Ahtaajien lakko
-
Ahtaajien lakko
Viesti Kirjoittaja VilleF »
Olen joutunut tuskassa seuraamaan uutisista AKT:n argumentteja asian puolesta. Tänään kuitenkin lyötiin pohjat.
HS tänään:
Osapuolet ovat eri mieltä siitä mitä sovittiin muutosturvasta kaksi vuotta sitten käydyissä neuvotteluissa. AKT:n mukaan silloin sovittiin irtisanottaville maksettavasta muutosrahasta, työnantajan mukaan muutosturvarahaston perustamisesta.
"Mistään muutosturvarahasta ei silloin sovittu, sen me olemme valmiit selvittämään oikeusteitse", Mutru sanoi.
Ahtausalan TES 2010, sivu 74, 21§: Muutosturvarahasto MURA
http://www.akt.fi/easydata/customers/ak ... s_2010.pdf
Mun mielestä on huutava vääryys että viennin ja tuonnin pullonkaulaa kuristaa joukko työtekijöitä joiden oikeudet on vuosien saatossa päästetty aivan käsistä ja aina kun niitä haluttaisiin täysin järkevin ja kohtuullisin perustein rajoittaa, laitetaan hanskat naulaan ja Suomi kyykkyyn. Monet kaverini ovat käyneet ahtaamassa satamissa, ja lauantai- ja sunnuntailisien lisäksi välillä maksetaan saunalisää, silloin kun ei ole laivoja, nukutaan jne. Ja tämä siis väliaikaisduunareilla.
Näiden ahtaajien keskipalkka on 47600€ vuodessa, joka on todella paljon työn vaativuuteen ja koulutustasoon nähden. Tämän lisäksi vaaditaan aivan uskomattomia irtisanomisturvia muihin aloihin verrattuna. Mun mielestä tämä on kestämätön tilanne josta päästään eroon vain irtisanomisilla, pöydän putsaamisella ja kaiken aloittamisella alusta.
-
Re: Ahtaajien lakko
Viesti Kirjoittaja TId »
Komppaan.VilleF kirjoitti:
Mun mielestä on huutava vääryys että viennin ja tuonnin pullonkaulaa kuristaa joukko työtekijöitä joiden oikeudet on vuosien saatossa päästetty aivan käsistä ja aina kun niitä haluttaisiin täysin järkevin ja kohtuullisin perustein rajoittaa, laitetaan hanskat naulaan ja Suomi kyykkyyn.
Muutosturvaa jota haetaan on aivan älytön, ottaen huomioon muiden alojen olosuhteet. Sovintopakkoa itse tässä tilanteessa kannatan, vaikka vasurit ja liitoista mitä huudeltaisiin. Missään olosuhteissa ei saa olla mahdollista, että pieni joukko kyykyttää kansaa, kun kaiken lisäksi vaaditaan liikoja. Räty luulee olevansa kova pelaaja ja pienen ihmisen auttaja (en osaa määritellä pientä ihmistä, sopi vain hyvin tähän), mutta mies on oikeasti tipahtanut junasta jo kauan sitten. Kun ehtoihin ei suostuta niin mennään lakkoon ja pysäytetään kaikki ja luullaan näin "helpotettavan" sopimuksen syntymistä, koska EK:n olisi tähän "pakko" suostua.
Monissa internetkeskusteluissa on tullut ilmi ihmisten omia laskelmia siitä kuinka paljon tämä muutosturva maksaisi per yritys vuodessa. Kyse on miljoonista mitkä ovat toisaalta myös aivan maksettavissa. Kyseessä on kuitenkin paljon muu kuin se, että pystyykö yritys nuo menot maksamaan ja onko siinä mitään järkeä. Mielestäni millään alalla ei saa olla erityisasemaa toista alaa kohtaan tämän kaltaisissa sopimusneuvotteluissa. Tällä kertaa kyseessä on enemmänkin periaate ja sen periaatteen mukaan ei voida suostua AKT:n älyttömiin vaatimuksiin. Nyt jos suostutaan tulee työntekijäliitot jatkossakin esittämään älyttömiä vaatimuksia työnantajille, kaiken sen nykyisenkin turvan ja kustannuksien lisäksi.
PS. Oli muuten mukavan kommunistihenkinen kulkue tuolla AKT:n "mielenilmauksessa", kun näytettiin uutisissa pätkää. Siellä melkein heiluteltiin punalippuja sirpein varustettuna, tai ainakin siltä se näytti.
EDIT. Pöydän putsaaminen ja irtisanomiset kuulostavat hyvältä. Kertaheitolla puhdistetaan työilmapiiri!

-
Viesti Kirjoittaja Sherukka »
-
Viesti Kirjoittaja TId »
Jep. Alanpa tässä häiritä naapurustoa, koska systeemi on takapuoli. Pistetään muut kärsimään, kun ei itse osata rakentavasti kehittää mitään järkevää.Sherukka kirjoitti:Ihan hyvä että tätä järjetöntä järjestelmäämme edes joku heiluttaa?
-
Viesti Kirjoittaja VilleF »
En tiedä mitä järjestelmää tarkoitat, mutta jos tarkoitat ammattilittojen toimintaa Suomessa niin olisi erittäin hyvä jos ravisteltaisiin. Luulenpa vaan että et sitä tarkoittanut.. Eli jos et, niin mikä tässä meidän "järjestelmässämme"on niin järjetöntä että AKT:n toiminta on sun mielestä hyväksyttävää?Sherukka kirjoitti:Ihan hyvä että tätä järjetöntä järjestelmäämme edes joku heiluttaa?
-
Viesti Kirjoittaja ManiMicci »
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
http://www.ksml.fi/mielipide/mielipidek ... ava/541008
Mikäli moinen ei talouselämän johtajille sovi niin piruakos sinne eurooppaan hinkusivat.
Vähän liikaa tässä mielestäni tuijotetaan ahtaajien omiin etuihin. Ainahan isot asiat on ajettu vahvojen liittojen toimesta. Ennen sen tekivät metalli ja paperi nyt AKT. Moisiin sotiin kun siivojien ja hoitajien lihakset eivät oikein tahdo riittää.
-
Viesti Kirjoittaja frissy »
Silloin kun perusduunarit menettää leipänsä, kun toiset hyvin palkatut duunarit haluaa lisää leipää sulkemalla koko toiminnan...noh, silloin oma ymmärtämiseni loppuu. Kyllä se teollisuuskin kohta tajuaa, että ei ole mitään järkeä pitää tuotantoa korkeapalkkaisessa suomessa missä yritystoiminta on kallista, työntekijät kalliita ja rahtitoiminta kallista ja voi sulkeutua kun jengi vaan niin haluaa. Teeppä intiassa sama niin kyseiset työntekijät lentää pellolle ja uusia tulee sitä mukaa kun ovi aukeaa.
http://cgronlund.posterous.com/
-
-
Viesti Kirjoittaja Salamijakk »
Mulla on neljän vuoden koulutuspohja ammattiini ja melkein puolta pienempi palkka, tosin nyt joudun kituuttamaan lomautettuna ansiosidonnaisellapäivärahalla.
Työnkuvaani kuuluu vielä päivittäinen 15t—trukin siirto-ja nostotyöt PK—yrityksessä ja vielä ilman trukkikurssia 18 vuoden kokemuksella.
- Salamijakk
-
Viesti Kirjoittaja TId »
Ehkä hieman karkeasti ilmaistu, kun sanot Suomen tärkeimmiksi työntekijöiksi. Ammattitaito/koulutus on sillä tasolla, että heidät voidaan korvata melko lyhyessä ajassa menettämättä työtehoa. Ainoa mikä vain estää heidän korvaamisen, on tämä lainsäädäntö. Kyllä sinne halukkaita olisi pienemmälläkin palkalla.Sherukka kirjoitti:On se kyllä ihme kun ei Suomen tärkeimmille työntekijöille makseta niiden tärkeyttä vastaavaa palkkaa?
Tärkeimmät työntekijät ovat niitä joita on vaikea tai mahdoton korvata.
-
- Ylläpitäjä
Viesti Kirjoittaja amanita »
Apple-käyttäjät ry:n jäsen • http://appleusers.fi/
-
Shhhh!amanita kirjoitti:Eppäilen että Sherukalla oli viestissään sarkasmia höysteenä.
![Enkeli [a]](./images/smilies/angel_smile.gif)
-
Viesti Kirjoittaja TId »
Sitä mä yritin etsiä, mutta kun tää virtuaalimesoaminen on niin hankalaa jos on hymiötönSherukka kirjoitti:Shhhh!amanita kirjoitti:Eppäilen että Sherukalla oli viestissään sarkasmia höysteenä.

-
Viesti Kirjoittaja Lare »
Minua huolestuttaa ainoastaan se loppuuko Alkosta viina, tuontiviina. Kun Martinit tulevat ammattikuskin lukin kyydissä Suomineidon satamaan, juoma on kuluttajalle "shaken but not stirred". Valion maitoa en juo. Mutta valinnan varasta tässäkin kysymys.
Nimeni on Lare, Hompun Lare.
-
Viesti Kirjoittaja Acid7 »
Sanoppas joku ammattikunta jolla ei jossakin euroopan maassa olisi parempi palkka kuin suomalaisella vastaavalla? Aina löytyy joku jolla on paremmin. Mutta niihin joilla on huonommin ei tietenkää koskaan verrata. Ite olen järjestelmäsuunnittelija, Englannissa niillä on tuplasti kovemmat palkat kuin täällä. Pitäiskö Erton mennä lakkoon?ManiMicci kirjoitti:Eikös se ole ihan luonnollista, että yhteismarkkinoilla ammattiyhdistysliikekin haluaa samoja etuja kuin muissakin alueen maissa on.![]()
-
EDIT: typo korjattu.
-
Viesti Kirjoittaja ManiMicci »
Palkkojen suhteen sopimukseen päästiin jo neuvottelujen alussa.
Ainoa avoinna oleva kysymys on muutosturvakysymys.
Muutosturvassa ei ole kysymys työssäolevien eduista vaan ne koskevat irtisanottujen oikeuksia.
Liitot ovat pitkään pyytäneet työantajia neuvotteluihin muutosturvasta, tuloksetta. Näyttä siltä ettei eteenpäin päästä ennen kuin joku tarpeeksi kova porukka saa pään auki asiassa.
Mitä vittua se mulle kuuluu, jos on jotain valittamista niin hoitakaa itse omat paskanne.Acid7 kirjoitti:Pitäiskö Erton mennä lakkoon?
P.S.
Minä lähden nyt ostamaan tupakkaa.
-
Viesti Kirjoittaja n0ble »
Luulin aina että Lare oli etunimiLare kirjoitti: Nimeni on Lare, Hompun Lare.

Ei riitä sympatiat lakolle. Totuus löytynee jostain vuoden 1972 ja 2008 työehtojen, eli tilapäisen urakkapalkkauksen ja palkkakuninkuuden, välimaastosta.
-
Viesti Kirjoittaja Acid7 »
Hienoa.ManiMicci kirjoitti:Tässä lakossa ei ole kysymys palkoista.
Palkkojen suhteen sopimukseen päästiin jo neuvottelujen alussa.
Muutosturvassa ei ole kysymys työssäolevien eduista vaan ne koskevat irtisanottujen oikeuksia.
Liitot ovat pitkään pyytäneet työantajia neuvotteluihin muutosturvasta, tuloksetta. Näyttä siltä ettei eteenpäin päästä ennen kuin joku tarpeeksi kova porukka saa pään auki asiassa.
Mitä vittua se mulle kuuluu, jos on jotain valittamista niin hoitakaa itse omat kakka.Acid7 kirjoitti:Pitäiskö Erton mennä lakkoon?
P.S.
Minä lähden nyt ostamaan tupakkaa.
-
Viesti Kirjoittaja TId »
Ansiosidonnaista on jo kehissä...ManiMicci kirjoitti:
.
Olkoon syy mikä tahansa, mutta tällä hetkellä teollisuuden rampauttaminen on kyllä niin naurettavan idioottimaista kuin vain voi olla. Oikein estetään se, että Suomi lähtisi samaan nousuun mihin muualla maailmassa ollaan taas lähdetty.
-
Taas uusi tilapäinen nousu ja sitten taas alas jne...TId kirjoitti:Ansiosidonnaista on jo kehissä...ManiMicci kirjoitti:
.
Olkoon syy mikä tahansa, mutta tällä hetkellä teollisuuden rampauttaminen on kyllä niin naurettavan idioottimaista kuin vain voi olla. Oikein estetään se, että Suomi lähtisi samaan nousuun mihin muualla maailmassa ollaan taas lähdetty.
-
Viesti Kirjoittaja jlaitila »
Meneppäs Ville kokeilemaan tuota ahtaajien hommaa. Itse olen aikoinani ollut 4 vuotta perus ahtaajana (tilapäinen, jalkamies ja koneahtaaja) ja yhden vuoden ylösottajana eli logistiikka puolella. Lopulta olin vielä kesän työnjohtajana satamassa eli tiedän varmsti mistä puhun työympäristönä. Paikka ei sovi pullasorsille eikä uusavuttomille (työtävieroksuville).VilleF kirjoitti:
Näiden ahtaajien keskipalkka on 47600€ vuodessa, joka on todella paljon työn vaativuuteen ja koulutustasoon nähden. Tämän lisäksi vaaditaan aivan uskomattomia irtisanomisturvia muihin aloihin verrattuna. Mun mielestä tämä on kestämätön tilanne josta päästään eroon vain irtisanomisilla, pöydän putsaamisella ja kaiken aloittamisella alusta.
Ahtaajat vetää juuri sitä linjaa mitä tässä tilanteessa pitäisi kaikkien tehdä. Tuo irtisanomisturva tulisi siirtymään kaikile aloille tulevaisuudessa. Itse toimin nykyään tietojärjestelmistä vastaavana henkilönä suuressa kansainvälisessä yrityksessä. Oma mielipiteeni on, että lyödään koko Suomi lukkoon niin kauaksi kuin on tarpeellista jotta saadaan IT alalla (ja muualla) meneillä oleva ulkoistamisen tarve halpoihin maihin lopetettua ja kaikille oman maan työntekijöille tarvittava perusturva ytöpaikasta.
Kaikki mamut v*ttuun Suomesta ja omille töitä.
-
Viesti Kirjoittaja NeliX4 »
Neljä vuotta sitten EK:n 3 viikon paperitehdas seisokki on ihan samaa peliä työnantajapuolelta, silloin ei yhteiskunnan rapautumisesta puhuttu. Ahtaus on kyllä IMHO sellainen ammatti, joka hetimiten voitaisiin palkata täyteen virolaisia 10000€ vuodessa palkalla, eivät pelkää työtä. http://www.mtv3.fi/uutiset/arkisto.shtm ... /04/364517VilleF kirjoitti:En tiedä mitä järjestelmää tarkoitat, mutta jos tarkoitat ammattilittojen toimintaa Suomessa niin olisi erittäin hyvä jos ravisteltaisiin. Luulenpa vaan että et sitä tarkoittanut.. Eli jos et, niin mikä tässä meidän "järjestelmässämme"on niin järjetöntä että AKT:n toiminta on sun mielestä hyväksyttävää?Sherukka kirjoitti:Ihan hyvä että tätä järjetöntä järjestelmäämme edes joku heiluttaa?
Näemmä meistä jokaisesta löytyy sisäinen Veltto Virtanen. Kuulemma palomiehillä (1643,47/kk) ja perushoitajilla (1621/kk) on kova duuni.jlaitila kirjoitti:... pullasorsille eikä uusavuttomille (työtävieroksuville) ... ...Kaikki mamut v*ttuun Suomesta ja omille töitä.
-
Viesti Kirjoittaja Lare »
Ei koska pistivät lähinnä vain omat myllynsä kiinni. Jatkuvat pistelakot ja ylityökielto aiheuttivat ongelmia koska valmistusprosessin käynnistys ottaa aikansa. Käytännössä tuotanto oli aika mahdotonta joten oli sama pistää työsulku.NeliX4 kirjoitti:Neljä vuotta sitten EK:n 3 viikon paperitehdas seisokki on ihan samaa peliä työnantajapuolelta, silloin ei yhteiskunnan rapautumisesta puhuttu.
-
Viesti Kirjoittaja arisel »
Mutta ilman ay-liikettä monet ylläolevista itkisivät näiden asioiden sijasta sen oman toimeentulon perään...
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
Edit: typo
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka