Punaista ei oikeastaan saa oikein näkyviin muu kuin niiden mainoskatkojen raivostuttavan pitkä kestoaika. Siis silloin kun sitä töllötintä tulee ylipäätään katsotta 'livenä'. Jotenkin ne nykyään tuntuvat olevan suorastaan loputtoman pitkiä, tai sitten ne mainokset ovat vaan niin rasittavia.
Mutta kyllähän siellä aina joku mainos pistää ärsyttämään, mutta näin äkikseltään ei välttämättä tule mitään erityistä mieleen, kun ne onneksi pakkaavat unohtumaan saman tien. Yleensä mainoskatkojen aikaan tarkkaavaisuustaso laskee huomattavasti tai kanava vaihtuu toiseen. Ärsyttävintä onkin varmaan se, jos useamman kanavan mainoskatkot osuvat samaan kohtaan.
Jos nyt joku kokonainen inhokkimainossarja pitäis nostaa esiin, niin sellaisesta kävisi vaikka DNA:n mainoskampanjat jo usean vuoden ajalta. Ne DNA:n junttihuumoriin perustuvat mainokset ovat ärsyttäneet jo ennen sitä taannoista elämä on -hokemaa. En nyt osaa eritellä syitä niiden ärsyttävyyteen, mutta joku niissä vaan nyppii. Tämä viimeisin bändikampanja lienee sieltä lievimmästä päästä.
Juu ja nuo jo mainitut jugurtti- ja hammastahnamainokset ovat tosi rasittavia myös. Kyllähän nuo tanssivat ja laulavat automainoksetkin osaavat turhauttaa, mutta ainakin niissä voi katsella erilaisten 3D-softien ja videosoftien käytön osaaamista tai osaamattomuutta. Harvoin tosiaan näkee yhtäaikaa hyvällä maulla ja taidolla tehtyjä Maya + Motion -mainoksia nykyään.
Niin ja tuo Hateyn ja Annin motkottama funktionaalisten elintarvikkeiden mainostulva, sehän on oikeastaan vaan seurausta meidän ruokakulttuurimme rappiosta ja liiallisesta teollistumisesta. Se on merkki toisaalta siitä, että ihmiset syövät liikaa kaikenlaista prosessoitua teollista mössöä oikean ruoan sijaan, ja kärsivät seurauksista nahoissaan ja mahoissaan.
Toisaalta taas siitä, että jollakin ilveellä aina kiristyvässä kilpailussa pitäisi saada ne teolliset tuotteet eli prosessoitu maito kaupaksi, eli keksitään uusia tuotedifferoinnin tapoja, ja luodaan ihmisille uusia tarpeita. Noiden jugurttimainoskampanjoiden suuntaus etenkin naisille on tietoisen tarkoituksellinen valinta.
Noista raivokkaasti mainostetuista maitotuotteista tuskin on olennaista hyötyä perusterveelle aikuiselle, joka syö tasapainoisesti normaalia ruokaa, mutta mainonnalla pyritään saamaan aikaan ainakin sopiva placebo -efekti.
Suomi on kaiketi Euroopan amerikkalaistunein yhteiskunta ainakin siinä kielteisessä mielessä. Täälläkin suuret elintarvikejätit ovat korvanneet tehokkaasti kaikenlaisen luonnonmukaisen tuotannon ja myynnin, ja ihmiset ostavat lähes kaiken syömänsä enemmän tai vähemmän teollisesti prosessoituina ja erilaisissa säilöntä- ja väriainein terästetyissä muovipakkauksissa. Ne ostetaan lähes aina isojen ketjujen isoista kaupoista, ja kauppahallit ja muut lähi- ja tuoretavaraa myyvät pisteet käyvät yhä harvinaisemmiksi. Samoin kuin siellä ameriikassa.
Tosin täällä asiat on viety jossain asioissa jopa pitemmälle, kun edes maaseudulla ei täällä joko voi/saa enää myydä itse tuotettua lähi- ja luomuruokaa, tai ainakaan se ei ole enää kannattavaa. Isot teolliset jätit ja kauppajätit määräävät tahdin, ja byrokraattien säestyksellä ehdollistavat kansalaiset. Mahajugurttien ja närästyspillereiden menekki on taattu, ja verottajakin on menoon tyytyväinen.
Ameriikassa selvästi eniten myyty lääketyyppi on ollut jo pitkään erilaiset närästyslääkkeet, joiden menekki on suoraa seurausta elintavoista ja elintarvikkeista. Kyllähän Suomessakin alkaa närästyslääkemainoksia vilahtelemaan jo lähes joka mainoskatkolla, eikä niiden määrä varmaan ainakaan vähene lähiaikoina. Juu ja siinäkin on muuten yksi ainakin lievästi ärsyttävä mainos, se piirretty närästysmörkö.
Ohops, tulipahan taas pitkä viesti, muttakun nuo kommentit vaan saivat aikaan ajatustulvan...
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)