Rakas äitini hommasi itselleen Soneran laajakaistan. Lupasin tulla laittamaan modeemin kiinni seinään ja katsoa että kaikki toimii, tämä oli keskiviikkona. Otin wanhan modeemini kaapista mukaan. Äidin luona tulikin sitten tenkkapoo kun adsl-lamppu ei palanut. No, soitettiin Soneran helpdeskiin. Sielläpäs ei voinutkaan puhua muuta kuin robotille, joka pyysi tavaamaan kaiken hitaasti ja selkeästi. Siinä sitten hetken jutustelun jälkeen robotti iski ukaasin että jos jatkamme eteenpäin ja vika ei olekaan soneran verkossa, niin siitä pitää sitten maksaa 99 euron asentajanpalkkio. Se tyssäs sinä päivänä siihen.
Seuraavana päivänä äitini oli saanut kiinni jonkun Soneralta, ja he tarkistivat että kaikki on kondiksessa, he neuvoivat ostamaan uuden modeemin. Ja minä idiootti kun en tarkistanut kotona että palaako se adsl-valo meillä siinä vanhassa modeemissa. Kävin ostamassa uuden, ja niitä perusmallejahan ei enää myydä missään. Halvin minkä löysin makso 50 euroa. Eikun äidin luo, ja eihän se valo pala siinäkään. Kokeiltiin kaikissa pistorasioissa, kolmella eri 'häiriösuotimella'. No, yritin taas soittaa, nyt oli numero jossa ihminen vastaa. 40 minuutin kitaramusiikin kuuntelun jälkeen kello oli yli 16:30, ja helpdesk menee kiinni silloin. Ei mitään ilmoitusta, ainoastaan 2,5 minuutin välein "hetki vielä". Lopulta oli pakko katkaista puhelu. Mitäköhän sekin tuli maksamaan. Otin viimein molemmat modeemit meille himaan, ja kas, meillä molemmissa palaa adsl-valo iloisesti.
Voiko tuo adsl-lampun syvä pimeys johtua mistään muusta kuin soneran verkosta? Mihin voisi mennä kirves kädessä huutamaan ja räyhäämään? Voikohan Soneralta vaatia korvausta kaikesta kärsimyksestä
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)