Viesti Kirjoittaja mutofuto »
Lääkäri voi määrittää kuolettavan annoksen, ja potilas ottaa sen, mutta lääkäri ei voi määrätä kuolettavaa annosta.
Määää-ääää.
MBPr 13" / Thunderbolt Display / ~35TB SSD+HDD+RAID / Nikon - Imagine. / Sony FS
G4 MDD FW800 / iMac G3 DV SE / iPhone 12 mini / iPad Mini 5
-
On se silti avustettu itsemurha. Ero on vain siinä, että jälkimmäisessä tapauksessa potilas ei siihen itse kykene, ja siksi lääkäri tekee sen hänen puolestaan. (Huom. en erota myöskään syytä miksei hän siihen itse kykene, oli syy henkinen, lainsäädännöllinen tai fyysinen.)weeti kirjoitti:
Termit ilmeisesti on hakusessa kun kysyt mitä eroa on avustetulla itsemurhalla ja eutanasialla.
Avustetussa itsemurhassa lääkäri määrää kuolettavan annoksen ja potilas ottaa sen itse, eutanasiassa lääkäri määrää kuolettavan annoksen ja antaa sen itse.
Tämä ei ole mielipidekysymys.
Sekä esiin kaivamani sanakirja, että wikipedia ovat samaa mieltä siitä, että eutanasia on itsemurhan alalaji. http://en.wikipedia.org/wiki/Euthanasia
Eli ei ole mielipidekysymys, vaan määrittelykysymys.
Yhdyssanoissa. "kyseessäolevan" ei ole yhdyssana.Missäkohtaa mielestäsi tulisi kiinnittää huomiota oikeinkirjoitukseen? ( Liittyykö oikeinkirjoitus eutanasiaan ) ? Oliko lause liian vaikea?
Edit: Ja oikeinkirjoitus liittyy siten, että vakavassa asiassa oikeinkirjoitus parantaa kummasti lausunnon uskottavuutta.
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
-
Sillointällöin pyrin kiinnittämään huomiota myös kieliopillisiin asioihin.
-
Nyt kun ollaan hetki keskusteltu termistöstä ja oikeinkirjoituksesta voinemme palata aiheeseen.weeti kirjoitti:Luxemburg laillistaa eutanasian.
Keskustellaanko?
Hompun haku löytää aiheesta vain vähän.
Mielestäni ok, kun kohtaa minulle sopivat eettiset säännöt.
Mitä mieltä sinä olet?
Onko Alankomaat, Belgia ja nyt myös Luxemburg oikeassa vai väärässä asian suhteen?
Eroaako eutanasia sodan kuolonuhreista? Kuka lopulta voi valtuuttaa toisen lopettamisen? Laki? Sotatila? Lääkäri? Itse?
Onko eutanasia mielestäsi ok?
-
Tässä tietysti aina tulee kysymys, milloin voidaan todeta jonkun olevan parantumattomasti sairas, mitä jos seuraavana päivänä keksitään "ihmeparannus"? Ei tosiaan ole helppo kysymys... Omalla kohdallani voisin vetää rajan siihen, ettei ole olemassa edes kokeellista parannuskeinoa, tai teoriaa sellaisesta.
Kuinka sitten määriteltäisiin lakiin, mikä olisi tilanne jossa se sallitaan. Mitä siihen tarvittaisiin, lääkärin lausunto? Kenties useamman lääkärin?
Syy: lisäsin lakinäkökannan
-
- Vuoden Homppulainen 2009
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Kelan lääkäreiltä saataisiin lausunto, jonka mukaan potilas on työkykyinen...kallekilponen kirjoitti: Kuinka sitten määriteltäisiin lakiin, mikä olisi tilanne jossa se sallitaan. Mitä siihen tarvittaisiin, lääkärin lausunto? Kenties useamman lääkärin?
![Pirullinen [6]](./images/smilies/icon_twisted.gif)
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
Viesti Kirjoittaja Crimson »
MacBook white 2,16 GHz | 2 GB | 120 GB | Lion
iMac G3 400 MHz | 1 GB | 128 GB | Tiger
Apple TV 160 GB
iPhone 4 32 GB
Airport Extreme 802.11n | Airport Express 802.11n
-
Viesti Kirjoittaja Mikael K. »
-
Viesti Kirjoittaja KunkkuJ »
Sanovat, että maalla on helppoa olla viisas, kun merellä myrskyää. Pakko myöntää, etten oikein osaa arvoa kaikille täällä esitetyille mielipiteille kuolemasta ja eutanasiasta. Sitten vasta kun on joutunut kohtaamaan kuoleman riittävän läheltä ja kokemaan niitä tuntoja, mitä se on herättänyt, osaa ehkä muodostaa sellaisia mielipiteitä, jotka kestävät vaikeissakin tilanteissa.
On tietysti hyvä, että yritämme selkiinnyttää ajatuksiamme kuoleman todellisuuden suhteen. Siinä on vaan se ongelma, että kukaan meistä ei tiedä, mitä se oikeastaan on. Sen tiedän, että riittävän lähellä kuolemaa käytyään harva pystyy enää palaamaan entiseen, noin henkisesti.
-
Viesti Kirjoittaja MyCare »
Mitä tehdä, jos ei voi tehdä mitään?KunkkuJ kirjoitti:Voihan sitä tietysti teoretisoida ja kehitellä käyttäytymis/mielipidemalleja vakavastakin asiasta. Etenkin silloin kun on riittävän kaukana tällaisista tilanteista. Mutta entä sitten, kun tuollainen todellisuus osuu omalle kohdalle? Kun se vakavasti sairas ja kuolemaa toivova on oma puolisosi, lapsesi, äitisi, isäsi? Olisiko kaikki yhtä selvää silloin? Olisitko valmis auttamaan siinä tilanteessa elämästä pois pääsemisessä?
Sanovat, että maalla on helppoa olla viisas, kun merellä myrskyää. Pakko myöntää, etten oikein osaa arvoa kaikille täällä esitetyille mielipiteille kuolemasta ja eutanasiasta. Sitten vasta kun on joutunut kohtaamaan kuoleman riittävän läheltä ja kokemaan niitä tuntoja, mitä se on herättänyt, osaa ehkä muodostaa sellaisia mielipiteitä, jotka kestävät vaikeissakin tilanteissa.
Kaikki varmaan toivoisivat sitä, että läheiset saisivat elää rauhassa vieressämme mahdollisimman pitkään luonnollisesti, ilman letkujen avustusta. Mielestäni on hienoa, että lääketiede on edistynyt ja että sen avulla voidaan pitää ihmisiä hengissä pitempää ja parantamaan helpommin. Entäpä eutanasia? Mielestäni kokoasian ydinajatus onkin siinä, että haluisitko sinä roikkua letkujen jatkona lihanpalasena, joka ei kykene tekemään mitään.
Ja ihmiset muistakaa ne elämän pienet ilot, ne ovat hyvin arvokkaita
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Pätkä youtubesta, mitä elämä voisi olla:
http://www.youtube.com/watch?v=43UtSageNlY
-
Viesti Kirjoittaja KunkkuJ »
Mutta kun se lääketiede johtaa usein tilanteeseen, jossa pidentyneen elämän viimeiset ajat vietetään letkuissa... Kaiken lisäksi kunnianhimoinen lääketiede kehittää jatkuvasti kalliimpia ja kalliimpia keinoja siirtää väistämätöntä, siis kuolemaa. Sen lisäksi, ettei yhteiskunnalla voi olla loputtomiin varaa tällaiseen, luodaan usein harhaa pitkästä, terveestä ja hyvästä elämästä. Mikä on noiden viimeisten aikojen arvo ihmiselämässä? Liikuntakyky on usein heikko, ajatus sumentunut, muisti mennyt, päivän kohokohdat ovat vaipanvaihto ja jonkun ihmisen hetkellinen kosketus. Sitäkö me haluamme?MyCare kirjoitti: Mielestäni on hienoa, että lääketiede on edistynyt ja että sen avulla voidaan pitää ihmisiä hengissä pitempää ja parantamaan helpommin. Entäpä eutanasia? Mielestäni kokoasian ydinajatus onkin siinä, että haluisitko sinä roikkua letkujen jatkona lihanpalasena, joka ei kykene tekemään mitään.
Kypsään elämään kuuluu kyky ja uskallus luopua tästä kaikesta. Joskus se voi tarkoittaa vaikka kieltäytymistä hoidoista, jotka eivät enää tuo menetettyä takaisin, vaan pitkittävät elämää hetken aikaa. Kysymys eutanasiasta liittyy tähän. Mikä on vain periksi antamista, luopumista elämästä ja mikä aktiivista kuolemaan pyrkimistä? Onko elämää ylläpitävien koneiden ja laitteiden irrottaminen aina armon ja levon suomista vai mahdollisesti aktiivista kuoleman auttamista?
Oman vakavan sairastumisen jälkeen olen alkanut vihata "sitku-asennetta". Eivät sairaudet ja kuolema ole jossakin kaukana, eikä niihin kannata suhtauta ajatuksella, että palaan niihin sitten kun ne joskus vanhuudessa ovat ajankohtaisia. Ne voivat osua kohdalle heti seuraavassa hetkessä. Elämisen taito onkin minusta siinä, että osaa tiedostaa tuon todellisuuden antamatta sen hallita. Tänään on hyvä päivä, nautitaan ja iloitaan siitä!
-
Niinpä! Olen samoilla linjoilla kanssasi, monet ihmisyyden rajat ovat hämärtyneet. Ihmisiin tungetaan kaikennäköistä teknologiaa (tekosydäntä ja muuta hauskaa).. Miksi ihmiseen pitää tunkea kaikennäköistä roinaa, joka sekin saattaa pettää?? Miksi ihmisestä halutaan tehdä jokin muu kuin ihminen?? Eikö ihmisenä eläminen ole juuri sitä että elää omilla sisuskaluillaan ja ruumiinosillaan?KunkkuJ kirjoitti:Mutta kun se lääketiede johtaa usein tilanteeseen, jossa pidentyneen elämän viimeiset ajat vietetään letkuissa... Kaiken lisäksi kunnianhimoinen lääketiede kehittää jatkuvasti kalliimpia ja kalliimpia keinoja siirtää väistämätöntä, siis kuolemaa. Sen lisäksi, ettei yhteiskunnalla voi olla loputtomiin varaa tällaiseen, luodaan usein harhaa pitkästä, terveestä ja hyvästä elämästä. Mikä on noiden viimeisten aikojen arvo ihmiselämässä? Liikuntakyky on usein heikko, ajatus sumentunut, muisti mennyt, päivän kohokohdat ovat vaipanvaihto ja jonkun ihmisen hetkellinen kosketus. Sitäkö me haluamme?MyCare kirjoitti: Mielestäni on hienoa, että lääketiede on edistynyt ja että sen avulla voidaan pitää ihmisiä hengissä pitempää ja parantamaan helpommin. Entäpä eutanasia? Mielestäni kokoasian ydinajatus onkin siinä, että haluisitko sinä roikkua letkujen jatkona lihanpalasena, joka ei kykene tekemään mitään.
Yritin välittää edellisessä viestissäni sanoman: kukin saa itse päättää elämästään. Itse kannatan elämistä, elämän ehdoilla, omana itsenään, IHMISENÄ! Lääketiede todella kehittää itseään koko ajan eteenpäin ja onkin visioitu jo ihmisestä, jonka elinikää voidaan pidentää merkittävästi ja jonka sisältö on jo paljon lähempänä robottia. Ajatus tälläisestä on hyvin pelottava ja toivonkin todella, että ihmiset osaisivat arvostaa oman elinikänsä tuomia mahdollisuuksia ja rajoitteita. Kunkkua lainatakseni:
KunkkuJ kirjoitti:Tänään on hyvä päivä, nautitaan ja iloitaan siitä!
-
Viesti Kirjoittaja gramdel »
Aika kummallinen ihmisyyden määritelmä olisi mielestäni tämä.MyCare kirjoitti:Miksi ihmisestä halutaan tehdä jokin muu kuin ihminen?? Eikö ihmisenä eläminen ole juuri sitä että elää omilla sisuskaluillaan ja ruumiinosillaan?
/---
ap
http://gramdel.kapsi.fi/
-
Käsitän ihmisen sinä olentona, joka on hedelmöityksen tuotoksena tähän maailmaan syntynyt. Luuna, Lihana ja Verenägramdel kirjoitti:Aika kummallinen ihmisyyden määritelmä olisi mielestäni tämä.MyCare kirjoitti:Miksi ihmisestä halutaan tehdä jokin muu kuin ihminen?? Eikö ihmisenä eläminen ole juuri sitä että elää omilla sisuskaluillaan ja ruumiinosillaan?
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
Viesti Kirjoittaja gramdel »
MyCare kirjoitti:Niinpä! Olen samoilla linjoilla kanssasi, monet ihmisyyden rajat ovat hämärtyneet. Ihmisiin tungetaan kaikennäköistä teknologiaa (tekosydäntä ja muuta hauskaa).. Miksi ihmiseen pitää tunkea kaikennäköistä roinaa, joka sekin saattaa pettää?? Miksi ihmisestä halutaan tehdä jokin muu kuin ihminen?? Eikö ihmisenä eläminen ole juuri sitä että elää omilla sisuskaluillaan ja ruumiinosillaan?
Juu, ymmärsin kyllä. Minun korvaani tämä kuulostaa tosi omituiselta. Ihan mielenkiinnosta: onko tässä taustalla jokin filosofia/uskonto, tmv. vai ihan vain henk. koht mielipide.MyCare kirjoitti:Käsitän ihmisen sinä olentona, joka on hedelmöityksen tuotoksena tähän maailmaan syntynyt. Luuna, Lihana ja Verenä
Onko ihminen vähemmän ihminen jos sillä on korvakoru, jalkaproteesi, kuulolaite, sydämentahdistin tai munuaissiirrännäinen. Missä kohtaa kohtaa muuttuu ei-ihmiseksi. Omasta mielestäni ihmisyys on jotain ihan muuta kuin ruumis.
/---
ap
http://gramdel.kapsi.fi/
-
Erittäin hyvä huomio! Jääny noita aukkoja enemmältikkin...gramdel kirjoitti:MyCare kirjoitti:Niinpä! Olen samoilla linjoilla kanssasi, monet ihmisyyden rajat ovat hämärtyneet. Ihmisiin tungetaan kaikennäköistä teknologiaa (tekosydäntä ja muuta hauskaa).. Miksi ihmiseen pitää tunkea kaikennäköistä roinaa, joka sekin saattaa pettää?? Miksi ihmisestä halutaan tehdä jokin muu kuin ihminen?? Eikö ihmisenä eläminen ole juuri sitä että elää omilla sisuskaluillaan ja ruumiinosillaan?Juu, ymmärsin kyllä. Minun korvaani tämä kuulostaa tosi omituiselta. Ihan mielenkiinnosta: onko tässä taustalla jokin filosofia/uskonto, tmv. vai ihan vain henk. koht mielipide.MyCare kirjoitti:Käsitän ihmisen sinä olentona, joka on hedelmöityksen tuotoksena tähän maailmaan syntynyt. Luuna, Lihana ja Verenä
Onko ihminen vähemmän ihminen jos sillä on korvakoru, jalkaproteesi, kuulolaite, sydämentahdistin tai munuaissiirrännäinen. Missä kohtaa kohtaa muuttuu ei-ihmiseksi. Omasta mielestäni ihmisyys on jotain ihan muuta kuin ruumis.
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
EDIT: Sellanen lisäys vielä, että ainakin oman läheisen kohdalla olisi todella vaikea toteuttaa eutanasiaa..
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka