Kuka on taiteilija ?
-
Kuka on taiteilija ?
Viesti Kirjoittaja hks »
Olen törmännyt tähän kysymykseen viimeaikoina kun olen liikkunut muutamien taiteilijoiden seurassa ja heillä tuntuu olevan hyvin ahdasmielinen käsitys kuka on taiteilija ja kuka ei.
Osalle riittää taiteilijan statuksen saavuttamiseksi oikeanlainen habitus ja elämäntyyli, ja näitä tuttavani sitten kommentoivat että onpas se taiteellinen tai todellinen taiteilija. Onko tuottavuus taiteilijan mitta vai minkälaiset apurahat saa pummattua..
-
Re: Kuka on taiteilija ?
Viesti Kirjoittaja Macchiavelle »
Taiteilijan tekee mielestäni hänen työnsä, millä tavoin hän kunnioittaa omia tuotoksiaan ja mitä hän haluaa kertoa muille näillä tuotoksillaan. Jos haluaa tulla taitelijaksi täytyy olla yleisö.
-
- Ylläpitäjä
Viesti Kirjoittaja amanita »
Taiteilijan tuotantoa tarkasteleva on taho, joka voi määrittää tekijän taiteilijaksi, silloin toki joukko laajenee entisestään.
Sopiihan sitä itse kunkin alkaa kutsua itseään taiteilijaksi, mutta tuon voinee kuitenkin unohtaa tässä pohdinnassa, elämäntaiteilijatkin. Taiteilijakandidaatin tuotantoa tarkastelevat asiantuntijat(?) ovat rajatumpi joukko tuon määreen tekijälle antamaan.
Oikeastaan kai olisi ensin pohdittava, mitä sanalla "taide" tarkoitetaan, mitä se pitää sisällään. Minä en näe seinälle ripustettua vessanpytyn kantta taiteena, en vaikka se olisi pinkiksi maalattu ja siinä olisi peili. Mutta joku varmaankin sitä sellaisena pitää. Minulle on taidetta ulkosaariston kallionkolossa sitkaasti tuulen kanssa voimiaan mittelevä käkkyrämäntykin, luonnon taidetta, "taiteilijan" alkuperästä täällä onkin hartaasti väännetty kättä...
Kauneus on katsojan silmässä sanotaan. Onkohan se taidekin => taiteilijakin?
Mielenkiintoista, pohditaan lisää!
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Apple-käyttäjät ry:n jäsen • http://appleusers.fi/
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
-
Viesti Kirjoittaja iMiika »
Taiteilijat on 'omituisia'.
MBP 15", 2.6GHz, 8GB, early 2008
| Amiga 500, 1Mb
-
Viesti Kirjoittaja Maza »
-
Viesti Kirjoittaja Mikael K. »
Mikäli taide määritellään niin sen voisi ilmaista olevan esteettisen kokemuksen muodostumista taideteoksen nähdessään. Ehkä se vessanpytyn kansi seinällä on jonkinlaista esteettistä kritiikkiä sen suhteen mitä pidetään kauniina tai taiteena. Se ehkä ei herätä samalla tavalla esteettistä elämystä kuin ulkosaariston käkkyrämänty mutta sitä kaiketi voidaan pitää taiteena joka tapauksessa. Onhan sen kannenkin ripustanut nähtäväksi taiteilija vaikka hänen motiivinsa olisivat ärsyttävät.
Oliko van Gogh taiteilija? Hän ei myynyt ainuttakaan maalaamaansa taulua eläessään. Silti häntä arvostetaan aivan tavattoman luovana persoonana. Entä joku ääni- tai valoteoksen tekijä? Teos on näkyvillä vain hetken kestävän performanssin ajan eikä se ole koskaan samanlainen. Siinä on aina pieniä hetken tuomia muutoksia. Hmmm...
-
Viesti Kirjoittaja hks »
Tiukka rajanveto on mielestä joillain jotka eivät arvosta digitaalista taidetta millään tavoilla, itse tälle alalla keskittyneenä en oikein näe tätä välineeseen perustuvaa rajanvetoa samalla tavalla.
-
Viesti Kirjoittaja hks »
-
Ei näin. Ei sinusta tule muusikkoakaan sillä että "sinä päätät" että tykkäämäsi moottorisahan ääni on biisi. Muusikkous, kuten taiteilijuus, on sitä että siinä hommassa on jotain hiukan enemmän.hks kirjoitti:jos se vessanpöntönkansi on omasta mielestä taidetta niin eihän sille mitään mahda ettei kaikki sitä näe samalla tavalla.
Jos loppuelämäsi heiluttelet vessankantta, ei se tee sinusta taiteilijaa, vaan vinksahtaneen. Mutta jos saat sillä aikaan vuorovaikutusta muiden ihmisten kanssa, alkaa homma liukua taiteilijan ammatin tai harrastajan suuntaan. Täytyy pystyä erottamaan se että on oikeasti jotain ilmaistavaa tai se että on nähnyt vessankannen heiluttamisella tehtävän taidetta ja alkaa itse heilutella sitä vessan kantta. Jos ei eroa pysty sanomaan, ei myöskään ole sitä taiteilijan lahjaa että pystyisi koskaan olemaan taiteilija. Ellei nyt koe jotain erityistä elämäntehtäväherätystä myöhemmällä iällä tms. Taiteita toki voi harrastaa joko katselemalla tai kokemalla, sekä myös itse tekemällä, mutta ei se ihmisestä taiteilijaa tee.
-
Tekee työtä pystyäkseen harrastamaan kuvataiteita, vai tekee kuvataidetta pystyäkseen tekemään työtään?Maza kirjoitti:Pitääkö taiteilijaksi sitten välttämättä opiskella? Isoisäni teki eläessään satoja tauluja. Lähinnä öljyväreillä ja serigrafiaa. Hän ei opiskellut päivääkään kuvataiteita, tauluja hän kuitenkin möi jonkin verran ja oli joku näyttelykin. Elanto tuli silti aivan toisaalta. Voiko näillä meriiteillä kutsua taiteilijaksi? Periaatteessahan hän vain harrasti.

-
Viesti Kirjoittaja Pis »
Se kumpi pitää tummia aurinkolaseja sisätiloissa ja kutsuu kaikkia muita ammatteja suojatyöpaikoiksi.Jamac kirjoitti:Tekee työtä pystyäkseen harrastamaan kuvataiteita, vai tekee kuvataidetta pystyäkseen tekemään työtään?Maza kirjoitti:Pitääkö taiteilijaksi sitten välttämättä opiskella? Isoisäni teki eläessään satoja tauluja. Lähinnä öljyväreillä ja serigrafiaa. Hän ei opiskellut päivääkään kuvataiteita, tauluja hän kuitenkin möi jonkin verran ja oli joku näyttelykin. Elanto tuli silti aivan toisaalta. Voiko näillä meriiteillä kutsua taiteilijaksi? Periaatteessahan hän vain harrasti.Kumpi on taitelija ja kumpi on taiteiden harrastaja?
-
Taidetta voi tietysti harrastaa tekemättä taidetta. Käymällä taidemuseoissa ym. Mielestäni taiteen tekijä, harrastajakin, on taiteilija. Sikäli, kun kyseessä oleva esine voidaan nähdä taiteena.Jamac kirjoitti:Tekee työtä pystyäkseen harrastamaan kuvataiteita, vai tekee kuvataidetta pystyäkseen tekemään työtään?Kumpi on taitelija ja kumpi on taiteiden harrastaja?
Eihän taitelijana oleminen voi sulkea pois esimerkiksi insinöörinä olemista. Eikä se habitus tee taiteilijaa. Jos taiteellisuutta pitää korostaa stereotyyppisillä vaatteilla ja käytöksellä, on siinä tehdyssä taiteessa ehkä jotain vikaa. Taiteen pitää olla se numero yksi, se, joka puhuttelee. Ei suinkaan taiteilijan.
-
H..mm... Minäkin soittelen kitaraa yksikseni max 10 minuuttia kerrallaan, voiko minua sanoa muusikoksi? Kaverini soittaa bändissä joka ei keikkaile, onko hän muusikko? Yksi kaverini Soittaa bändissä, keikkailee ja käy varastolla töissä, muusikko? Sitten yksi kaverini soittaa rokkia ja elää sillä, on siis muusikko.Maza kirjoitti:Mielestäni taiteen tekijä, harrastajakin, on taiteilija.
-
Viesti Kirjoittaja Jone »
-
Viesti Kirjoittaja Paapa »
Työläinen: Sinä olet p...a!
(Taiteilija valahtaa valkeaksi kuin lakana, huojuu kuin ruohonkorsi ja kuolee äkkiä. Hänet kannetaan ulos.)
MacBook 2 GHz Core 2 Duo
-
Jamac kirjoitti:H..mm... Minäkin soittelen kitaraa yksikseni max 10 minuuttia kerrallaan, voiko minua sanoa muusikoksi?Maza kirjoitti:Mielestäni taiteen tekijä, harrastajakin, on taiteilija.
No joo. Minun kitarataitamukseni vasta ruosteessa on.Maza kirjoitti:Sikäli, kun kyseessä oleva esine voidaan nähdä taiteena.
Kyllä sinua voisi periatteessa sanoa muusikoksi, kitaristiksi. Vaikka ei juna-asemalle juoksu tee henkilöstä juoksijaa, siinä mielessä, kun Pekka Vasala on juoksija. Olisi hölmöä olla käyttämättä kitaristi-sanan sijaan vaikka kitaran soittajaa, pelkästään sen takia, että halutaan tehdä ero ammattilaisen ja amatöörin välillä.
-
Viesti Kirjoittaja Macco »
Joka tuottaa näitä ideoita ja jolla on kerrottavaa, on taiteilija. Tässä vaiheessa muuten täytyy todeta, että joitakin satoja vuosia sitten niiden taulujen, joita me kutsumme tänä päivänä taiteeksi, tuottajia pidettiin lähinnä käsityöläisinä.
-
Viesti Kirjoittaja hks »
Mitä enemmän ? sitä että minulla on baskeri ja elän boheemia elämää ? Jos minun mielestä se kansi kertoo katsojalle jotain, erottelut harrastajan ja ammattimaisen taiteilijan välillä ovat hankalia ja rajoittavia.Jamac kirjoitti:Ei näin. Ei sinusta tule muusikkoakaan sillä että "sinä päätät" että tykkäämäsi moottorisahan ääni on biisi. Muusikkous, kuten taiteilijuus, on sitä että siinä hommassa on jotain hiukan enemmän.hks kirjoitti:jos se vessanpöntönkansi on omasta mielestä taidetta niin eihän sille mitään mahda ettei kaikki sitä näe samalla tavalla.
Jos loppuelämäsi heiluttelet vessankantta, ei se tee sinusta taiteilijaa, vaan vinksahtaneen. Mutta jos saat sillä aikaan vuorovaikutusta muiden ihmisten kanssa, alkaa homma liukua taiteilijan ammatin tai harrastajan suuntaan. Täytyy pystyä erottamaan se että on oikeasti jotain ilmaistavaa tai se että on nähnyt vessankannen heiluttamisella tehtävän taidetta ja alkaa itse heilutella sitä vessan kantta. Jos ei eroa pysty sanomaan, ei myöskään ole sitä taiteilijan lahjaa että pystyisi koskaan olemaan taiteilija. Ellei nyt koe jotain erityistä elämäntehtäväherätystä myöhemmällä iällä tms. Taiteita toki voi harrastaa joko katselemalla tai kokemalla, sekä myös itse tekemällä, mutta ei se ihmisestä taiteilijaa tee.
-
Andy McCoy... It's only rock'n'roll but I like it... "Sun on parasta tietää mitä sä haluut, koska sä voit saada sen." Mun mielestä eka kannattaa tehdä jotain mikä määrittelee tekijän ja katsoa sitten kuka sieltä peilistä kattelee. Boheemi, mikä ihmeen "boheemi". Mun mielestä sellaisessa maneerissa kuin "boheemius" on kyse taiteesta yhtä paljon kun Johanna Tukiaisessa – prostituoitu, ja nuorten taiteilijamiekkosten kiinnostuksesta vapaamielisten opiskelijatyttöjen pikkuhousujen aromaattisiin huuruihin. Kuka piirtää sitten sen sen kukkasen ja ketä kiinnostaa? Kuka loppujen lopuksi oli se josta tuli yläkoulun talonmies. Blaahh...hks kirjoitti:Mitä enemmän ? sitä että minulla on baskeri ja elän boheemia elämää ?.
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
Edit: Ai niin, Maccon kanssa ^^ olen justiin samaa mieltä!
-
Viesti Kirjoittaja arisel »
Tuo taiteilija-habitus tullee siitä, ettei vaatetusta tarvitse sopeuttaa muihin töihin, jolloin valinnanvapaus kasvaa ja satunnaisiakin mieltymyksiä voi noudattaa vapaasti; jotkut sitten kuvittelevat että taiteilijaksi pääsee pukeutumalla erikoisesti - vähän kuin männävuosina jotkut kuvittelivat olevansa kovia liikemiehiä ostettuaan firman perustamisen jälkeen ensitöikseen pramean urheiluauton lainarahalla. Kummassakaan tapauksesa töitä ei juuri ole tehtynä...Maza kirjoitti:Taidetta voi tietysti harrastaa tekemättä taidetta. Käymällä taidemuseoissa ym. Mielestäni taiteen tekijä, harrastajakin, on taiteilija. Sikäli, kun kyseessä oleva esine voidaan nähdä taiteena.Jamac kirjoitti:Tekee työtä pystyäkseen harrastamaan kuvataiteita, vai tekee kuvataidetta pystyäkseen tekemään työtään?Kumpi on taitelija ja kumpi on taiteiden harrastaja?
Eihän taitelijana oleminen voi sulkea pois esimerkiksi insinöörinä olemista. Eikä se habitus tee taiteilijaa. Jos taiteellisuutta pitää korostaa stereotyyppisillä vaatteilla ja käytöksellä, on siinä tehdyssä taiteessa ehkä jotain vikaa. Taiteen pitää olla se numero yksi, se, joka puhuttelee. Ei suinkaan taiteilijan.
-
Viesti Kirjoittaja Teppo Tulppu »
Kannattaisi mieluummin lipsahtaa Wittgensteiniin.Mikael K. kirjoitti:lipsahti Platoniin, sorry!
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka